Ny här!
Jag är ny här på skrivarsajten. Har två böcker som jag påbörjat; en som bygger på mitt livs historia och en som är en fiction.
Min fråga gäller den bok som bygger på mitt livs historia. Boken bygger på mitt livs historia men jag vill ändå inte att det ska synas. Frågan nu är hur mycket jag ska "avslöja" med namn, platser, gatunamn etc.
En annan fråga är om jag ska hålla mig till fakta eller lägga in lite eget påhittat för att det inte ska bli tydligt vem det handlar om.
Tacksam för svar :-)
Ändra gärna på namn, men behåll beskrivningarna edentiska.
På så vis kan ingen anklaga dig för att hänga ut personen och det kan aldrig bli något åtal.
Platser kan beskrivas utan att ge direkt adress, tänk på att det är du som målar upp och att läsaren ska kunna se det.
Så länge du inte skriver de riktiga namnen så kan du aldrig hänga ut någon, de kan känna igen sig, men det är ju som sagt bara dem och förmodligen dem som känner dem.
Sedan kan du ju med falska namn alltid dementera om någon skulle känna igen sig, du kan ju säga att det är någon annan du skrivit om.
# 1 - Det är ungefär så jag tänkt, att beskriva personer och platser som de är/var, men att använda andra namn.

Inte speciellt bra om du talar illa om någon i boken då kan du bli anmäld för förtal och grejer så bättre använda andra påhittade namn ^^