Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: journalistik
Läst 1090 ggr
emsems
0

Vem äger vid a-skatt?

Jag slog upp tidningen i morse och såg att en tidning jag skriver åt, har publicerat en bild jag fotat. Det står ingen fotograf under bilden, men jag kan lätt se att det är min bild. Denna bild skickade jag in till tidningen till en artikel, men trycktes inte vid det tillfället. Nu är den tryckt till en annan persons reportage.

Hade jag skrivit med f-skatt hade jag krävt att få ersättning för en "stulen" bild, men om jag skrev detta jobb med a-skatt, har jag fortfarande rätt till bilden då, eller hur funkar det? Försökte ringa facket men givetvis hade de hunnit stänga för dagen.

Jag skriver alltså enstaka artiklar till tidningen och får då betalt per längd på artikeln + per bild.

Vad gäller, är det min eller deras bild? Och, om de tryckt den utan min tillåtelse och dessutom utan mitt namn, vad säger man i så fall? Kräver normal ersättning eller? Det var ju bara tur att jag såg det, annars hade jag ju aldrig ens märkt att bilden kommit in. Detta kan väl ändå inte vara ok? Någon som har stenkoll på reglerna?