Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 4214 ggr
IAmPolly
0

"De" eller "dem"?

Jag undrar bara en sak …

Ska man använda ordet "de" eller "dem" när man skriver?

Från början använde jag "dem",  men då sa min svenskalärare att det var fel, så då ändrade jag till "de", men nu säger min nuvarande svenskalärare att det är "dem" man ska använda …

Något som vet vilket ord som egentligen är det rätta? :/

// Polly

Lazzie
0

Man kan inte använda bara ett av orden. De och dem passar in i olika grammatiska sammanhang (eller vad man nu ska kalla det). Jag är dålig på att förklara och är själv inte så insatt i grammatik. Men den här förklaringen tycker i alla fall jag är bra -> http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/5017

IAmPolly
0

Okej, tack :)

JohannaEkroth
0

Blandar du ihop dom och dem kanske?

För dom är slang av de och det får man inte använda när man skriver. Men vi använder ju dom när vi snackar. Jag tror man använder dom när man menar dem när man snackar också…

"Dom" kom till oss = "De" kom till oss.

Vi gick till "dem".

Dom är mina bästa vänner = De är mina bästa vänner

Jag är bästa vän med dem

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vimes
0

Ja, det är alltså subjekts- och objektsform av tredjeperson pluralis. Precis som "jag" och "mig" är subjekts- och objektsform av förstaperson singularis. Prova att byta ut "de"/"dem" mot "jag"/"mig". Passar det med "jag" är "de" rätt. Och passar det med "mig" är "dem" rätt.

Alltså:

"Jag" / "De" (subjekt): "Jag åt glass.", "De åt glass." INTE "Mig åt glass" eller "Dem åt glass."

"Mig" / "Dem" (objekt): "Du fick en glass av mig.", "Vi fick glass av dem." INTE "Du fick en glass av jag" eller "Vi fick en glass av de."

Ok?

Tycker du fortfarande att det är struligt kan du ju alltid skriva "dom", det är (som påpekats) egentligen talspråk, men jag tycker att det ser bra mycket bättre ut att skriva "dom" än att blanda ihop "de" och "dem".

Vippelicious
0

Så enkelt som jag fick lära mig,

de slog dem.

Den som gör något är de. Alltid. (tror jag :F Hoppas jag inte äger mig själv nu).

Medarbetare på fantasy.ifokus

vimes
0

#5: Det var ett superbra exempel! Jämför: Jag slog dig. Du slog mig. Observera subjekt/objekt.

I prinip är det så att det är subjektet (de) som gör något, men ibland är det kanske inte helt uppenbart.

guraknugen
0

Ett tips jag hörde i P1, vetenskapsradion Språket, är att man kan översätta till engelska. Av någon outgrundlig anledning  så finns inte detta problem i engelska, nämligen. Det beror troligen på att de inte har något som motsvarar ”dom” i talspråk. Det finns inget ”thom”, så att säga. Så när det är ”they” är det ”de” som gäller, när det är ”them” är det ”dem” på svenska.

Tror det finns enstaka undantag för detta, men i de allra flesta fall ska detta fungera.

vimes
0

#7: Också en bra minnesregel.

Niklas
0

Jag fick lära mig tumregeln att om man kan sätta in "vi" (2 bokstäver) ska det vara "de" (2 bokstäver) och om man kan sätta in "oss" (3 bokstäver) ska det vara "dem" (3 bokstäver).

Man kan säga "magistern slog oss" och då ska det vara "magistern slog dem".

Man kan säga "vi fick saft och bullar" och då ska det vara "de fick saft och bullar".

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

vimes
0

#9: Ytterligare en bra minnesregel. Nu kan folk inte misslyckas!

guraknugen
0

#10: Underskatta inte folk. Folk kan misslyckas med precis ALLT oavsett tumregler…

Tungan ute

Fidelina
0

Jag har sett att väldigt många blandar ihop dessa två pronomen när de skriver på olika forum på internet. Oftast används "dem" i en situation där man egentligen skall använda "de", vilket jag som läsare reagerar på; jag upplever en disharmoni och frustration och att mitt läsande blir stört.

På denna sida finns de determinativa pronomena bra förklarat, jämför med de personliga pronomena på samma hemsida:

http://www.ordklasser.se/determinativa-pronomen.php

Hoppas att det kan vara till någon ytterligare hjälp.