Alldeles ny
Hejsan alla skrivälskare :)
Hittade alldeles nyss hit. Har i och för sig vetat om sidan tidigare, men inte riktigt haft sinnet för att komma in hit och kika.
Jag har alltid gillat att skriva men aldrig riktigt kommit igång. Min mor har sagt åt mig mest hela tiden att jag borde göra något med det. Jag har alltid olika fantasivärldar och historier i huvudet. Just nu, kan jag knappt sova eftersom mina karaktärer håller på och snackar hela tiden! Så direkt när jag vaknar måste jag få ur mig det.
Nu är det så, i alla fall, att jag har skrivit klart en bok. Och gud så skönt det känns, att äntligen veta vad det är jag älskar att göra! Vilken känsla det är att skriva en bok som kommer från ens egna hjärta.
Har redan börjat på en annan, som känns mycket mer som min genre i och för sig. Men den första känns ändå som att jag vill ge en chans. Det är den allra första jag någonsin tagit mig tid att skriva ordentligt. Och den har nog sina små fel här och där, med all säkerhet. Men det ska väl ett förlag kunna hjälpa till med också, förhoppningsvis.
Till saken, Jag läste i en artikel att det ska vara dubbelt radavstånd när man skickar in manus? Vad och varför? :) Någon som har en liten lust att förklara lite mer för en nybörjare? :)
Och, jag vet inte om det är fel att fråga. Antagligen får jag väl många träffar på google om jag söker. Men är det någon som kan tipsa om bra Förlag?
Ha det bra. Mvh
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Den texten du skrivit i ditt inlägg är skriven med enkelt radavstånd. Det är ganska tätt mellan raderna.
För att det ska vara lätt för personalen på bokförlaget att läsa och ev göra
anteckningar så vill de att manuset ska vara skrivet med dubbelt eller 1,5
radavstånd. Radavståndet ställs in i ordbehandlingsprogrammet under
format stycke radavstånd. Har man redan skrivit manuset kan man markera
hela texten och sedan ändra radavståndet.
Det finns inte fler bokförlag i Sverige än att du kan googla fram dem.
Tack så mycket för förklaringen, det gjorde det klarare :) Då ska jag absolut fixa det.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆