Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivteknik-tips
Läst 2993 ggr
[Malin3033]
0

hur man lägger upp ett tal...

Hej!

Nu är det så att jag ska hålla ett tacktal på torsdag till min skola och även tillhörande elever och lärare, det ingår även att önska alla en glad sommar eftersom det är en skolavslutning :) Så jag tänkte på den här sidan, kanske kunde jag få några tips här? :) Vill ju inte bara säga "Jag vill tacka….. och sedan vill jag tacka…. och sist vill jag tacka….. och nu önskar jag er en glad sommar". Känns ju inte särskilt kul.

parsley
0

I vilket syfte ska du hålla talet? Är du lärare eller elev eller annan personal? Ska du sluta eller är du "bara" representant för någon grupp på skolan?

Vad är det som gör just den här skolan så bra? Kan du hitta något speciellt att framhålla?

Vad tänker du på när du hör ordet sommar och sommarlov? Spinn vidare på det i ditt tal.

Finns det något citat du känner för att använda?

[Malin3033]
0

#1 syftet är först och främst att det är en elev som ska hålla talet, och då har dem valt att skolans elevordf. ska göra det (alltså jag, niondeklassare). Så man skulle kunna säga att jag representerar eleverna på skolan.

emelie92
0

Du kan berätta allt positivt från dina år på skolan! eller något roligt minne typ "det känns som om det var igår som det var första skoldagen, och jag kommer ihåg hur rädd jag var för alla niondeklassare och alla nya lärare!" ;)