Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1009 ggr
mickcorea
0

Hur hanterar man "erlebte reder"

Hej. jag skriver en bok i 3:e personlig singular med jag grepp = erlebte reder. Hur hanterar man de andra bifigurerna då denne person inte är närvarande. Det blir ju schizigt att gå in med samma perspektiv i birollerna. Då blir det ju flera jag. Hjääääääääälp!

herakai
0

Det kan väl vara flera POV-karaktärer i en enda bok, så länge man delar upp det på ett snyggt sätt? Annars så håller man sig till vad POV-karaktären vet/är närvarande för. Beror på hur ofta detta händer och hur viktigt det är.

Jag brukar dra mig åt det hållet i mitt författarperspektiv, även om jag aldrig går riktigt så nära karaktärerna som t.ex. exemplen på Wikipedia, och det är vad jag (i stort sett) alltid har gjort.

mickcorea
0

Tack för ditt svar! Vad menar du med POV Karaktär?

herakai
0

POV=Point of View, så det är väl i stort sett synonymt med "jaget", men jag föredrar den termen eftersom "jag" blir missvisande i tredjeperson. Tror jag har sett en svensk term för det någon gång för länge sedan, men kan icke komma ihåg var eller vad det skulle ha varit.

mickcorea
0

Du verkar ju vara insatt Cool Kan man få några synpunkter på gestaltningen i ett avsnitt ur en roman på skrivlust vore det tacknämligt. Be mig gärna om en gentjänst också.