Monolog (schnigels texter)
Tjo, skulle skriva en monolog i skolan, och så här blev det. Kommentera gärna ^^
Monolog
Jag vet vad du ser, jag vet exakt vad du tänker, jag vet att du håller andan för att du tror att du ska bli smittad när du ser mig. Jag vet att du ser ett misslyckande, en svag person som inte var stark nog att kunde hålla sig kvar inom samhällets ramar och regler, hålla emot sin längtan till en annan värld, sin verklighetsflykt. Att du tänker att jag inte värdesätter livet nog, att det bara är personer som inte tar något ansvar som hamnar i sånt här. Att jag äcklar dig och din vardag. Du tror att det är så lätt att ta sig ur och sluta, ha, bara att bestämma sig för det! Om jag gör det så dör jag. Har det någonsin känts som att du ska dö?
Längtan efter det, är ännu värre än att svälta. När du känner hur alla dina sinnen vill en och samma sak, när du känner hur varje nerv vrider sig i kroppen, hur hela kroppen hjälper dig att övertygas om hur rätt det egentligen är, att det är det som gör så att du lever, din föda. Du behöver ingen mat, inget vatten eller sömn. Magen glömmer bort att du är hungrig, det kan hålla dig vaken i timmar och samtidigt får du ljuva drömmar, mardrömmar. Jag vet att jag är sjuk, att det egentligen bara är en tumör som sitter och äter upp mig långsamt, mer och mer, att jag egentligen kan skära bort den när som helst och få hjälp. Men jag är för feg den här gången för att klippa av navelsträngen, min trygghet. Jag behöver inte anpassa mig efter någon, jag kan göra precis hur jag vill, och alla anser faktiskt att det är helt normalt. Jag behöver inte gå efter era värdelösa regler, frihet. Jag är fri som en fågel… Och ni tycker att det är jag som sitter fast i ett fängelse, ha! Jag har faktiskt nyckeln kvar även om jag har glömt var jag har gömt den. Jag trodde aldrig det skulle bli så, att jag inte skulle kunna gå ut ur mitt fängelse, att jag skulle kunna sluta när jag ville. Det var aldrig menat att det skulle bli så här, jag skulle veta var nyckeln fans. Självklart vill jag ha tillbaka mitt liv, börja leva igen, och drömma. Men jag har glömt hur man lever, glömt hur man smälter in i samhället.
Det ger en mod till allt annat men inte till att sluta med det, den vill inte att man ska lämna den, att det alltid ska förbli vi två, ett, tills döden skiljer oss åt.
(c) Sofia Halfvarson
ik ._.
putput
Hej. Jag tycker det är roligt att läsa någon som behärskar det svenska språket. Det är ganska ovanligt på den här siten verkar det som. Det kanske är lite svårt att förstå vad du berättar om. Är tumören verklighet eller symbolik. Men det spelar ingen roll. Du lyckas hålla spänningen vid liv så att man fortsätter läsa och det är det viktigaste tycker jag 
Förstod inte ritkigt va du mena, tycker du jag är bra på svenska? :o
Tack så mycket :D Vad tror du det handlar om då? ^^

Hej!
Jag tycker också att monologen är lite för otydlig. Det låter som att den handlar om lika delar en sjukdom du inte rår för och lika delar ett beroende du inte har viljan att sluta med. Jag tolkar det som att sjukdomen i sig är beroendet och att du kan göra dig fri från den, men att sjukdomen är något att gömma sig bakom. Att den köper dig fri från åtaganden och måsten.
Beträffande själva språkbruket, skulle jag vilja byta ut en del skiljetecken. Exempel från första meningen:
Jag vet vad du ser, jag vet exakt vad du tänker, jag vet att du håller andan för att du tror att du ska bli smittad när du ser mig.
Om du i stället skriver:
Jag vet vad du ser. Jag vet exakt vad du tänker. Jag vet att du håller andan för att du tror att du ska bli smittad när du ser mig.
så tycker jag att texten får ett bättre flöde. Och ska du lämna detta till en svenskalärare är detta det korrekta sättet att skriva, då varje del är en mening och inte en bisats.
Har du lämnat in monologen? I så fall: skriv gärna och berätta hur den togs emot.
Håll skrivarglädjen vid liv! Den är guld värd.
MVH
Emma
Hej Emma.
Du missförstod mig. Själklart inser jag att berättelsen handlar om en överdriven längtan efter mat (bulemi?). Men när du för in liknelsen om en tumör blir det otydligt. Jag har exakt samma problem när jag skriver. Vad är konkret och vad är liknelser. Jag tycker att det är en bra liknelse men du måste presentera den annorlunda så att läsaren inte tror att den är verklig.
=)

Mickcorea! Du måste mena "Hej Sofia", eller hur? Kommentaren var nog inte till mig, utan till tjejen som skrev monologen?
Ahhhhh
Det blev fel förnamn . . .
hehe förstår vad du menar :p Fast det handlar inte om bulimi, det handlar om drogmissbruk. Men tycker det är kul när man inte riktigt vet vad det handlar om, utan får göra sina egna tolkningar och att det inte är självklart va det handlar om ^^
Tanken är bra men greppet fel. Det är viktigt att hålla läsarens intresse vid liv. Men inte med ett haha upplägg utan med Dramaturgi 
Emma, Tack för din kommentar! Som jag skrev till mickcore så gillar jag otydlighet och när det inte är helt klart vad det handlar om, gillar att leka med ord som "sjuk" och "tumör".. för att berätta något annat än just vad orden menar exakt.. som tex cancer. Jo har tänkt på den där början också att den borde ändras, men har redan lämnat in den. Man skulle göra en analys av sin text efteråt och det var den man fick betyg på, men fick en kommentar på texten, och tyckte den lät väldigt postiv, men kommer inte ihåg vad läraren skrev.
Mickcore, vad är Dramaturgi? :O
Ohhhh. Det är en bra fråga. Der är som att fråga vad kärlek är 
Om man ska försöka förklara görs det enklast bakifrån. Det är dramaturgin som gör att du inte vill lägga ifrån dig en bok . Att du inte kan sluta läsa. Som Henning Mankell gör. Han är mästare på det. Kanske därför han har sålt 30 miljoner böcker . . . Den bygger på motsättningar Tes-Anti tes. Konflikt - Upplösning. Fråga-Svar Fiende-Vän . . . listan kan bli lång

aha ok :O Så du menar att jag måste fånga läsarens intresse mer? ^^ Tror det blir en anna grej kanske också om man framför den som en monolog också :o Och lättare att förstå va den handlar om
Alla kämpar med att fånga läsarens intresse mer 
hum ok.. så det var inte dåligt pås ätt..? XD fattar inte riktigt :P
Ohhhh nä jag tycker inte att det var dåligt. Men allting kan ju bli bättre
Du kan själv tycka till på två texter jag lagt ut under rubriken Jag klär av mig naken!
Hhaha aa det ärsant :D En text blir väl egentligen aldrig klar ^^ Okaj, kan göra det ikväll hinner inte nu >_o