Tianas texter
Här kommer blandade tankar och funderingar - allt min penna kläcker ur sig.
Dagens första:
Har ni egentligen tänkt på hur mycket reklam vi ser dagligen? Det börjar på morgonen när man öppnar tidninge för att läsa nyheter. Numera är halva dagstidningen reklam. Reklamskyltar på stan, bussen mm. Direktreklam, reklam i brevlådan, reklam på TV, radio, internet… Allt för att hetsa oss till att köpa, köpa och köpa.
Om vi tog all den energi som går åt till att göra denna reklam, trycka och hänga upp den, och lade den på ett välgörande ändamål istället? Vad hade resultatet varit då?
Tiotusentals kronor, människor som engagerar sig och förmodligen ett problem mindre att lösa i världen.
Det väcker en tanke eller hur?
Då vet vi att röster höjs för att bevisa marknadsekonomins välgörande kraft, jag ser hela tiden bredvid här hur dom reklamsnuttarna avlöser varandra … jag vet alldrig vad dom vill att jag skall köpa, är fullkomligt blind för sånt.
Nu tänker jag bara att det handlar om våra drömmar om det perfekta livet, för det måste finnas att köpa eller…?
Att det finns folk som vill förbättra världen tillsammans är en vacker tanke, tror dock att livet för folk på jorden ändrar sig i vågor vissa håll till det sämre vissa till det bättre.
På min postlåda står "ingen reklam"
cirrun

Jag har satt en lapp, "Reklam nej tack" på min brevlåda, något av det bästa jag gjort. Det känns väldigt skönt att slippa slänga så mycket papper. En bekännelse dock: När det ryktas om att IKEA-katalagoen är på G, då tar jag ner skylten.
Men all annan reklam, alla annonser i tidningar och på nätet kommer jag inte undan. Det är sant. Jag får ingen information hem om när ICA har extrapris på köttfärs, men jag möts ständigt av reklam och annonser, som ger mig ett budskap och talar om hur jag borde vara och borde konsumera för att vara en lyckad samhällsvarelse.

Texten skrev jag för att jag blev så irriterad på en telefonförsäljare som ringde. Visst vet jag att de gör sitt jobb (har själv jobbat med det innan) men det blev lite mycket bara.
Jag själv är en person som gör att för att förbättra världen, så vissa dagar är jag irriterad på alla runt omkring mig!