Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: novell-roman
Läst 3787 ggr
parsley
0

Novelltävling LL-förlag 31 dec

http://www.lattlast.se/?page=813

Bokförlaget LL inbjuder till en novelltävling. Sista dag att skicka in bidrag är 31 december. Novellerna ska vara 20000-30000 tecken långa och handla om någon av de sju dödssynderna.

Högmod

Girighet

Vällust

Avund

Frosseri

Vrede

Lättja

vimes
0

Äsch. Synd att det skulle vara lättläst, annars hade jag haft en eller flera noveller som var redo att skickas in i befintligt skick.

parsley
0

#1 LL vill väl ha lättlästa texter, men med ett "vuxet" innehåll. Kan du inte skriva om dem? Fast det beror ju lite på hur viktigt du tycker språket är i förhållande till handlingen. LL har ju "översatt" ett antal vanliga böcker så de blir mer lättlästa. En deckare eller en annan spännande bok är kanske lättare att göra lättläst, än en bok som bygger mycket på språket. Håller t ex på och läser Jessica Kolterjahn "Ut ur skuggan" nu och hon har ju arbetat mycket med språket i boken för att skapa en viss stämning.

vimes
0

#2: Jag håller helt med om att vissa typer av historier gör sig bättre som "lättlästa" än andra. Problemet är nog att jag ser form och innehåll som väldigt tätt sammanflätade, kanske är de egentligen samma sak. Och jag skulle nog känna att jag begick våld på mina egna verk om jag satte mig och simplifierade dem, även om 30 000 är inblandat. Glad

Däremot kanske man skulle se om man kunde knåpa ihop något nytt inom ramarna för vad som är "lättläst".

Flickan
0

putt

[Angel88]
0

30 000 tecken, hur många sidor är det ungefär?

parsley
0

Ungefär 11 sidor om du använder radavstånd 1,5. Jag använder open office-programmet och där finns en funktion som heter antal ord. Den räknar antal och ord tecken i ett dokument. Motsvarande bör finnas även i Word.

[Angel88]
0

#6 hmm, jag har works skriv program den räknar bara orden

parsley
0

Ta antalet ord * 5 så får du antalet tecken på ett ungefär.

parsley
0

#7 Testa att använda Open Office istället. Open Office går att ladda ner gratis och motsvarar World.