Skrivkurs?
Hejsan.
Är det någon som känner till någon skrivkurs man kan gå som är gratis eller kostar ytterst lite för att utveckla sitt skrivande?

Det som är mest gratis är nog Johanna Wistrands böcker, Skriv boken och Kom igång och skriv. Är ditt bibliotek anslutet till e-lib så kan du låna och läsa dem utan kostnad. Böckerna finns även som e-böcker som kan köpas direkt från författaren eller från internetbokhandeln.
http://www.minkurs.se/skrivarlyan/?gclid=CPeBj6jF85wCFZCD3god-0gckw
299 kr en länk som jag hittade som reklam här på sidan.
Det finns en del böcker om att skriva och om skrivande som du t ex kan hitta på biblioteket. Det finns böcker om sk kreativt skrivande vilket i princip innebär att man släpper alla spärrar och skriver vilka dumheter som helst. Mycket bra för kreativiteten. Det finns också böcker om hur man skriver en roman eller novell rent teknisk, vad man ska tänka på när det gäller t ex person- och miljöbeskrivningar och hur man gör en disposition.
Att hitta information om hur man gör är alltså ganska enkelt och gratis-billigt , det är svårare att hitta någon som kan ge feedback och våga vara kritisk och kan vara kontruktiv och göra det gratis-billigt.
Du ju mig och resten av skrivlust iFokus. :)

Det som är mest gratis är nog Johanna Wistrands böcker, Skriv boken och Kom igång och skriv. Är ditt bibliotek anslutet till e-lib så kan du låna och läsa dem utan kostnad. Böckerna finns även som e-böcker som kan köpas direkt från författaren eller från internetbokhandeln.
Annars har du ju mig och resten av skrivlust iFokus. :) Återkommer om jag kommer på något mer.

För att spinna vidare på tråden, finns det några skrivkurser (får kosta pengar) i stockholm man kan anmäla sig till?
Medarbetare på fantasy.ifokus

Kolla på studieförbunden, t ex Studieförbundet Vuxenskolan, ABF och medborgarskolan i Stockholm och se om de har något. Googla på skrivarkurser och se vad du hitttar. Googla även på "folkhögskola". En del folkhögskolor har skrivarkurser.
Jag går på skrivarkurs på distans just nu för Johanna Wistrand (kostar pengar). Att anmäla mig till den kursen känns som det vettigaste jag gjort i mitt liv. För mig passar det utmärkt med en kurs på distans, eftersom jag bor i en liten stad. Skulle jag anmäla mig till en skrivarkurs på något studieförbund i stan så skulle jag förmodligen hamna med en gäng pensionärer som vill skriva om hur vackra blommor de har i sin trädgård.
Skrivande är individuellt, folk får gärna skriva om vitsippor, fågelsång och höstlöv för mig om de vill, men jag känner att jag skulle bli hämmad i en sådan grupp, så för mig passar distans utmärkt. Tänk er själva en pensionär som kritiskt rynkar sin redan skrynliga näsa över en svordom som jag "råkat" skriva.
På distanskursen lägger vi in sådant vi skrivit på en blogg, får Skrivövningar och har telefonmöten. På den kursen som jag går gäller endast positiv kritik. Jag anmälde mig för att jag behövde någon som "tvingade" mig att skriva skönlitterärt, berättande, eller åtminstoner försöker skriva så. Ända sedan jag gick på gymnasiet så har jag bara skrivit faktabaserat och analyserande. För ett par veckor sedan var jag fullständigt övertygad om att jag inte kunde skriva en berättande text. Nu har jag skrivit flera noveller. Det känns rätt stort.

Vad man menar med utveckla sitt skrivande är individuellt. För en person så kanske det handlar om att kunna skriva en text som är så bra att den blir antagen av ett bokförlag, för en annan så handlar det kanske om att hitta rutiner för sitt skrivande i vardagen, någon vill hitta nya sätt att uttrycka sig på, någon vill bearbeta olika händelser, någon vill kunna dokumentera sitt liv, så barnbarnen kan läsa det för sina barn, någon vill kunna skriva bra vetenskapliga eller journalistiska texter till exempel, till exempel.
Letar man efter en skrivarkurs så är det bra att veta vad man vill med sitt skrivande, vad det är man vill utveckla.
Jag läste en kurs på distans som gavs av kristianstads högskola (tror jag det var) som hette "kreativt skrivande". Jag tyckte den var ganska bra.
Finns det några vettiga kurser för mig som 16åring, många är ju på högskolenivå eller med 18årsgräns… Bor i Piteå

#8 Samma för Piteå som i Stockholm och resten av landet- kolla med studieförbunden om du vill ha något på hemmaplan. Eftersom du är såpass ung så skulle kanske du ju kunna höra med dem om de kan ordna en speciell skrivarkurs för ungdomar. Googla på skrivarkurser resp författarskola, så hittar du en del olika kurser. Glöm inte bort att kolla på biblioteket efter böcker om skrivande och kreativitet.

Finns det någon slags steg för steg kurs på internet. Eller någon sida med bra skrivtips? Har letat lite men inte hittat något bra ( förutom den här såklart ;) )