Söker online lexikon
Håller på att leta mig tokig efter ett svensk-isländskt Lexikon online på nätet.
Har funnit mycket historia om det vackra språket, men ingen bra översättnings sida.
Jag undrar om någon här inne vet om någon och om de i sådana fall kan skicka en länk dit.
Vet av allt bläddrande att Göran Persson och nordiska rådet beslutade om ett online Lexikon i Reijkavik 2004, men om det är klart vet jag ännu inte för jag har ännu inte funnit något utav värde.
Tackar på förhand för allt som kan leda till något bra.
OM det enbart gäller att översätta ord och inte hela meningar, hittade jag omedelbart detta, via en snabb googlesökning:
Testade några ord och det verkar ju inte vara den mest kompletta ordlista jag sett, men vissa ord finns med i alla fall… Och man får ha lite sunt förnuft också. Man får ibland upp flera träffar på liknande ord, varav alla utom ett är fel…
Skrev exempelvis ordet häst och fick fyra träffar:
hestur
reiðhestur
rugguhestur
smáhestur
Har fått för mig att ”ur” på slutet indikerar maskulinum, men där har jag säkert fel då jag är extremt okunnig om isländska.
Sökte jag på ordet ko fick jag också flera träffar:
kúadella
kúamjólk
kýr
Som sagt vet jag nada om isländska, förutom att jag känner till några isländska texken som ðÐþÞ, men nog känns det som att kúamjólk betyder komjölk…
#1 Tack, men den duger inte.
Jag behöver betydligt mycket mer utav ett Lexikon, ett som kan förklara hur ordet används gentemot ett substantiv eller verb.
Behöver få reda på om ordet i språket är maskulint eller feminimt och hur jag kan böja ordet i de olika stadierna.
Det jag söker är ett Lexikon av typ:
http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html
eller i värsta fall -
http://www.tradusa.se/lexicon/capere.jsp
Med andra ord ett fullständigt Lexikon för att klara utav en utmaning som jag antagit mig att klara utav.
*får nog gå till biblan i morgon och hoppas att de har ett*

Det ska finnas Lexikon över en massa europeiska och nordiska språk, som du kanske hittar mer om med hjälp av det här sökordet: Atlas Linguarum Europae (ALE)
#4 Tack, men jag mailade med nordiska rådet och fick i svar att det är på gång, men genom bla finanskrisen så har det blivit lite liggande.
Ett ord Lexikon med över 72.000 ord och vanliga fraser är på gång, ett svensk-isländskt.
Förhoppningsvis inom ett par år blev svaret.

#5 Trist att höra. Det som verkade så intressant. Jag blev själv sugen på att söka material om våra dialekter inom de nordiska språken, men det arbetet kanske har kommit längre.
#6 Finns ju Lexikon i bokform, fast ett svensk-islänskt kostar runt 700:- och är ett av de dyraste, men finns att låna på biblioteket