Hur hanterar man "erlebte reder"
Hej. jag skriver en bok i 3:e personlig singular med jag grepp = erlebte reder. Hur hanterar man de andra bifigurerna då denne person inte är närvarande. Det blir ju schizigt att gå in med samma perspektiv i birollerna. Då blir det ju flera jag. Hjääääääääälp!
Det kan väl vara flera POV-karaktärer i en enda bok, så länge man delar upp det på ett snyggt sätt? Annars så håller man sig till vad POV-karaktären vet/är närvarande för. Beror på hur ofta detta händer och hur viktigt det är.
Jag brukar dra mig åt det hållet i mitt författarperspektiv, även om jag aldrig går riktigt så nära karaktärerna som t.ex. exemplen på Wikipedia, och det är vad jag (i stort sett) alltid har gjort.
POV=Point of View, så det är väl i stort sett synonymt med "jaget", men jag föredrar den termen eftersom "jag" blir missvisande i tredjeperson. Tror jag har sett en svensk term för det någon gång för länge sedan, men kan icke komma ihåg var eller vad det skulle ha varit.
Du verkar ju vara insatt
Kan man få några synpunkter på gestaltningen i ett avsnitt ur en roman på skrivlust vore det tacknämligt. Be mig gärna om en gentjänst också.