Kontakt med förlag ?!
Hej.
Jag undrar om någon har erfarenhet av hur man bäst tar förlagskontakt vid utgivandet av en roman? Skickar man iväg utkastet till de största förlagen och sätter sig att vänta? Eller finns det något bättre sätt? Tacksam för svar =)
M.v.h
Mikael

Jag tror att det är den vägen man ska gå. Fast skicka in manuset i så färdig form som möjligt.
I USA förekommer det litterära agenter som placerar manus, men jag tror inte det finns i Sverige.
#1 De börjar komma i Sverige nu med, läste jag i Sydsvenskan häromdagen. Kan inte säga exakt vilken dag det stod; jag satt och packade inför flytt i december och slog in böcker i tidningspapper, men skulle tro att tidningen var från senaste veckan eller så, då den låt överst i pappersinsamlingshögen.
Detta innebär att fler svenska författare översätts tidigare (översättningskontrakt kan finnas innan boken ens är utgiven på svenska!) och att fler författare "hoppar" Förlag mellan olika delar i en bokserie p.g.a. att agenten hittar bättre erbjudanden hos ett annat Förlag, enligt artikeln. Men å andra sidan tar de ju procent på det boken drar in, så vete katten hur mycket extra de måste fixa till dig innan de "förtjänat" vad de "kostar" så att säga.

Googlar man på litterär agent så hittar man en del information om hur det ser ut i Sverige.
Tack för svaren! Jag hittade en som hette Grand agency. Ska försöka med den . . .

Dessutom finns det en del proffessionella lektörer som mot betalning kan åta sig att granska manus och ge förslag till ändringar, innan man skickar in manuset, alt efter man fått en refusering.