Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 2673 ggr
imtess
0

spökskrivare

Hej, jag är en just nykommande medlem. Jag undrar om någon vet hur man blir spökskrivare? Har någon tips på hur man kan finna uppdrag?

parsley
0

Jag kan tänka mig att kändisar, som inte kan skriva, alt personer som har ont om tid kan tänka sig att använda sig av spökskrivare när det skriver. Men hur man blir det? Jag kan tänka mig att någon form av journalistutbildning kombinerat med någon form av skrivarutbildning. Journalistutbildningen för att man ska bli bra på att hantera fakta och skrivarutbildningen för att man ska skriva skönlitteratur alt populärvetenskapliga faktaböcker bra.

Jag tror att det förekommer en del spökskrivning inom forskarvärlden, bl a när det gäller medicinsk forskning. För att bli en sådan spökskrivare så krävs det någon form av medicinsk utbildning. Den här typen av rapporter en inte speciellt väl ansedda. Det lär t ex finnas forskningsrapporter där sammanfattningen inte stämmer överens med innehållet. Man skriver t ex att en undersökning kommit fram till ett visst (önskvärt) resultat, trots att själva undersökningen kommit fram till något annat. Fråga gärna på kolhydrater i fokus om du är speciellt nyfiken.

Tror även att en del högt uppsatta politiker har talskrivare som arbetar åt dem. För att bli sådan så krävs det att man är aktiv inom ett politiskt parti och lyckas göra karriär inom det partiet. En lämplig högskoleutbildning är nog inte helt fel heller, t ex en pol. mag, så man lär sig det politiska systemet, kombinerat med journalistik / information och ev någon specialutbildning, inom  t ex miljöfrågor.

Spökskrivare är ju inte direkt några som skyltar med sin existens.

Ev kan det vara en bra väg att bli spökskrivare genom att jobba på ett bokförlag, så man lär sig branchen och skaffar kontakter. Tyvärr vet jag inte hur man tar sig in i förlagsbranchen och vilka meriter / utbildning som krävs. Kolla gärna med något bokförlag om du är nyfiken.

imtess
0

Hej Parsley, tack för ditt svar! Jag är journalistutbildad och har även läst litteraturvetenskap på avancerad nivå och svenska/nordiska språk på universitet. Men bra idé att vända sig till bokförlag!

parsley
0

14 och och till salu är ju ett mellanting mellan spökskriven och självbiografisk bok. En journalist / författare Caroline Engvall har skrivit den löpande text om vad som faktiskt hänt och kompletterar på så sätt tjejens Dikter och dagboksanteckningar. Ett smart sätt att skriva en bok på tycker jag. Boken finns utgiven på Kalla Kulors Förlag.

http://enbokblirtill.blogspot.com/

Testa att skicka in frågan till författarcoachens blogg. Johanna kanske kan hjälpa dig med fler tips och råd än vad jag kan. Eller skicka en fråga (och låtsas att du är tonäringOskyldig) till Linda Skugge på ICA-kuriren. Jag tror hon fortfarande svarar på ungdomsfrågor (har inte kollat för min webläsare hängde sig när jag försökte gå in på ICA-kurirens hemsida)

Tror att man behöver sälja in sig hos förlagen och på så sätt försöka få uppdrag.

Denna kommentar har tagits bort.