Komma på berättelser
När jag skriver noveller och Dikter. Börjar det oftast med att jag tänker på något och ett ord typ fastnar och bara helt plötsligt dyker en dikt eller en novell upp inne i mitt huvud. Så är det alltid. Är det så för någon annan också?

Ibland så är det så. Oftast är det en väldigt kort idé som fastnar och utvecklas för mig. /Kata
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
För mig så bara kommer det. Antingen får jag upp en historia i skallen och börjar formulera den eller så börjar jag bara formulera mig i huvudet och upptäcker att det är en historia/dikt som växer fram.
För mig är oftast att det är något i vardagen som fastnar i huvudet. Något jag varit med om, något som någon sagt eller gjort. Sen börjar jag fundera på det där, vad som ligger bakom det och sen är fantasin i full gång 
Ja, ibland kan det vara så att jag hör någon säga bara en kort mening och så har jag plötsligt en färdig bokidé i skallen eller om inte annat i alla fall ett kapitel :) Den främsta inspirationen handlar för mig mycket om att snappa upp vad andra säger och göra något bra av det :)