Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 2983 ggr
[Macho]
0

Har du fastnat?

Har du någon gång råkat ut för att fastna? man har en jättebra historia och skriver, och skriver, sen tar det stopp. Man kommer inte längre, kommer inte på något mer. Eller så har man råkat ut för en återvändsgränd. man kan klättra över huset som stoppar vägen, men det kan ta ett tag(man kan komma förbi hindret i historien,!) Och när man väl har klarat det, duger inte självaste historien.. ;) Klassiskt..!

Ett exempel:

Efter fotbollen Fick James massor av gratulationer, han tog glatt imot dem innan han lämnade planen. han gick som vanligt förbi trädet som altid stod bredvid vägen. Men sen då????? Ska man beskriva hela när han gick hem??? eller bara skriva: sen gick han hem? Det kanske blir fel då.. ='(

Själv vet jag inte hur man löser det. någon annan som vet?

parsley
0

Det bästa är egentligen att forsätta skriva eller om ska uttrycka sig drastiskt tvinga sig att skriva om man hamnar i en sådan situation. Gillar du att skriva om träden bredvid vägen, så skriv om dem. Tycker du att träd som står bredvid vägen är både meningslösa och ointressanta, skriv inte om dem. En gammal regel är:

Fyller träden någon funktion, ha med dem. Har de ingen funktion att fylla i din berättelse. Ta bort dem.

Det är sådant som man lär sig med tiden när man skriver.

Av en kille som skriver dramatik, dvs pjäser, fick jag det här tipset. "Kör jag fast så skriver jag någon replik och går vidare sen, t ex

Stina (kommer in på scenen där Björn sitter på en stol): Du är en fisk."

Antingen fungerar det med den repliken eller också får man ändra den sen. Huvudsaken är man slipper känna att man kör fast.

Andra alternativ är att gå en promenad eller att slaskskriva "nu fortsätter jag på den här dumma och ointressanta historien om James som är på hemväg från fotbollsmatchen, när han plötsligt hör en ambulans". När man "slaskskriver" kan man skriva hur dumt som helst, vilket är bra för kreativiteten.

Känner man att en text inte duger längre eller att en historia inte håller så kan det bero på flera saker. Man kan t ex ha vuxit ifrån den språkligt och / eller känslomässigt. Jag kan tänka mig att det är vanligt om det är en yngre person som skriver. En vuxen är nog mer fast i sitt sätt att både skriva och tänka. Historen kanske behöver redigeras och förbättras, kanske både när det gäller språk och innehåll. Får man ingen ordning på den ändå. Skapa en ny historia.

När man redigerar en text så ska den anpassas till läsaren. Två frågor är bra att ha i bakhuvudet när man redigerar. Förstår läsaren vad jag menar? Är det intressant, behöver den här informationen vara med? Samtidigt som man redigerar utifrån dessa frågeställningar så kontrollerar man även stavning och grammatik.

Kom ihåg att det är bättre att skriva dåligt, än att inte skriva alls.

Lavine
0

#1 Vilket bra svar! Jag skriver inte direkt själv, men där var mycket matnyttigt att ta till sig om andan faller på/jag får tummen ur/etc.

Angelus
0

Jag skriver rätt mkt. Ibland kan jag skriva många, många A4-sidor och sitta helt försjunken i min bok. Men sedan kommer det. Skrivkrampen. Och den kan sitta i hur länge som helst. Så känner igen dig. Vet heller inte riktigt hur jag ska göra för att den ska försvinna och inspirationer ska komma tillbaka igen.
Jag har så många idéer men de kommer liksom inte ut.

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

parsley
0

Bästa sättet att bli av med Skrivkramp är att tvinga sig att skriva och strunta i hur dumt det blir. "Nu ska jag skriva vidare på den här urtista berättelsen om Stina och hennes gula hund, det snöar ute och jag håller på att bli förkyld, bla, bla, bla. Håller du på så i 10-15 minuter så har du förhoppningsvis kommit över skrivkrampen.

Min fula ovana är att skriva allt annat än det jag borde. Jag borde skriva skönlitterärt och berättande, men jag halkar in på dagsverser och allehanda debattinlägg istället. Suck, men skriver det gör jag i alla fall och det kanske är huvudsaken?

Angelus
0

#4 Haha.. känner igen mig där.. Hittar på en miljon andra saker som jag skriver istället för det jag borde koncentrera mig på.. Läst någonstans att det är vanligt, att man hittar på anledningar att inte lyckas.. så är det nog i mitt fall ivf, skulle jag tro..

[Macho]
0

mm. Så om man försöker skriva en riktigt bra novell, som man kanske tänkt publicera som bok så.. äh , t.ex Hon drog ett djupt andetag och …. åt upp en rå fisk medans hon tittade på VM. Sen ville hon inte det och… knackade på en elefant..

det går väll inte, eller har jag missuppfattat det hela???

parsley
0

Vet du precis vad du ska skriva så kan du göra det. Kör du fast, kan du flödesskriva. Julia Cameron som skrivit flera böcker om kreativitet hävdar dock att man ska skriva sina morgonsidor varje dag, dvs att man ska skriva spontanskriva en stund varje morgon. Det är bra för kreativiteten.

Angelus
0

#7 Det har jag också läst om.. Saken för mig är att jag är enormt morgontrött, men det är kanske värt ett försök? :D

Author7
0

Hej ! Ny här på skrivlust. Jag skriver en romanserie med fantasy/drama tema. Den har jag hållt med sedan 2005. ibland tröttnar jag på den , ibland tappar jag lusten för den men oftast hittar jag på ett sätt att fortsätta. Jag får insperation från musik och gillar mina karaktärer så mycket så att det är svårt att slita sig ifrån dem. Jag brukar göra så att först skriver jag ner mina idéer , planer eller ibland hela kaptiel utan att riktigt tänka på hur var och varför jag använder vissa ord. Det bara flyter på och jag får samtidgt ett visuellt bildspel framför mig. Det är då det går som bäst när jag inte bryr mig om det blir bra eller dåligt. Sen när jag väl känner för det brukar jag läsa det. Gärna flera måndader efter åt läser jag igenom det jag har skriivt och möter det då med "nya" ögon och förstår vad jag måste ändra på och vad som är bra.

Jag tycker som många andra här att det är bättre att skriva dåligt än att inte skriva något alls. Det allra bästa är att skriva för att man tycker om det , för att man har insperation och idéer som måste ut. Sen när det har gått ett tag kan man fundera på om det blev bra eller inte. Som författare utvecklas man hela tiden i sitt skrivande. Och ibland kan det komma tillfällen då man inte behöver ändra någonting :)

Medarbetare för Days of our lives

[Macho]
0

Ja… jag skriver oxå fantasy men får inte riktigt till det i början. så i datorn har jag Fantasy I, fantasy II Fantasy III,ja, ni fattar vinken. Alla handlar om samma person, samma handling men med olika början. dethar jag lite problem med oxå. fast att flödeskriva gårnog bra, testade, bllev en riktigt skum saga om en köttbulle X3