Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 5657 ggr
mondeo
0

Vårda skrivspråket!

När man läser i de olika trådarna här så tycker jag att man är lite oförsiktig med skrivspråket.

Talspråk är en sak och skrivspråk är något annat och jag tycker att ibland så rör man ihop det här.

Det poetiska språket utgör en stilart för sig genom sin bundna form och sin frihet att avvika från vanligt prosaspråkbruk.

Sedan det här med stavfelen, där är för mycket stavfel!

Jag tycker att vi på en sådan sajt som Skrivlust ska föregå med gott exempel och försöka undvika stavfel.

Ett problem är ju att om man skriver här på sajten så kan inte datorn kontrollera stavningen därför är det bra om man i lite längre texter skriver i ex Word och sedan bara klipper ut och lägger in här.

Naturligtvis kan en olycka hända och det slinker igenom ett stavfel det är inget konstigt.

I en del texter så är också en hel del förkortningar, ibland begriper jag ingenting, OK, jag tillhör en annan generation men även ni yngre ska väl vara rädda om vårt skrivspråk.

Jag är medveten om att både tal- och skrivspråk hela tiden utvecklas men aldrig stavfel.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

emsems
0

Det är väl egentligen en smaksak hur långt vi ska ta det här med språkregler i skrift. Det jag dock kan tycka vore kul, är om vi på sidan försöker, precis som du säger Mondeo, använda så bra språk som möjligt.
Det är ju kul att föregå med gott exempel och även försöka kämpa med bra ord, formuleringar och texter, då många yngre har gått långt in på vad jag brukar kalla "msn-språk", dvs ord som åxå, och andra förkortningar, omskrivningar och dyl.

Vad tycker ni andra, kan vi försöka satsa på att använda ett korrekt språk? Givetvis kan man få frångå ibland om det känns bättre, men i överlag? Vad tycker ni?

jn84
0

#0 Säger han som skriver "OK" istället för "okej" ;) 

Jag använder aldrig msn-språk, inte ens på msn (med undantag för förkortningarna iaf och iof).

Jag tycker självklart att vi ska skriva så korrekt som möjligt. Själv har jag en ordlista bredvid datorn och slår ständigt upp ord som jag är osäker på. 

Tycker det är fruktansvärt när jag har rättat elevers texter och ser att de skriver msn-språk! Vid datorn är väl en sak, men skriver man för hand så skriver man väl ändå korrekt?!

Nu hoppas jag att ingen hämmas av den här tråden. Alla är givetivis välkomna att skriva här, även om stavningen inte alltid är korrekt. Men gör gärna som mondeo föreslår, skriv texten i word och klistra sen in här så blir den automatiskt kontrollerad.

vanessa
0

Fniss, OK som är en förkortning jag försöker undvika i alla lägen :-).

Håller med dig, Mondeo, men ser samtidigt varje steg som en väg till utveckling. Därför tycker jag att det är bra att kommentera uppenbara stav- och slarvfel. För jag ser hellre att man skriver än inte. För glädjen att skriva är viktigare än allt annat. Vill man utveckla sig hela tiden, som jag själv alltid vill, så ska man tänka på stavning och sådant.  

Själv är jag allergisk mot nätspråket. En av reglerna jag lever efter är att alla ska förstå vad jag skriver. Och nätspråket förstår inte alla. Läsande ska ha minsta motståndets lag, vilket innebär att jag som skriver ska underlätta för läsaren och välkomna alla.

Men som sagt, viktigast är att man skriver, tänker efter innan, inte slarvar, samt lyssnar på konstruktiv kritik.

Så skriv, skriv. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

SusanneStromstedt
0

Självklart ska man skriva så alla förstår! När min yngre syster skriver sms, fattar jag nästan inget. Så mycket konstiga förkortningar att de verkar helt ologiska ibland / Susanne

emsems
0

Väldigt sant, även konstiga smileys kan vara lite svåra ibland. Uppenbara tycker jag känns okej, men då i denna stil ;).

Dessa fattar jag inte ens vad de menar o_o och liknande.. Vad tuuusan ska det föreställa? Jag kanske bara är för gammal! haha

mondeo
0

Då är vi på ungefär samma våglängd det känns ju bra.

Ni noterade också mitt OK mitt i meningen som handlade om förkortningar, bra.

Jag förstår att msn-språk används i forum där man har snabb    kommunikation via skrivspråk då har man också valt att vara där.
Risken finns ju då tyvärr och som jag också märker på många e-post jag får att man tar med sig förkortningarna i fel sammanhang. Men detta är mycket en generationsfråga.

Ni som är yngre och ska söka jobb, idag när man byter jobb ofta då ska man skriva en ansökan och en CV. Tänk då dessa bägge dokument fulla med stavfel och förkortningar - glöm att få det jobbet.

Min personliga uppfattning är att man inte ska ha en massa olika skrivspråk det blir bara rörigt.

Jag tror inte att denna tråden blir hämmande och att vi tappar skrivare utan att våra skrivare kanske istället tittar på texten en gång till innan man lägger ut den.

Det finns dock personer som har problem med att stava (det finns ett namn för det) jag läste ett sådant inlägg på en annan sajt men då skrev personen detta och då är det givetvis helt OK, nej jag menar okej. 

Nu börjar jag bli långradig, jag vet men alla har hittills skrivit kloka inlägg i denna tråd men du Vanessa är som vanligt pedagogiskt fulländad. Jag läser alltid dina inlägg för att lära mig. 
Ett exempel var för ett litet tag sedan då jag såg i en tråd ett ord som störde mig kolossalt. Visste inte hur jag skulle kommentera det utan att verka vara en besserwisser, så jag avstod.
Återkom senare då hade du Vansssa svarat så pedagogiskt att ingen kunde känna sig stött.

Alla ska givetvis få skriva på Skrivlust och alla har ju en gång börjat skriva och jag tror att pedagogiska tillrättavisningar uppskattas.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

emsems
0

Det heter Dyslexi.

Wiizy
0

jag tar inte åt mig, men känner mig aningen träffad.
jag skriver gärna förkortningar ibland, som "kmr" (kommer). försöker ju undvika detta, men allvarligt talat… så länge folk inte sitter "d var en gång en dam som satt på en P.B med Ptr o spl" (det var en gång en dam som satt på en parkbänk med patrik och spelade ;P) så tycker jag det är okej.

jag kan ju med gott samvete att jag pratar med folk IRL (In real life) och säger förkortningar "iof" "lol" mfl. det tänker jag ju skriva, jag skriver inte saker/poesi om jag inte får använda det språk jag använder IRL, då är ju själva meningen med att få den personig i mina ögon borta. Förstår man inte så… fråga då. jag vill inte ha fullt med förkortningar jag helelr, men några i vissa sammanhang här på sajten tycker jag är helt okej. :P

jo, visst mycket stavfel. men vi behöver inte vara PERFEKTA här inneh eller, för allvarligt talat, då hade jag inte klarat av att stanna här inne, om alla började kommentera "Det stavas så…" om man inte vet, och man ska inte behöva gå ut med om man har dyslexi för att skriva heller, det är bara så fel det kan bli enligt mig isåfall.

bara för jag vill skriva min poesi i förkortningar gör jag det INTE i skolan, inte på CV heller för den delen.. jag vet många som skriver förkortningar på internet, och prydligt på internet. för serri, man pallar inte sitta och skriva varenda ord helt korrekt så fort man sätter sig vid datorn, varför ska man då skriva sina känslor? ;) då kan jag ju skriva ner någons annans, eftersom det inte blir min text. ;p

//Wizy

Creation
0

Öhh… jag använder en del förkortningar och så, men stavar inte fel(tack och lov, avskyr stavfel). Talspråk använder jag ibland, men mest bara på nån, juh och nånting :) Sen överanvänder jag gärna smileysar ^^ Men det är någon slags förbannelse jag inte kan rå för ;D

I Dikter och viktiga texter använder jag däremot helt korrekt språk(tja, formuleringarna kan i vissa fall bli fel, men ej talspråk eller förkortningar), för det är ju meningen att folk inte ska haka upp sig på småsaker. :) Alla ska förstå! Eller tja, vissa kanske inte förstår vad en del ord betyder, men det är i alla fall korrekt svenska jag använder. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ijin
0

Talspråk och förkortningar är väl en vardaglig del av språket, och beror till väldigt stor del på nätkulturen som finns idag… Jag ser inget fel med att använda förkortningar, men fördrar självklart hela ord… Så man får väl skriva som man vill, det är ju inget lästvång precis;)

vanessa
0

Att skriva på nätet till bekanta och folk i samma grupp, (ålder, intressen) tycker jag absolut att man kan använda förkortningar/nätspråk.

När det handlar om annat så tycker jag att det är viktigt att tänka på läsaren. Vill du göra dig förstådd? Skriv då så att de flesta förstår. För att skriva, låt oss säga noveller, artiklar, poesi vill man kommunicera. 

Vill man välja ett svårare språk, väljer man samtidigt att inte kommunicera med alla. Är det dock viljan är att kommunicera Dikter, noveller för en viss grupp kan använda den stilen. Dock ska man inte bli förvånad om folk inte fattar. 

Det är en avvägning att tänka på.  /Vanessa

emsems
0

#8, av din mening där förstod jag ingenting alls, så det är ju inte så logiskt ändå.

Jag anser själv att alla mer än gärna får säga till om jag har stavfel, då jag vill lära mig och utvecklas, vilket jag anser att detta forum är till för.

#9 Jag förstår kasnke hälften av dina smileysar, vad betyder ^^? Har sett den förr men aldrig förstått betydelsen.

Ang förkortningar, visst. I bland skriver jag också iofs eller dyl och sådant, det kan jag nog dock snarare ha överseende med än just slarv.

Det jag mest av allt tror att man bör ha i åtanke, är att slarvskrivning, konsiga förkortningar och framför allt ord som "juh" eller "bah" eller liknande genast tyder på att man är ung. Ofta läser jag inlägg från folk, både på skirvlust och andra forum, och tänker direkt, "Detta är en ung tjej" och så kollar jag, visst stämmer det. Jag tycker nog att det är dels mer respektingivande och även snyggare, med ett ordentligt språk. Skrattande

Veyla
0

#12 Så man får altså mer respekt om man verkar äldre? Sorgligt att det har blivit så här…

Vad gäller smileysarna så är det bara att använda fantasin. Vad kan ^^ betyda? Kanske ska det föreställa två ögonbryn? eller o_o som du tog upp tidigare. Det kanse föreställer två ögon och en mun. Då ser figuren chockad eller förvånad ut. (detta är då inget jag vet utan bara gissar mig till)

#8 Jag håller med dig där. Och faktum är det att många stora diktare skriver i talspråk i sina publiserade Dikter och noveller. Så om man hatar sånt så tycker man då inte om till exempel Frödings verk.

Visst är det viktigt att göra sig förståd. Detta verkar handla mer om det än om att skriva korrekt. Men talspråk är helt okej och till er som sitter fast i det gamla settet att skriva på. Jag tycker att ni måste släppa taget lite. Det är inte hela världen om någon skriver lite fel. Faktum är att det kan vara snyggt ibland.

emsems
0

ahaa, jag som trodde att o_o var två små händer på en bordsskiva som stack upp…? haha!

nej inte respekt för att man är äldre, men givetvis är det mer respektingivande att skriva ordentligt. På samma sätt som vi tidigare diskuterade svordommar i texter, där det inte är så respektingivande. Eller respekt kanske är fel ord… *funderar* Vill hitta något som ska vara betyda dessa ord; genomtänkt, välformulerat, välskrivet, baserat på fakta.

Angående sista stycket; vi kan väl bara säga "Smaken är som baken!"

Wiizy
0

#13 - Håller med dej… ;)

Wiizy
0

#12 - vilken av mina meningar? o.O

SusanneStromstedt
0

Detta tecknet får jag i sjuka mail ibland  

o
l\_ o
)) \

Fast det syns ju vad det är! Hur kan man komma på att göra bilder av ettor och nollor?

Wiizy
0

*asg* Susanne… det är väl någon trend. ;p  jag gör aldrig dom där snuskiga åtminstone och hade nog blivit sne om jag fick sånna i mejl.

SusanneStromstedt
0

Det är nästan så man blir sugen på att testa att göra roliga gubbar själv =)

Creation
0

#12 Juh använder jag bara när jag vill få fram min poäng i ett samtal med en annan "ung tjej" som använder samma fras x) Bah använder jag däremot aldrig.. ;/ det är lite fööör mycket för mig.
#14 _Kan förklara de lite svårare smileysarna då,
så att inte vidare missförstånd sker :P
_
-.-= En trött(irriterad, trött något) gubbe med stängda ögon och prick-mun.
>.<= Två ansträngt blundande ögon och en prick-mun. ;) Irriterad.
^^= En gubbe utan mun som blundar uppåt(glad) :P
o_o=En ställd eller chockad gubbe, öga-mun-öga
O.o= En "va?" och "hm"-gubbe, eller hur man nu kan förklara…
**
#17** Haha :P Men gud, vad sjukt *s*

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Veyla
0

;) Nu kommer det in lite roliga smileysar i tråden med:D

Nej, men det är viktigt med smileysar för dem som inte är så bra på att formulera sig. Om man har svårt att skriva visa i en text att man är glad så är det enkelt att lägga in ett :D efter. Lite för enkelt ibland kanske. Sen är det ju som EmmaL i #14 säger att det är mer respekt givande med korrekt stavning och hela ord. Men att skriva dialektalt och med svordommar. Det är faktist inga problem alls. Ingen stör sig så länge jag gör det snyggt och inte överdriver. En svordom är ett fulare ord för "förstärkelseord" Det namnet är ganska självtalande så jag behöver nog inte berätta.( och här passar en ;) in iom att jag är lite skämtsam som då kanske inte kommer fram annars)

Och dialektalt. Det skriver man om man vill att läsaren ska läsa det dialektalt. Men det kan ,som ni säger, uppstå konflikter om man inte vet vilken dialekt och hur det låter. Men sen är det mycket dialektala ord i Dikter i och med att dem ofta rimmar. Det blir mycket lättare att rimma på det sättet man pratar på. Men om man läser det med fel dialekt så rimmar det kanske inte.

Så man kanske skulle kunna avsluta med att säga att det är helt okej att skriva som man vill. Mondeo (trådskaparen). är du kanske orolig för att svenska språket ska försvinna och bli till "Aaahhh" "öhhh" "IIIIiiiIhe". Det är i alla fall jag. Men det jag gör åt det. Det är att fortsätta att försöka skriva korrekt gäms med att jag lär mig det nya språket med. Funkar i alla fall för mig. Tack och hej!

vanessa
0

I matematik lär man sig inte bara siffrorna och uppställning och sedan skippar att lära sig hur man räknar. När vi lär oss att skriva lär vi oss grammatik och stavning, men ofta inte att skriva. Alltså formulera oss så att andra förstår.

Det Mondeo skriver om är inte om hur vi skriver i allmänna ordalag här. Utan om vi skriver poesi, noveller, manus eller liknande och inte ens försöker stava rätt. Då är det tråkigt. Personligen vill jag utvecklas varje dag.

Vardagssnacket mellan oss kan självklart skrivas helt upp åt väggarna. Skriver man något "seriöst" är det lika bra att lära sig göra det bra från början. Nästa steg blir förhoppningsvis att man försöker visa för andra eller rent av få publicerat. Då gäller det att det är korrekt, hur tråkigt det än verkar. 

Själv tänker jag så här - Jag har bara en chans att göra ett första intryck. Då vill jag som är skribent att det första intrycket ska vara att jag är kunnig inom skrivandet. Självklart, i vardagsspråket stavar även jag fel. Skillnaden för mig är vad jag presenterar och för vem.

Själv läser jag alltid igenom texten innan jag klickar publicera, precis som jag skulle kontrollräkna ett tal som ska läggas ut. Sedan när det är publicerat brukar jag läsa igenom det hela igen, och hittar jag uppenbara fel så klickar jag på "Hantera inlägg" och rättstavar. Det tar någon minut, men är värt det tycker jag själv.

Så fortsätt att känna lust för att skriva och njuta av det. Oavsett hur ni gör. /Vanessa

Wiizy
0

Fast tänk på att dom flesta är under 15 här inne…

vanessa
0

Vad menar du Wiizy? Om stavning, eller något annat? /Vanessa

Veyla
0

Wiizy. Finns många 15- som spöar mig lätt i stavning;)

Jo du har rätt Vanessa. Peronligen tycker jag att detta är lite klurigt. Den här diskutionen är det inte många som vet vad den handlar om. Det finns teorier om vad Mondeo menade, men ingen verkar vara överens. Kanske lika bra att vänta med den till vår Mondeo kommer tillbaka?

Det är bara en sak. Att få det publiserat måste inte innebära att man följer varge liten regel som finns. Det är okej med regelbrott. Bara man gör det snyggt så att ingen stör sig.

Och nej, jag pratar inte om Svensk lag;P

Nu ska jag själv skriva lite. Och då försöker jag personligen vara korrekt.

Ha en bra dag//Veyla entand.

vanessa
0

Så sant, Veyla. Men för regelbrott så ska man kunna reglerna. Ju bättre man är, desto mer kan man sväva ut så att säga.

#6 Tack för berömmet. Det värmer min själ. Och vi väntar på dina grundtankar med det hela :-).

/Vanessa

SusanneStromstedt
0

När jag gick i skolan hade vi rättstavning varannan vecka, allt för att klara svenskprovet som bestod av uppsatsskrivning i ett delmoment. Stavade vi illa fick vi det som hemläxa ovanpå de andra läxorna, så jag försökte att undvika åtminstonde detta.

I matematiken stod vi varje morgon ,från 3:an till 6:an, och rabblade hela gångertabellen bredvid våra bänkar. Vi hade en väldigt sträng lärare som inte alltid var så snäll. Men, det har jag nytta av idag. Jag stavar hyfsta och kan fortfarande hela gångertabellen, från ettan till 12:an…

Veyla
0

Det har du rätt i vanessa.

Det är en svår fråga, hur hård man ska vara som lärare. För tillfället är dem för "lösa".

mondeo
0

Tycker att det här är en intressant och bra diskussion. Jag har medvetet legat lågt ett tag och låtit er andra diskutera.

Vi är nio olika personer som haft synpunkter i denna tråd hittills och ålderskillnaden skulle jag tro är nog minst 45 år så det är klart att vi ser saker på olika sätt, fast egentligen borde inte åldern ha någon som helst betydelse för skriver gör vi ju allihop.

Ni i den yngre generationen runt 15 år, som jag förstår finns många av här, ni vill naturligtvis, även om ni kanske inte vill erkänna det fullt ut, ni vill revoltera mot oss äldre så har det alltid varit och kanske ska vara. Ni tycker att man ska få göra som man vill, man ska väl få skriva som man vill.

Även om jag står med en fot i graven så förstår jag er, och visst kan man skriva som man vill i en dikt eller prosa men precis som Vanessa skriver så vänder man sig till en viss grupp människor då, för att alla kommer inte att förstå. Vanessas poäng var ju att hon i alla fall ville att alla skulle läsa hennes texter. Läs gärna igen # 22.

Oavsett hur mossig jag är så tycker jag att när man skriver texter så bör man försöka att stava rätt.

# 25 Hur vet man att ingen stör sig på regelbrott även om man gör dom snyggt?

Om det nu skulle vara någon som störs och inget säger då blir det väl så att man läser inget mer av den personen? Vill man ta den risken?

Slutligen en liten kommentar om förkortningar och smileysar.
Vill ni slippa mina kommentarer och inlägg så skapa en tråd som handlar om dessa bägge datafenomen, jag förstår ingenting, kanske måste jag lära mig men vill helst inte.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

SusanneStromstedt
0

Jag håller med om allt du säger mondeo!

Ja,det är en bra ide´ ! De borde göra en särskild tråd så vi får ta del av detta!  Då kan inte Rebecca hålla sina konversationer på msn hemliga för mig längre Cool

Veyla
0

Jaa Mondeo. Äntligen kommer du tillbaka in i diskutionen. Jag kan säga att jag har väntat med spänning. Du är en smart gubbe du.

Jag håller faktist med dig där. Det ända som är emot det du säger är att du drar alla över en kant. Du säger att dem runt 15 är på ett visst sätt. Om jag var du skulle jag vara lite försiktig med det. Som ungdom tycker dem flesta att det är enormt iriterande. Och ännu mer iriterande blir det om du har rätt (vilket du i detta fall också har enligt inläggen på sidan).

Jag håller med dig om att man borde göra sitt bästa för att stava rätt i sina texter. Som du själv sa så är word ett ganska bra program för det. Inget snack om saken.

Ang smileysar. Du kommer nog inte undan dem;) Det är så enkelt att skriva en :D

Tack Mondeo för tråden. Även jag som stod på skriva vad man vill sidan har börjat tänka mer på hur jag stavar. 

mvh// Veyla stavfel

mondeo
0

Det kändes bra att läsa ditt inlägg Veyla #31.

Inte bara för att du delvis håller med mig utan för att du tar det på rätt sätt.

Visst drog jag alla över en kam det blir lätt så i diskussioner. Ingen regel utan undantag.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Veyla
0

Precis Mondeo. Och som vanessa säger i #26 "för regelbrott så ska man kunna reglerna. Ju bättre man är, desto mer kan man sväva ut så att säga." Det stämmer bra det. Här är beviset. Ingen skada sked.

emsems
0

Väldigt bra diskussion! Jag har inget mer att tillföra.

Beea
0

#12: Tycker det var lite kul att du pratar om hur mycket du ogillar slarvfel, för jag såg minst tre i ditt inlägg ;)

Intressant tråd i alla fall! :)

bjarvamor
0

Jag anser att det beror lite på vad du vill göra med dina texter! Vill du bara ha dem i byrålådan och ta fram och titta på dem själv ett par gånger om året, så spelar det kanske inte så stor roll hur du har stavat!

Men har du tänkt dig att skriva för att publicera något så är det jätteviktigt att du kan stava rätt! Ingen redaktör i världen tar in en artikel där det finns en massa stavfel! Om man inte kan stava rätt hur ska då redaktören kunna lita på att det du skriver är rätt och riktigt?

Skickar du in ett bokmanus eller något annat till en förläggare så kan du lita på att han inte läser mer än första sidan, om den är full av stavfel! 

Sedan är det en helt annan sak att göra lite slarvfel när man sitter och skriver här inne på forumet!Glad

Tatsja
0

Bara en stilla undran. Har ingen läst Svens artikel om att underlätta för synskadade. Väldigt givande läsning och då får man ett annat perspektiv på det skrivna ordet. Alla dessa förkortningar, frågetecken som kan vara flera på rad, likadant med punkter. Smiley som skrives :-). Som synskadad blir det väldigt konstigt och vi ska även ta hänsyn till den gruppen. Det tycker i alla fall jag.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

vanessa
0

Nu var du före mig, precis vad jag skulle lägga in. Så snälla alla som skriver en massa IT-förkortningar som vi som är äldre än tonåren inte riktigt förstår. För många synskadade använder en sak som läser upp texten för dem. Tänk er själva att en dataröst försöker läsa vad som står. Så var lite försiktiga. /Vanessa

Tatsja
0

#38 Skönt jag inte var ensam om detta. Smiley som finns här på inlägg går dock bra. För pekaren över så ser ni en text. Det läser skärmläsaren. Glad

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#37: Jag är nyfiken. Vad läser skärmläsaren upp när man skriver ut en smiley i stil med :-)? "Kolon bindestreck högerparentes"?

Tatsja
0

#40 Du har så rätt så och om du sätter tre punkter efter meningen så blir det punkt, punkt punkt. Jättejobbigt att höra. Så det är bättre att använda gladsmileyn. Glad

Väl mött, Tatsja

emsems
0

#35, haha ja ibland går det för fort! Skrattande Jag kan dock se en viss skillnad mellan att skriva i en tråd på ett forum och att skriva jobb och verk. Där är det stavningskontroll både en och två gånger medan här jag sällan ens kollar igenom det. Det borde finnas en automatisk stavningskontroll även i forum! Det vore kul

Tatsja
0

#42 Sen är vi alla mänskliga. Alla kan göra fel. Även stavningsprogram kan missa.

Väl mött, Tatsja

Corrupted
0

Nu är jag väldigt sen men;

'Datorspråk' klarar jag inte av. Visst, det händer, fast på engelska. Väldigt sällan.

Det är ännu värre när det händer i skolan, MUNTLIGT. I min klass (notera; jag går om 9:an) går där ett par killar, runt sju stycken, som spelar mycket datorspel, som till exempel World of Warcraft och sådant. De pratar datorspråk HELA TIDEN.

Det gör ont.

Tatsja
0

Sen detta ofog med långa stycken. Jag ledsar rätt snabbt att läsa och går till första inlägget och läser det istället. Vilket gör att skribenten inte får fram sin åsikt ordentligt.

Att göra nytt stycke är ju så lätt. Då blir texten mer begriglig för oss alla och speciellt för dyslektiker. Vet att det finns många med det läsproblemet här på iFokus.

Förkortningar som iaf och iof, läser skärmläsaren som det står. Läs orden högt för dig själv och se om du förstår dem. Inte alltid det klickar att det är förkortning.

Jag försöker alltid skriva ut förkortningar. Tar inte längre tid. Försöker också undvika massa punkter och frågetecken i texten. Känner att det - även för mig - är jobbigt.

Så om vi alla försöker tänka på hur vi skriver, så kan det bli en trevligare plats även för de som har något funktionshinder. Vi ska ju inte stänga ut vissa sajter för dem.

PS. Även jag är mänsklig och gör fel.

Väl mött, Tatsja

mondeo
0

Vad roligt att denna nästan ett år gamla tråd fortfarande lever.
Den kan ju egentligen aldrig bli gammal.

Mycket kloka inlägg, håller med till hundra procent.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

HannaM
0

#45 sen gäller det att hålla styckeindelningen på en bra nivå. Jag har svårt med koncentrationen och ser gärna styckeindelningar för att kunna stanna upp ruska på huvudet och få tillbaka koncentrationen men blir det för mycket blir läsandet hackigt och jag tappar fokus.

Att skriva varje mening som ett eget stycke blir i mina ögon stolpigt och hackigt, det saknas naturlig rytm i det. Sen är det ju naturligtvis skillnad på ett vanligt diskussionsinlägg på ett forum och en längre skriven text. Ett inlägg i tillexempel en sån här tråd är sällan så långt att det blir jobbigt med fler stycken men att läsa en hel bok med två meningar i varje stycke skulle göra mig fullständigt tokig.

Tatsja
0

#47 Det är det jag menar. Då blir det ofta att man inte läser hela inlägget, vilket gör att information som kanske är väldigt viktigt, försvinnen för en.

Väl mött, Tatsja

HannaM
0

#48 fast jag menar både som du och tvärtom. Att för mycket styckeindelning är av ondo. I alla fall för mig. Att läsa texter med en eller två meningar i varje stycke gör att jag får svårt att se ett sammanhang i det hela. Jag hackar i läsningen och tappar fokus för att jag blir abvbruten av mellanrummet. 

Sen är det ju precis som jag sa skillnad, en bok som är skriven med många många styckeindelningar skulle jag ge upp rätt fort men ett kortare inlägg med kanske tre fyra små korta sycken är ingen fara. Kommer det upp mot en tio elva korta stycken börjar det bli orytmiskt (för mig) och därmed svårläst.

Tatsja
0

#49 Gör man nytt stycke efter ungefär 6 rader, så är det inte jobbigt för oss att läsa texten. Detta gäller ju här på forumet. I böcker är det en annan sak. Där läser vi på ett helt annat sätt än här.

Så jag tror vi är overens om vad vi menar här på nätet. Eller vad tror du själv?

Väl mött, Tatsja

Christina-S
0

Jag halkade in på detta forum av nyfikenhet. (Är mest på "norskskogkattifokus".) Detta med rätt eller fel i skriftspråket är något som engagerar mig mycket. Jag håller med att stavfel kan vara störande. Det finns också andra språkfel som jag anser stör läsandet minst lika mycket om inte mer: särskrivningar, syftningsfel och felanvänt "de" och "dem" t.ex.

Dock tycker jag inte att man skall låta bli att skriva för att man inte har ett korrekt skriftspråk och man kan mycket väl skicka sina texter till ett Förlag men låt en kunnig person korrekturläsa dem först (det finns de som gör det proffessionellt och det behöver inte kosta så mycket).

Lill-Kisse
0

Eftersom det är viktigt att vi förstår varandra, tycker jag att det här ämnet förtjänar en placering högt upp. Här pratar vi inte, utan skriver. Då krävs det att vi använder ett vårdat skriftspråk. Annars blir det lätt missförstånd.

I inlägg #2 står det: "Tycker det är fruktansvärt när jag har rättat elevers texter och ser att de skriver msn-språk! Vid datorn är väl en sak, men skriver man för hand så skriver man väl ändå korrekt?"

Jag skriver faktiskt för hand när jag trycker ned tangenterna på tangentbordet och kan inte begripa varför jag skulle tillåta mig att slarva då, om jag inte brukar slarva när jag skriver med en penna. Det är till och med enklare att stava rätt här, eftersom jag kan ta datorns stavningskontroll till hjälp eller slå upp främmande ord i en ordlista på nätet. Datorn är ett hjälpmedel för ökad effektivitet och högre kvalitet. Alltså bör texternas kvalitet rent av bli högre med hjälp av dator. Så tänker jag.

Tatsja
0

Lill-Kisse Där håller jag med dig. Detta språk från mobilen som tagits efter även på nätet, är ett otyg. Jag förstår nästan ingenting av förkortningarna eller så kallade smileys, som de gör. Får hela tiden fråga sonen vad som menas.

Skriver man på datan, så är det som en penna. Alldeles riktigt. Förkortningar hör inte heller hemma här. Men jag vet att många inte håller med oss. Fast lite hänsyn kan man väl ta. Annars undrar jag var mänskligheter barkar vägen. Är de likadana i verkligheten?

Väl mött, Tatsja

[Buppie]
0

#14   I boken "möss och människor" är det väldigt mycket svordommar i…  tycker den verkar ha mycket respekt ändå….

[Buppie]
0

Håller med om att det är viktigt att stava rätt. Jag är inte så bra på att tänka på det. Blir mest "msn språk" för min del. Men när jag skriver en novell så brukar jag inte använda det. Men annars så bli det väldigt lätt att använda msn språket :P

Tatsja
0

Buppie: Det är många som inte förstår det språket. Då kommer inte dina åsikter fram ordentligt. Tänk på det. Jag får ofta fråga sonen om vad det står.

Fick ett e-mail av en som skrev bara msn och förkortningar. Det var bara en rad. Sonen skrev ut allt åt mig och det blev hela 6 rader. Inte klokt. Jag fattade ingenting vad hon skrev till mig.

Så att vårda språket på nätet, är viktigt när man vill framföra åsikter och ha svar.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

Angående det där med så kallat "msn-språk": MSN och andra IM-program är något otroligt fascinerande ur språklig synvinkel. Det språkliga mediumet är skriftspråk, medan det sociala rummet snarare ligger närmare det där man uttrycker sig i talspråk. Så "msn-språket" är alltså skriftspråk som vill emulera talspråk.

Detta är helt nytt (eller egnetligen inte, som fenomen har det väl funnits så länge det har funnits chatt-rum på nätet, men idag är det något som finns i det allmänna medvetandet), och föga förvånande möter det många rynkade pannar och beska kommentarer.

Ju snabbare vi kommunicerar socialt via skrift, desto mer verkar vi ha en dragning till det snabbaste språket: talspråket. På MSN är kommunikationen nästan ögonblicklig. Missförstånd kan korrigeras omedelbart, och vi är så nära vi kan vara att faktiskt tala med varandra utan att göra det.

Men givetvis bör man kunna anpassa sitt språk efter den kommunikativa situation man befinner sig i. Problemet, som jag ser det, är inte "msn-språket" i sig, utan att "kidsen" inte har tillägnat sig något annat skriftspråk. Jag själva har till exempel inga problem att växla mellan msn-tjatter och mitt akademiska skrivande. Men skolan och föräldrar bör nog ta ett större ansvar för att se till att barnen utvecklar även ett mer standardiserat skriftspråk.

För övrigt tycker jag gott att alla ni som rynkar på pannan och skakar på huvudet, istället för att stå oförstående borde försöka lära er att kommunicera även på detta nya sätt, där talspråk uttrycks via skrift. Förmågan att anpassa sitt språk efter den kommunikativa situationen är sann språklig kompetens.

De flesta av er har väl lärt sig hur så kallade "smajlisar" fungerar, inte sant?

/Vimes

Lill-Kisse
0

Talspråk, skriftspråk, msn-språk, stenografi eller annat alternativ?

För mig handlar det inte om att förorda ett sätt att skriva framför det andra, utan att använda det mest effektiva sättet att uttrycka sig med de hjälpmedel vi har och välja det som passar bäst för respektive mottagare för att bli förstådd.

Här använder vi dator och riktar oss till många läsare med olika förutsättningar. Visst passar skriftspråk bäst då? Se mitt inlägg #52.

Ett stenogram skulle väl inte uppskattas här? Jag skulle inte bli förvånad om de flesta påstår att de inte kan läsa det. Stenografi är ju väldigt likt msn, om man tänker efter, bara med den skillnaden att stenografer inte skriver bokstäver utan streck och öglor. Tack vare att jag kan stenografi, förstår jag msn. Då kan man undra vilka som var först med de förkortningarna, de äldre generationerna eller de yngre.

vimes
0

Lill-kisse: Du har förstås rätt i mycket du skriver (eftersom vi verkar vara av en liknande åsikt Flört).

Å andra sidan vet jag inte om det är rimligt att inta ett perspektiv där mottagaren alltid står i centrum. Du skriver att man ska "välja det som passar bäst för respektive mottagare för att bli förstådd." Enligt min mening är det här bara halva sanningen.

Mottagaren (så till vida det finns en sådan i en Dialog!) har också ett ansvar att försöka förstå. Eller mer precist: vi har alla ett ansvar för den kommunikativa situationen. Detta samtidigt som det självklart finns normerande regler för varje kommunikationsrum.

Och visst är det som du skriver att bara för att vi sitter bakom ett tangentbord så är det inte så att så kallat "msn-språk" är den givna kommunikationskanalen. Återigen beror det på i vilken kommunikativ situation vi skriver. En intressant iakttagelse jag gjort bland internetforum är att användare oftare är mer "avslappnade" vad gäller skriftspråkets regler när de använder ett platt forum (som ifokus) än när de använder ett trådat (d.v.s. där varje inlägg har en egen sida, se exvis http://www.cognito.se/).

Vad jag var ute efter i mitt inlägg var mest att belysa att "msn-språk" inte är något ont i sig, utan bara ett annat sätt att uttrycka sig på.

Och för övrigt: förkortningar kan givetvis sägas vara äldre än det vanliga skriftspråket över huvud. Hoppet mellan talspråk och symbolspråk är kortare än det mellan talspråk och skriftspråk som vi uppfattar skriftspråk idag.

/Vimes

FridaYouKnow
0

Jag håller med er till viss del, men det jag säger nu hör nog inte till att jag är yngre xD

MEN, jag tycker egentligen inte att man som författare ska anpassa sig till sina läsa FÖR mycket. Visst, man kan inte skriva helt obegripligt med ofc,btw,irl,brb och sånt. Man borde inte heller ha smilyes i en text, det gör den i alla fall för mig mindre intressant och svårläslig (ÄVEN om jag tillhör "den yngre generationen")

Nu till det jag kanske avviker från er andra:
Jag tycker (trots det jag sa tidigare) att man borde skriva på det sätt man själv tycker är bekvämast.  Det är nog ingen som inte fattar om man skriver åxå ist. för också och dej ist. för dig. Det är ju som den fonetiska skriften, att man läser till sig ljudet och på så sätt fattar ordet.

Men stavningen är ju kul om den blir rätt xD

I alla fall, så trodde jag från början att detta var en sida där man utvecklar sitt skrivande, får tips och idéer till nya texter m.m. Men det verkar inte alls gå till så när jag läser här. Är detta bara en sida för de som anses fullärda skriventer? Ska man få kritik för att man råkar skriva mej, dej, sej och blablabla? Jag trodde man skulle se i djupet här - det som är under ytan. Vad man verkligen menar. Analysera och exprimentera, se saker ur olika vinklar.  Det är ju så med människor också, alla är inte  "modellsnygga" och sånt, men har en fin personlighet - och tvärt om. Man måste ju se under ytan, gräva i texterna och försöka hitta budskapet. Annars är det väl inte så himla kul?

Btw, så är O_O två chockade ögon och en mun, och ^^ är två ögon - typ som manga, som blundar av lycka.
och för er som itne vet det:
Btw = By the way
Irl = In real life
Ofc = of course
BrB = be right back

Tatsja
0

#60 Dessa förkortningar kan du försöka läsa exakt som de står. Då får du en aning om hur de låter för de som har skärmläsare.  ofc,btw,irl,brb

Hade du inte skrivit längst ner vad de betyder, så hade jag inte vetat om det. Men många med mig, förstår inte dessa förkortningar.

När det gäller smileys, så fungerar de som finns här. För tangenter över dem så ser du att de kommer text. Det är så skärmläsaren läser.Glad

Jag försöker ta hänsyn till de som inte ser, eller har dyslexi. Det är ju så nätet ska fungera. Alla, oavsett handikapp, ska ju kunna ta del i våra åsikter.

Ta nu inte detta som kritik, utan det är bara mina tankar om detta.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#61: "Alla /…/ ska ju kunna ta del i våra åsikter." Jag vet inte om jag håller med om detta. Jag är osäker på om det är möjligt eller ens önskvärt att försöka leva upp till detta.

Vissa har svårt att förstå ett mer avancerat språk som ett abstrakt ämne kan kräva, bör vi inte diskutera ämnen som kräver ett mer avancerat språkbruk? Alla kan inte svenska, bör vi skriva på engelska (som ju inte alla förstår heller)? Alla kan inte läsa, bör vi återgå till att kommunicera med bilder?

Att din skrämläsare inte kan läsa ut exempelvis "btw", är det en brist hos skribenten eller hos din skrämläsare?

Tatsja
0

#62 Inte min skärmläsare, men en sådan läser exakt vad som är skrivet och inte engelska ord heller.

Så du anser sajten inte är till för alla då. Vilka ska absolut inte kunna komma hit och läsa? vore bra att få veta.

Väl mött, Tatsja

Lill-Kisse
0

Att skriva med målsättningen att "alla" ska förstå, är väl att ta i? Ibland vill man i alla fall att många ska fatta eller få en möjlighet att delta. Det tycker jag är att visa hänsyn på en sån här plats. De som har skärmläsare, vill ju också delta och förstå. 

Om man inte tycker att många ska förstå, använder man koder eller ett språk som bara en viss målgrupp behärskar. Det finns många sådana situationer, som man får leva med. Vill man vara med, måste man lära sig språket, ämnet eller vad det råkar gälla.

Till #60 vill jag inflika att det finns gott om utrymme här att utveckla skrivandet och starta inlägg om hur du vill göra det. Någon kritik mot ord som mej och dej, resonerar vi inte om just nu, utan värdet av att vårda skriftspråket. Det bör vi kunna göra parallellt med den utveckling du strävar efter. I vissa sammanhang spelar det stor roll hur man ser ut på ytan, innan någon intresserar sig för vad man har under skalet. Det kan vara så med texter också.

Tatsja
0

#64 Om man nu inte vill att vi som inte kan förstå dessa förkortningar, eller de som har skärmläsare, ska förstå vad som står i tråden. Då anser jag att man redan från början skriver att detta är bara för en del. Då har ju sajten förlorat och jag med många andra kan inte förstå.

Sen att anse att vi ska lära oss det nya sättet, Varför? Det är ju vårt skriftspråk vi ska vårda, inte dessa förhatliga förkortningar. Ser du en bok med alla dessa förkortningar? NEJ! De använder vårdat språk.

Så jag är inte riktigt ense med dig. Nätet är för ALLA oavsett funktionshinder och om vi börjar med massa förkortningar, så stänger vi ute rätt så många. Det var ju inte det som var meningen med nätet.

Vill ni fortsätta med att envisas att använda annat språk, så gör en egen tråd.

Kräva att vi ska lära oss, är likamed att vi ska lära oss andra språk. Finska, franska, spanska och så vidare. Ser ingen mening med det.

Väl mött, Tatsja

Lill-Kisse
0

#65 Hej Tatsja!

Vem är det du skriver till i detta inlägget? Inte är det väl till mig? Jag tyckte det verkade som om du och jag var överens faktiskt.   Läs igenom mina tidigare inlägg för att se sammanhanget.

Mvh Lill-Kisse

vimes
0

#63: Jag kan tänka mig att analfabeter inte har speciellt mycket utbyte av skrivlust. Inte heller personer som inte förstår svenska, eller personer utan intresse för skrivande över huvud.

Att kräva att man ska uttrycka sig så att "alla" förstår anser jag inte vara rimligt.

Visst är det så att om jag skriver ett inlägg fullt av förkortningar och smileys riskerar jag att personer som inte har möjlighet eller vilja att förstå dessa språkliga uttryck inte kan läsa min text. Men ärligt talat är det väl min förlust.

Att skriva handlar minst lika mycket om att uttrycka sig själv, som att kommunicera. Ditt uttryckssätt - ditt språk - är något högst personligt. Skulle jag i mitt skrivande sträva efter att alla ska förstå min text skulle jag inte kunna ha ett personligt uttryck över huvud taget. Och någon skrivlust skulle jag inte ha kvar.

FridaYouKnow
0

#67:  DET var mycket bra sagt :D

Tatsja
0

Lill-kisse. Jag skrev fel, det var inte till dig, utan till de som envisas med att inte ta hänsyn. Speciellt #62. Vill man inte att alla ska kunna förstå, så skriv det från början. Denna text är inte för dig som har skärmläsare, dyslexi och så vidare. Då blir texten bara för en smal grupp och tråden förlorar sin innebörd.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#69: Menar du verkligen att det är rimligt att i förväg tänka ut och varan alla som tillfullo inte kan tillägna sig texten? Jag är skeptisk.

Det finns alltid ett glapp mellan avsändare och mottagare. Alltid. Och den enda som tillfullo kan förstå det jag skriver är jag själv. I sådana fall kan man verkligen tala om att en tråd förlorar sin mening.

Dessutom: dyslektiker har lättare att läsa in känslouttryck genom symboler (så som smileys) än genom att läsa in alla nyanser i en lång sammanhängande text. Alltså är det rent omöjligt att anpassa en text till alla, eftersom alla inte har samma behov.

Jag upplever inte att du har tillägnat dig mina åsikter i mina tidigare inlägg. Det är sällan du i dina inlägg berör mina resonemang. Om detta beror på en brist hos mitt uttryck eller på att du egentligen inte läser vad jag verkligen skriver låter jag vara osagt.

Men om du ändå vill fortsätta denna diskussion med mig, måste du:

1. I varje fall till viss grad bemöta mina resonemang.

och

2. Adressera inlägg, som är riktade till mig, till mig. Jag upplever det som dåligt hyfs att gå i polemik mot någon i ett inlägg adresserat till någon annan.

Tatsja
0

#70 Jag skrev adress till dig. Läs ordentligt. Sen kan jag nog säga samma sak om dig. Varför ska vi inte kunna ta hänsyn till andra? Ska det bara vara på just ditt sätt?

Jag har även skrivit på andra ställen att långa stycken är svårt för just dyslektiker att läsa, även vi som inte har det läsfelet.

Sen din *anklagelse*
Jag upplever inte att du har tillägnat dig mina åsikter i mina tidigare inlägg. Det är sällan du i dina inlägg berör mina resonemang

Är så fel, jag bemöter dig bara i ditt resonemang. Jag skriver ur egen erfarenhet. Att andra också skriver som mig, det verkar du inte bry dig om. Har du några problem med mig, så pm:a.

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#72: Jag uppelver det som att jag istället för att tilltalas endast omtalas i ditt inlägg #69. Men nog om det, jag är inte intresserad av att föra någon metadiskussion (även om just denna förvisso skulle vara en språkdiskussion) här. Ska den nödvändigtvis föras föreslår jag att vi tar det PM-ledes.

Så till saken: Hur menar du att man kan anpassa en text till alla, även om de har olika behov (vilket du ju verkar mena)?

Tatsja
0

Att inte skriva ihop för långa stycken, undvika förkortningar, massa frågetecken och punkter i eller efter mening. Försöka skriva med mellanslag efter ord. Undvika liten bokstav efter punkt. Använda de smileys som finns här på inläggsrutan.

Sen skrev jag till alla och eftersom det var du som kommenterade mitt inlägg så skrev jag även speciellt, men då rör det inte bara dig. Läs #69

Väl mött, Tatsja

vimes
0

#73: Jag tror att dyslektiker kan ha lättare att förstå så kallat "msn-språk" än det standardiserade skriftspråket. Detta för att "msn-språket" ofta stavar ord som de uttalas, samt använder sig av symboler för att beskriva känslor. Det standardiserade skriftspråket är egentligen bara logiskt i relation till sig självt (det vill säga till sitt eget regelverk).

Sedan är det givetvis så att många av dina påpekanden borde gälla generellt: inte för långa stycken, mellanslag mellan orden till exempel. Men jag tror inte att det går att konstruera en text som passar alla, oavsett "handikapp".

Ritchie
0

Man kan ha olika anledningar till sitt skrivande. Men gemensamt är att det ofta förekommer en mottagare till den text man skriver.

Då bör skriften vara så ren och fri från stavfel den bara kan vara. Som tidigare påpekats så är det en stor ålderskillnad på de diskuterande och denna ålderskillnad utgör en grund för diskussion.

Dock kvarstår de grammatiska regler och stavningar som tillämpats sedan generationer tillbaka och de bör vi följa. Jag blir dock lite konfunderad när texter idag kan börja med OCH. Det fick det aldrig göra när jag gick i skolan vilket var året efter Dackefejden. Vidare har P försvunnit i konsumption.

Finns det några andra ord som har förenklat och förbättrat sin stavning??

vimes
0

#75: Jag tror att du ser på tok för enkelt på det här. Språket är ett naturligt system, svenska är inget påhittat språk som esperanto eller lojban, det är dynamiskt och i ständig förändring.

Jag håller dock med om att frihet från stavfel är ett mål varje skribent bör sträva efter. Men ett stavfel är nödvändigtvis inte samma sak som att stavningen avviker från SAOL (eller vilken auktoritet man nu vill hålla i handen).

Det där med grammatiska regler är inte helt oproblematiskt. Om du idag läser svensk grammatik på högre nivå än Komvux står det nog ganska klart för dig att grammatiken i böckerna snarare beskriver grammatiken i språket än stipulerar regler. Så det är kanske i första hand inte en åldersfråga, utan en bildningsfråga? Flört

snurro89
0

Det kallas internet språk man orkar inte skriva hela meningar när man sitter här ofta blir det så till slut

Och jag är igentligen väldigt bra på svenska så det är väll bara till att acceptera mycket enklare att skriva så än att hela tiden orka vara Perfekt

sedan det här med smileys är bara kul tycker jag.. :)

Sen har jag lite Oskyldig

problem med att veta vart punkt Osv ska vara :)

(osv = Och så vidare)

snurro89
0

#5 Vad är problemet med att använda annorlunda smileys? Det är sant att vi unga är annorlunda än er äldre ^^ ni måste leva in er i vår värld oxå

snurro89
0

#65 Irreterar mig på vad du tycker!

du kan inte kräva att folk inte ska skriva Förkortningar och sådant lika lite som jag kan kräva av dig att du ska göra det

jag o Tusentals andra ungdommar kommer fortsätta med det och vi blir mer morderna hela tiden så:)^^

snurro89
0

Smileys kan oxå visa utryck som att man är ledsen till exempel som man annars har svårt att visa igenom datan men man kan göra på riktigt

snurro89
0

Smileys kan oxå visa utryck som att man är ledsen till exempel som man annars har svårt att visa igenom datan men man kan göra på riktigt

snurro89
0

Tatsja
0

Lämnar denna tråd, då jag tycker ni spårar ur och då är det ingen mening med att skriva längre.

Väl mött, Tatsja

Ritchie
0

Intressant att du tycker jag ser på tok för enkelt på det!!!

vimes
0

#84: Ja, det är ju ofta fascinerande att ta del av en annan människas intellektuella trädgård. Just därför tycker jag att det är lite ledsamt att du inte ville svara mitt föregående inlägg, så att vi kan pollinera varandras trädgårdar lite.

Ritchie
0

Ibland tar min lust till Dialog slut och det är. tack och lov, fritt att själv bestämma tidpunkten för detta. Du hittar säkert andra att diskuter med! Lycka till!!

vimes
0

#86: Ja, jag skulle nog säga att förr eller senare tar alltid lusten till att föra en viss Dialog slut. Jag har dock en intellektuell drivkraft att ställa mig i Dialog med personer som uppenbart har en annan uppfattning än jag själv, då jag anser att det är väldigt berikande att låta sina egna föreställningar utmanas av någon annans. Jag tyckte att du verkade vara en sådan medspelare, men lusten till Dialog råder jag ju inte över.

Väl mött i framtida diskussioner!

Lill-Kisse
0

Man får sig onekligen många tankeställare av meningsutbytet. En del tycker att vi har ett skriftspråk, som ska bevaras som det var tidigare. Några påpekar att vårt språk utvecklas. (Lyssna bara på en svensk som bott utomlands i några år. Då kan man få höra gammaldags svenska.) Andra tycker sig veta att det finns ett "internetspråk" som man använder när man inte orkar skriva ordentligt, t ex inte klarar av att börja en mening med stor bokstav eller sätta punkt när en mening är slut. Någon vill visst helst bara visa uttryck med symboler.

Jag känner hur jag börjar förstå lite bättre varför folk väljer att skriva på olika sätt här och att jag får försöka bli mera tolerant. Tyvärr kommer jag nog att ha svårt att förstå vissa splitternya uttryck och underliga symboler liksom texter utan indelning i meningar. De som använder dessa sätt att skriva har förhoppningsvis överseende med att några av oss har svårt att förstå alla nyanser.

Men jag protesterar bestämt emot att vi har ett "internetspråk". Ren och skär slöhet får inte ges en sådan beteckning.

vimes
0

#88: Jag tror att man måste skilja på "msn-språk" (jag är mycket tveksam till termen "internetspråk" som beteckning på just det vi diskuterat, det vore som att mena att svenska var samma sak som skånska) och kommunikativ oförmåga. "Msn-språket" kan visserligen uppfattas som slött (men egentligen är det  ju snabbt, som jag skrivit tidigare), men i sin kontext - i den kommunikativa situationen - är det antagligen det adekvata sättet att uttrycka sig på.

Jag hänvisar för övrigt till mitt första inlägg i diskussionen, #57.

Lill-Kisse
0

#89  Jag hoppas att du inte uppfattade det som att jag skrev "internetspråk" liktydigt med "msn-språk". Vilket media man än använder, skriver vi fortfarande på något språk. Mobilens små tangenter och display leder till att förkortningar blir bekväma både för sändare och mottagare.

Hur det kan vara obekvämt att skriva hela ord och meningar på internet begriper jag dock inte om man sitter vid en PC med ett jättepraktiskt tangentbord, ordlistor och stavningskontroller lätt tillgängliga. Den som slarvar och döper sin slöhet till "internetspråk" får inte mitt stöd. Bättre erkänna att man inte kan svenska eller är lat i så fall.

Ritchie
0

Håller helt och fullt med dig. Det finns en slöhet idag som är mer frekvent ju längre ner i åldrarna man kommer. En attitydsförändring som visar sig inom alla områden. Tro mig jag har anställt människor i 20 år och märkt en otrolig skillnad i drivkraft under denna tid. Nu kommer jag få en massa påhopp det vet jag men detta är min uppfattning. Det finns drivna och mkt kompetenta ungdomar även idag men de var lättare att identifiera för 15 år sedan. Att då använda sig av smileys och förkortningar är ett naturligt steg för dem. Ja, folk är latare idag än för 20 år sedan.

Positivt, kan vara att språket faktiskt utvecklas vilket språk alltid gör och som vimes så riktigt påpekar…

vimes
0

#89: Som sagt: man bör vara anpasslig efter den kommunikativa situation man är i. De förkortningar och de symboler som används på MSN är ju till för att samtalets hastighet ska närma sig den hastighet vi håller när vi talar. Sedan är det ju givetvis så att allt språk är levande, "msn-språket" lever sitt eget liv, sammansmälter med gamer-slang osv och tar sig vidare in i andra domäner. Det är nog oundvikligt.

Själv skulle jag aldrig använda "msn-språk" i exempelvis ett internetforum. Jag tror också att det är fel att tala om ett "internetspråk", då internet är så stort och rymmer de mest aparta yttringar och språkliga arenor att det blir meningslöst. Möjligtvis kan vi tala om en slang (en slang? ett slang?) som huvudsakligen är sprungen ur internetkommunikationens begränsningar och möjligheter.

Förut försökte jag skriva korrekt på msn (på samma sätt som jag försöker skriva korrekt på forum som ifokus), men jag blev efter i alla dialoger. Bättre då att tillåta sig ett friare flöde.

Vad jag ville ha sagt tidigare är att det nog inte alls handlar om slöhet. Kommunikationen på MSN kräver ett "msn-språk". Problemet är, som jag skrev i mitt inledande inlägg, att "kidsen" inte har tillägnat sig ett annat uttryck för kommunikation. "Msn-språket" fungerar utmärkt för socialt tjatter, men blir nog svårhanterligt när det gäller att formulera abstraktare resonemang, och delta i en "högre" diskussion.

vimes
0

Som exempel på den sista meningen: inlägg #77, det är inte bara svårt att följa tankegången (jag fick läsa om flera gånger), det är också svårt att ta skribenten på allvar.

Ritchie
0

Sant. Ett språk behöver underhållas och själv behöver man träna för att behärska det. Om man använder ett förenklat språk utarmas nyanser och förmågan att kommunicera på ett djupare plan. Långt ifrån alla har denna ambition med sitt språk. Dock tror jag att det är nödvändigt att bilda sig i språket för att inte tappa dess rikedom.

Helt enkelt…läs och skriv! Skriv gärna mer än två meningar i taget och läs om något som intresserar dig…

Lycka till…

Ritchie
0

Att det sakll vraa så sårvt att svata rtät??

Haha… det finns en undersökning som visar att om vi bara sätter första och sista bokstaven rätt i det vi skriver så kan vi läsa det utan problem…

Det funkar!

vimes
0

#95: Ja, jag tror inte att felstavningar är det största problemet. När gramatiken haltar blir det däremot svårigheter. Jag upplever själv att det oftast är lättare att läsa text som följer talspråkets mer slappa gramatik än en text som försöker följa skriftspråket, men inte lyckas. Exempelvis detta att skriva "dem" i tid och otid när det egentligen är subjektet som åsyftas. Bättre då att gå till talspråket och skriva "dom".

Huldan
0

När jag skriver på forum, bloggar, msn eller sms blir det fel ibland, det blir förkortningar och konstiga ordval men det är mest… lathet! Jag behärskar det svenska språket bra och har höga betyg i svenska och får ofta beröm för mina noveller och Dikter. Det är bara det, jag tycker forum är lite som att prata. Det är viktigast att folk begriper vad man menar.

vimes
0

#97: Precis! Varje kommunikativ situation har sina regler, språklig kompetens är att kunna anpassa sig och förstå de regler som gäller.

Huldan
0

#98 Ja, precis som att man inte använder slang och lägger in "asså" eller "ba" när man håller föredrag medan man kan säga det till sina vänner.

[Myy2000]
0

Jag tycker det är ledsamt att se hur vanligt det är med ett dåligt språkbruk och meningsuppbyggnad. Beror det på att lärarna är usla numera, eller är det för att vi har slappat till?

Det är orespekt mot oss själva och den vi försöker att kommunicera med, när vi skriver så här eländigt.

Jag är själv ingen "språkexpert", men anstränger mig alltid för att få till en förståelig text. Så jag har svårt att förstå mentaliteten bakom den här sorgliga skrivdekadensen.Förvånad

vimes
0

#100: Hej och välkommen in i den här diskussionen (som ju har varit död rätt länge). Du ställer lite frågor (jag vet inte om de är retoriska eller inte) kring det här med den sorgliga "skrivdekadensen" (!).

Jag har gett min syn på saken i flera inlägg tidigare i diskussionen. Så istället för att upprepa mig hänvisar jag till dessa: #57 och #92. Jag har även skrivit en del andra inlägg, men dessa två tror jag är mest sammanfattande och allmänna.

Om du vill kan du plocka upp tråden igen, som du ser verkar jag vara av en annan åsikt än du.

[Myy2000]
0

Jag är ny medlem här på iFokus. Mestadels håller jag till på andra sajter. Men nu tittade jag in här på skrivlust. Jag trodde att det var helt okey att uttrycka sina åsikter och funderingar även vid inlägg som inte är purunga.

Eftersom jag blivit förvånad, över detta skrivslarv, eller vad man ska kalla det. Kändes det bara skönt att få ventilera sina tankar vid ett passande inlägg.

Att du tycker annorlunda än vad jag gör bekymrar mig inte ett dugg, varför skulle det göra det?

Men jag ska titta på dina inlägg för det är ju alltid berikande att få se saker ur en annan synvinkel.

Ha det så gott!

vimes
0

#102: Vill poängtera att det inte alls var något negativt med att du plockade upp en gammal tråd. Jag tycker att den är jätteintressant! Annars skulle jag inte bry mig om att du skulle föra diskussionen vidare. Skrattande

P.S. Jag tycker inte att du ska vara bekymrad över att vi har olika åsikter, men olika åsikter är ju en bra grund för vidare diskussion. D.S.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.