Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettspråkdiskussioner
Läst 2664 ggr
jn84
0

Ord vi saknar

Tror inte jag sett nån sån här tråd tidigare, men finns det får den gärna puttar upp :)

Vill höra vilka ord ni saknar i svenska språket.

Ett ord jag verkligen behöver är "färst". Som i "Få - färre - färst". Jättebra ord som jag ofta behöver. Synd att det inte finns bara..

SusanneStromstedt
0

Ha ha ha , det låter konstigt tycker jag.. =)

Tatsja
0

Tycker jag med. jättekonstigt. Aldrig hört det förut. Dialekt?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emsems
0

Smart tråd och smart ord! Jag skulle vilja ha ett ord som var "rädd", fast funkade med alla djur, typ ett rätt lejon? ett rädd lejon? Nä det går bara inte.

Sedan vill jag lägga till ordet Spall. Typ "jag spall saft på mig själv". Spillde låter konstigt, typ som "sovde" istället för sov. Rang är samma sak. Jag rang till henne igår, istället för ringde.

Tatsja
0

Du vill väl ha skurat också. Skrattande Jag har skurat brödet, jag har skurat mig.

Personligen tycker jag det låter fel och hemskt i mina öron. Men så tillhör jag den äldre generationen. Har svårt att inte rätta folk speciellt barn, när de säger fel. Spall har jag inte hört, däremot spullit, eller spillit.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

guraknugen
0

#3 Tyvärr, kanske du tycker, så är ju språket på väg bort från omljuden och mot en mer regelbunden böjning. Det är nog troligare att vi i framtiden har böjningar som springa - springde - springt. Det är tydligen så trenden har varit de senaste seklerna, vad jag förstått. Förr hade man ännu fler omljud, även om jag inte kan komma på något exempel på det just nu. Eller jo förresten, jag tror att grävde hette grov förr, men där får någon annan hoppa in och bekräfta eller rätta mig…Tyst

guraknugen
0

#3 igen…

- Skänk en slant till Rädda barnen!

- Det kan väl den göra som skrämt dem!

Creation
0

#3 Det har jag också problem med :/ Efter att ha funderat en bra stund om det faktiskt inte finns någon böjelse av ordet 'rädd' som passar för ett-ord, så ändrar jag ordet till 'skrämt'… det blir enklast så.

Hmm… jag skulle önska att man fick använda orden "dåligare" och "dåligast" i en mening. Det låter ju ganska bra, men enligt svenska grammatiken är inte det möjligt. ;(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

guraknugen
0

#7 Dåligare och dåligast kommer att bli rätt förr eller senare, frågan är inte om, utan när.

OM jag dessutom får anmärka lite språkligt, så är nog ordet ”böjelse” inte det ord du egentligen tänkte skriva. Böjelse och böjning är nämligen väldigt olika. Man kan ha sina böjelser (ibland sexuella, men inte nödvändigtvis) och man kan prata om ords böjningar.

Creation
0

#8 Haha, jag kan visst inte svenska språket så bra som jag trodde Skäms Men båda börjar ju i alla fall med böjar.
Vi talar ett komplicerat språk…Obestämd

emsems
0

Dåligast.. Det ordet tycker jag inte alls om, det låter så fel, typ som gammlast… Äldst!

jn84
0

Färst är helt logisk! Om man ska säga vara värre än "Jag har jättefå godisar kvar" och någon redan sagt "jag har färre". Vad ska man vinna med då? Man måste säga "Jag har färst!". Fånigt med "Jag har färre antal".

#3 Håller inte med dig Emma, dina ord låter ju heldumma ;) Fast en böjning av rädd borde helt klart finnas! Kanske "räddt"?

#4 Skurat bröd säger man väl inte? Barn brukar väl säga "skärt"? Som i "Jag har skärt mig i fingret". Det gör de här iaf  :)

Barn är bra på att hitta på ord. Som "fickla" som en pojke hittade på när han skulle beskriva det man gör när man lyser med en ficklampa.

Sehvrin
0

#11 "Färst" är ett helt ok ord att använda, en av mina kompisar mailade och frågade Svenska Akademien.

Två ord som jag saknar på svenska är motsvarigheten till engelska "male" och "female", dem känner jag behov av rätt ofta.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tatsja
0

Ordet rädd-räddare-räddast. Skära, skärt , skärit. Fel, fel, fel.

Skära, skar,skurit.

#11 Det är ju male- man och kvinna - female.

Ordet fickla har jag för mig kom in i svenska akademins ordlista.

Vet fortfarande vad som menas med färst

Orden kan bli hur långa som helst, begränsningen ligger hos oss själva.

Jag tycker det är riktigt roligt med denna sajt.

Kramiz Tatsja

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#11: Jag förstår inte vilken funktion du menar att male/female har som de svenska motsvarigheterna saknar? Kan du inte låna in male/female i en svensk mening och visa?

emsems
0

#14, nu förstår jag inte vad du menar riktigt? Det är väl man/herr. Typ Male clothing, herrkläder? Are you male or female? Är du man eller kvinna? Vart anser du att det går isär?

Creation
0

"Jag har växt" råkar jag säga jämt ;P När man skriver det ser det ju så fel ut, men när man ska säga det låter det ju helt rätt Oskyldig Tycker de borde lägga in det som ett riktigt ord, för det finns så många som säger det(inte bara jag lyckligtvis).

#10 Det borde man också införa Tungan ute Gamlast.

Sehvrin
0
#13,#14 Det är inte alltid dessa svenska ord passar in i sammanhanget. Till exempel känner jag mig inte bekväm att kalla mig "kvinna", men "tjej" är inte heller alltid rätt, utan jag vill ha något mer universellt. Sedan kan man ju inte använda "kvinna" om djur: "Ett kvinligt lejon"/"A female lion". Visst kan man använda ord som "lejonhona" istället, men det blir inte riktigt samma sak.

Tillägg: Ledsen att texten blev  konstig, jag vet inte hur man ändrar det

Tatsja
0

#17 Dam då. I lejon heter det hona och hane. Så lejonhona och lejonhane är rätt.

Väl mött, Tatsja

guraknugen
0

#17 På vilket sätt är female lion inte samma sak som lejonhona?

#16 Gamlast? Är det en last som består av gamar eller är det gamarnas last? Tungan ute

Sehvrin
0

#19 Som sagt, jag vill ha ett mer universellt ord för något som är av ett visst kön. Jag tror jag har kommit på ytterligare en anledning till varför jag saknar orden male/female, nämligen att jag tycker att man/kvinna är  för värdeladdat (likaså dam/herr)

emsems
0

#20, nu har du helt tappat mig alltså =)

#19, eller gamm-last. Ett lass med gamlingar.. Eller en last man får som gammal

fotokrafs
0

#20 kanske vi kan börja kallas oss hane och hona, det borde väl funka. Vi människor är ju trorts allt bara djur vi också, eller?

Sehvrin
0

#22 Jag är helt på den idéen Skrattande

vimes
0

#17: Okej, då är jag med på noterna. Men personligen tycker jag att det är fint att vi inte har något universellt ord som passar alla stilnivåer. Visst det blir pickligare, men ger också en större stilbredd. (Här ger alltså det mindre utrymmet varje ord ockuperar ett språkligt mervärde, så hur var det med att engelskan var så mycket mer uttrycksfull än svenskan? ;))

guraknugen
0

#24 Angående att engelska skulle vara mer uttrycksfullt än svenskan, så kommer jag ihåg ett program på TV med Fredrik Belfrage som programledare. Sture Allén var ständigt medverkande språkexpert och programmet hette ”På ren svenska”. Det var ungefär som ”Vetenskapsradion - Språket” i P1, fast TV…

I varje program hade de en känd gäst och i ett av programmen var det Viveca Lärn (författare m.m, Göteborg) som var gäst, hon hette nog Sundvall i efternamn då. De kända gästerna kunde då passa på att ställa frågor till Sture Allén (akademiledamot, språkforskare m.m, Göteborg). Nu kommer jag inte exakt ihåg henne sfråga men det gick i alla flal ut på att hon tyckte att svenska var ett ordfattigt språk och det var ett ord som hon inte kunde hitta någon synonym till, och som hon tydligen hade funderat på i åratal. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket ord. Sture Allén gav henne direkt en handfull synonymer till ordet och han höll inte heller med om att svenska skulle vara ordfattigt, det gäller bara att känna till orden och använda dem. När han väl sagt synonymerna så var det ju heller inga ord som var nya för vare sig henne eller de flesta TV-tittarna.

Själv brukar jag säga att svenskan ju bara måste vara ordrikt, med tanke på hur många språk vi lånat ord från (fast å andra sidan har vi ju inte lånat dessa språks hela ordförråd, i och för sig)…

emsems
0

Tja, jag har nog aldrig haft ett ord som inte finns på svenska, däremot är det vissa uttryck som jag hade velat ha på svenskan, tex "I liiiike" som i så fall hade varit, "jag gillar", men det blir som inte samma sak. Finns många sådana fraser som känns så himla bra på engelska, men på svenska blir som bara trista. Kan ju också bero på att man accesoerar dem till något, tex i detta fall en film.

guraknugen
0

Menar du alltså på fullt allvar du tycker att att ”I liiiike” känns bra?  Jisses…

Ja ja, alla har vi rätt att vara olika. För mig låter det mer som fjantigt ungjävelspråk.

Tatsja
0

Like=, tycker om, gillar, Det skulle jag ersätta det med.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#26, #27: Jag tror att det är så att vi gärna lånar ord och uttryck just för hur de känns, d.v.s. vilken stil och associationer de ger. Förut hade 3 reklam för en mobiltelefon, som de var de enda som hade i pink. Och det är ju coolare med pink än rosa, tror jag. En söt flicka har kanske en rosa mobil, medan en tuff brud har en i pink.

När jag var liten var det dock inte ett dugg coolt med pink, det var ju kiss liksom ;). Nuförtiden verkar inte "ungjävlarna" få de associationerna.

vanessa
0

Synonymer är så viktiga. Svenska är verkligen inte fattigt, snarare väldigt brett tycker jag. Det handlar bara om att hitta de rätta synonymerna. Trots, eller kanske för att jag är reklamskribent, så avskyr jag när man använder engelska i skriftligt språk. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

#27, 29. Precis som vimes säger så handlar det om accosiationerna. "I liiike" (Ali G) är en replik ur en film som liksom hängt kvar. Tillsammans med många andra! Jag är något av en filmentusiast och har en tendens att lära mig alla repliker i hela filmen utantill, då passar ofta accosiationer in i olika tillfällen. Tex om någon nämner Australien kommer det ett "put another shrimp on the barbeeeey" (Dum dummare, Dukes of hazzard)  som på beställning. Eller om någon ska gå så säger jag ofta "you cant leave, i have you shoe" (Vänner). Men det är klart, det är väl inte en brist i svenskan utan snarare att jag saknar bra repliker ur svenska filmer kanske?

guraknugen
0

Om man nu vill citera en filmreplik, varför översätta? Om filmrepliken var på engelska, citera den på engelska. Annars blir det ju inget citat heller, för övrigt…

vimes
0

#32: Jag tror att hon konstaterade det redan i #26!

guraknugen
0

#33 I #26 skrev hon: "vissa uttryck som jag hade velat ha på svenskan" och jag skrev då nyss att… ja, du har ju nyss läst det, se #32 annars.

vimes
0

#34: Jo, precis. Med den efterföljande diskussionen och avslutningen av #26 ("Kan ju också bero på att man accesoerar dem till något, tex i detta fall en film.") i åtanke verkar det dock vara överspelat.

guraknugen
0

#35 Se där, ett riktigt citat där till och med hennes stavfel (accesoerar) var med. I #31 hittade jag en minst lika kul stavning också: "accosiationer", men nu kan man tro att jag skriver i en annan tråd här ("Pekpinnen"?)…

Men i alla fall, det var ju just #26 jag associerade (exakt, det är SÅ det stavas, precis som du skrev i #29) till och jag vet inte riktigt hur tydlig man ska behöva vara för att folk ska fatta vad man menar och säger, jag gör väl ett sista försök. Funkar inte det så är det inte mitt fel i alla fall:

Återigen då, i just #26 står det att vederbörande SAKNAR ordet i svenska. Sen att hon skriver vad det kan bero på har ju inget med saken att göra över huvud taget. Däremot verkar hon vara inne lite på samma spår i #31, men det är ändå inte samma sak som det jag menade i #32. Det där med äpplen och päron, ni vet…

emsems
0

Oj hej bara vilken diskussion det blev! Accociation är givetvis rätt, vet inte om jag var sömnig när jag stavade annars. I övrigt om mina citat, det kanske blev lite fel tänkt och fel tråd.

Tatsja
0

#37 Är man trött och skriver, så blir det ofta fel. Märker det själv. Stavar fel och sen blir inläggen virriga. Glad

Väl mött, Tatsja

guraknugen
0

#37: He he he… nu blev det allt fel igen… Det ska vara två s i början, inte c. Association, associera och så vidare.

Sehvrin
0

Jag har kommit på två ord till som jag saknar: motsvarigheten till "cartoon" och "comic".

Visst kan man använda ordet "serier" till båda, men det är just ord som skiljer dessa två åt som jag saknar, för det blir en del missförstånd i konversationer ibland.

guraknugen
0

För min del tänker jag på tecknad film och liknande när det gäller ordet ”cartoon” och serietidningar när det gäller ordet ”comic”, men det kanske är fel.

Sehvrin
0

#41 jo, det är helt rätt, men "cartoon" som även kan benämnas "tecknade serier" och lite slarvigt "serier". Men serietidningar är ju också tecknade Flört

Det största problemet uppstår när det finns både en serietidning och en TV-serie ,oavsett om den är tecknad eller ej, på samma titel.

Abico
0

Har ni sett på "värsta språket"? Det har tydligen gått på tv och vi brukar se ett avsnitt varje fredag på Svenskan i skolan.
Då tar dom bland annat upp en hel del "bra-att-ha-ord" som borde klassas som rätt i svenska språket. Där finns speciellt ett som jag tycker är klockrent.
Ordet mätt finns ju, men det syftar ju mest på mat. Men då vore det jättebra om där fanns ett ord för mätt fast för dryck, alltså vätt.
Otörstig är ju inte samma sak som att man är riktigt vätt. Right? Tungan ute

Hanna 

cirrun
0

Jag tycker att svåraste med språket är att beskriva kännslor, - exempelvis den märkliga 'tomheten' som kommer överraskande av insikten att man är ensam i sin 'farkost', att du kan alldrig helt tränga in i någon annans tankevärld.

Du kan inte önska dig att andra kom in i din 'kapsel' och fick 'se' hur det verkligen känndes där.

Nu tycker jag att ordet 'tomhet' är fel i detta sammanhang också, men jag har ingen bättre synonym till den.

Kan det vara vemod eller saknad …

Ord är orienteringsverktyk som utveklas// ändras om och om igenFörvånad

EllaMary
0

ett skrämt lejon?

ett upppjagat lejon?

ett ord som jag funderat på är den svenska motsvarigheten till desirable…

Någon som har någon aning?

Ella

Sehvrin
0

#45 Desirable = åtråvärd, kanske?

herakai
0

#42 Försvåras väl ytterligare av att "cartoon" har mer än en betydelse på engelska, också. Och "cartoon" i bemärkelsen "enrutesserie/skämtteckning" är ett ord jag gärna skulle vilja ha ett bättre svenskt uttryck för. För en "serie" bestående av endast en ruta måste inte vara en skämtteckning, men "enrutesserie" låter knöligt (och är dessutom "fel" om man ser till ordets ursprung).

Och sedan är ordet "serie" över huvud taget för mångtydigt. Vem vet om du menar Kittyböckerna, Vänner på TV, den gamla Stålmannentidningen i garderoben, eller en samling tallrikar (som jag TROR också i vissa sammanhang är en serie, rätta mig om jag har fel)? Alla de förutom Stålmannen har ju gemensamt att de handlar om en samling relaterade objekt, men serier (i bemärkelsen "serietidning") är lite katten bland hermelinerna där, då "samlingen" i det fallet består av en hel massa serierutor tryckt i grupper på sidor som häftats ihop till en enda enhet (serietidningen).

Huldan
0

Vilken vass ton vissa har ibland!

Men till ämnet:
#44: För mig är "tomhet" just en känsla inte ett ord för att beskriva en fysisk avsaknad av utfyllning. Då skulle jag helre ha ett ord för det. Nu säger jag att rumemt var tomt men jag var fylld av tomhet.

Nu tapapde jag bort mina egna tankar xD

cirrun
0

(#48) du säger att rummet var tomt men du var fylld av tomhet

- det är just där det blir fel för mig när jag försöker beskriva tillståndet efter upptäckten att jag har bara mitt eget unika livsmönster som alldrig kan fullt ut  delas med andra, samtidigt är det facinernade för jag hoppas att det blir en fortsättning för alltid i någon form Förvånad

emmaostlind
0

Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden, men ordet rädd finns inte för neutrum-ord: Rädda barnen, men ett barn är rä…tt?