Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1522 ggr
emsems
0

Min mormors historia

Har ni läst boken? Läste halva igår, och blir nog resten imorgon på dagen i solen. Tycker den är bra, men det får mig att känna lite sorg över hur lite jag kände min mormor. Hon var en underbar kvinna som dog för tre år sedan och jag saknar henne. Tror jag ska hälsa på morfar och fråga honom om deras liv. Och så måste jag passa på att fråga ut farmor medan hon ännu är i livet, tror dock inte att hon är så lätt att fråga.
Har ni läst den? Vad känner ni? Och vad tycker ni om upplägget bakom boken?

vanessa
0

Jag har inte läst boken, men du ska verkligen hälsa på dina anhöriga och prata med dem. För det är en underbar källa att gräva från. Som jag ser det, är det förflutna en bra grund att stå på för att sedan gå framtåt in i framtiden. Sedan så minnet av de lever vidare genom dig.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lill-Kisse
0

Vänta bara. En vacker dag blir man intresserad av sin historia och får för sig att forska i sina anor. Då hade det varit bra att ha lite minne av vad far- och morföräldrarna försökte berätta. Det är fantastiskt intressant att ta del av hur den bygd man själv vuxit upp i utformades, när olika viktiga händelser inträffade, vilka som kom dit och vilka seder och bruk de förde med sig från de landskap eller länder de kom ifrån.