Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettpoesi-och-dikter
Läst 1392 ggr
Apelsinen
0

Apelsinens dikter

Snart till ända

Ett år är snart till ända Ett annat på väg att starta Jag undrar vad som kommer att hända Och hur jag ska läsa min karta

Ett år håller på att dö Ett annat på väg att födas Jag planterar nu mitt frö Och frågar mig hur det ska gödas

Det nya tar vid det gamla Men lämnar dörren på glänt För att ny kunskap kunna samla Och för att veta vad som hänt

Tänk tiden

Om tiden ändå kunde stå stilla I en minut eller två Så jag kunde se det lilla Istället för att förbi bara gå

Tänk vad jag missar genom tiden Vad jag aldrig hinner se Tänk livet som sista striden Och vad jag missar att andra ge

Apelsinen
0

Den sista melodin

En eld som dansar i figurer av lågor Efter varandra de svansar med svar på dina frågor

I en ring över glöden till varm och ljuvlig sång Om livet och inte döden hur allt var en gång

En Faun och hans lilla flöjt spelar sin ljuva musik Till skyn han kunskapen höjt för att göra människan rik

Han spelar för den som vill höra för den som den kan förstå Inget annat han kan göra utan att låta allt fortgå

En Faun och hans lyra som sprider kärlekens ljus Låter hoppet åter pyra försöker tränga in i ditt hus

Sökande efter gnistan som ska tända allt hopp För att öppna upp den låsta kistan och för all ondska sätta stopp

Faunen spelar för levande så som döda för vad som kommit och gått För allt som genom tiden fött blöda för allt stort så som smått

Sitt budskap han låter eka över berg och genom dalar Hoppar, skutta och leka i städer, skogar och in i konungasalar

Han sprider sina sista toner över hav och över sjö Till presidenter och baroner för att till sist stilla somna in och dö

*En liten som jag skickade i sms tididgare ikväll till nära vänner och bekanta*

Apelsinen
0

New year

This is the end
And a start for the new
For you my best friend
I will be absolutely true

We leaves the old behind
To open a new door
Who knows what we find
But the life is all your