Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 9539 ggr
Bim
5

Början på novell?

Hej, vi har som läxa att skriva en novell i svenskan. Vi fick 6 rubriker att välja mellan och jag har valt "Vänner för livet".

Det ska handla om en tjej som är väldigt ensam av sig. Hon gillar inte andra människor så mycket. Den enda hon kan lita på är hennes katt. Tills en flicka dyker upp, de blir bästa kompisar på en gång och kan prata om allt. Men ingen annan har någonsin sett eller hört talas om flickan. Och flickan får tjejen som det handlar om att göra sämre och sämre saker. Så till sist börjar mamman misstänka någonting, det är nåt som inte stämmer.  Till sist får man reda på att kompisen inte finns, utan huvudpersonen är schizofren. Men innan hon hinner få hjälp så mördar eller skadar hon någon (har inte kommit på hur än) så hon blir inspärrad på en psyk. Men hennes "vän" följer med. Och de är och kommer alltid vara vänner för livet.

Kan ni hjälpa mig hur det ska börja? Jag har ingen fantasi alls just nu! Och att börja på en berättelse är ju så svårt!

Om ni har andra tips hur jag ska skriva så kan ni skriva det här. Tar tacksamt imot all hjälp jag kan få! :D jag vill få så högt betyg som möjligt… :)

Vippelicious
0

börja berätta om hur hon blev mobbad i skolan eller något. Bygg upp stämningen om att hon just är ensam, och ledsen.

Om hon är glad över det kommer det nog inte vara lika effektfullt. Sedan introducerar du flickan efter en särskilt ledsen dag, så att det är en utbrytspunkt för just schizofrenin.

Bra story tycker jag! Väldigt intressant!

Medarbetare på fantasy.ifokus

Bim
0

#1 Okej, tack så mycket för tipset! :)

Vippelicious
0

#2 Önskar jag kunde hjälpa dig mer, men jag vill inte skriva något åt dig, då vi säkert har väldigt olika skrivstilar :)

Medarbetare på fantasy.ifokus

Bim
0

#3 Okej, ja det har vi säkert. Men tror du att du bara kan hjälpa mig och börja? Du behöver inte skriva någonting. Men bara säga en bra början, tex "de sitter vid en parkbänk och hon säger så" Om du vill alltså.

bea28
0

ögonen som mötte mig var tomma.

"Ville du något eller?" sade en av dom, hårt.

" jag.. Alltså…"  hastigt sänkte jag blicken mot golvet.

"men hallå, fick du tunghäfta?" skrattade den andre. Han som inte brukade säga något. Han som alltid sett på mig med medlidande. Tydligen hade det förändrats.

Jag visste att det var fel från början, att ens försöka fråga. MEn det var en så enkel fråga, så enkel och oskyldig att till och med jag skulle kunna ställa den till vem som helst.

Men nej.

Här  stod jag , blottad för deras vassa ord , utan att ens kunna formulera mig ordentligt.

Ett misslyckande, det är vad jag är. Ett enda stort fel i hela deras värld, ett ännu större fel i min egen.

"Tänkte du säga något eller?" frågade den förste. "Jag har inte hela dagen på mig."

Orden som kom ur munnen var osammanhängande.

"När börjar lektionen?"

SVaret kom snabbt

"Om tio minuter."

De var redan påväg bort från mig, bort till deras andra vänner som redan dragit iväg till cafeterian.

Kvar stod jag, ensam.

Nu slängde jag ihop det här väldigt fort, men det var iaf den känslan jag fick när jag läste beskrivningen om din novell. jag hoppas att det kan vara till hjälp att komma igång med skrivandet…

Lycka till! =)

parsley
0

Ett tips som du kan använda dig av för att komma igång att skriva en novell är stödord. Skriv upp ord som du tycker har att göra med den berättelse du ska skriva, det kan vara fakta. namn, platser och känslor. Totalt kravlöst. Det gör ingenting om det känns dumt. Antingen kommer du på hur du ska börja och hur du skriva berättelsen när du kladdar eller också så väljer du något ord som känns laddat, viktigt eller intressant och skriver med utgångspunkt från det.

Känns det fortfarande som du kört fast skriv en riktigt dålig liten novell på temat du valt. Tillåter man sig att skriva dåligt så blir det lättare att skriva bra sen, man slappnar av och sänker kraven på sig själv.

Gillar du att rita, klottra små bilder om din berättelse istället. Eller kombinera bilder och ord.

Du kan också rita upp en tidslinje. Det här ska hända i min berättelse och följa den, antingen kronologiskt eller att du börjar i mitten och gör fram- och tillbakablickar.

Bim
0

#5 Tack så mycket! Går det bra om jag sbor det lite halvt? Inte ordagrant, men samma typ likom? :D jag tycker det var jättebra!

#6 Oh, tack för alla tips, jättensnällt. Det blir nog att sitta och kladda ikväll. Jag tror att jag kommer igång nu, ni fick jag lust att skriva! :P