Nya ord?
Jag brukar skämma ut mig här på iFokus genom att fråga vad vissa nya ord betyder. Nu är det dags igen.
Vad betyder "Asså"? Vet någon hur det ordet har uppstått? Vad menar ni som använder det ordet?
"Asså" = "alltså"
Det är väl en transferering från talspråket, antagligen. Lustigt nog är väl det ett ord som oftast används som utfyllnad när man talar. Ungefär som lätet "ehh". Eller för all del "bah" (egentligen "bara), som i "Vi bah kollade när de bah gjorde det här bah." Går utmärkt att byta ut "bah" mot "asså".
Jag skriver alltid typ asså när jag chattar x'D
-' Rebecca Johansson
Jag skriver alltid typ asså när jag chattar x'D
-' Rebecca Johansson
Ordet *asså* är inget skriftspråk, det är ett talspråk. Bättre att skriva ut hela ordet.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

#1 När jag sett ordet "asså" på olika sajter här, har jag upplevt det lika meningslöst som talares "eeh" o dyl. Meningen med "asså" är alltså ingenting, d v s helt onödigt.
#3 Varför skriver du ett onödigt ord som "asså" när du chattar?
#5: Nåja, ibland kan väl ändå "asså" användas som, vad ska vi säga, alternativ stavning till "alltså", och asså ha en meningsbärande funktion.
Men visst är det ju så att det allt som oftast bara är utfyllnad. Huruvida sådan utfyllnad är onödig eller ej kan ju diskuteras, i talspråk tycks den ju ha poängen att man fyller ett tomrum som kan upplevas som obehagligt för de inblandade.
I skriftspråk tycks det förstås som en meningslös företeelse, men som jag omnämnde i "Vårda skriftspråket!"-tråden är MSN-kommunikation i princip så nära en talspråkskommunikation som skrift kan komma.
Men visst är det svårt att se vad det fyller för funktion. Dock kan det väl med lätthet konstateras att språk näppeligen enbart handlar om funktion.

I Skåne missbrukas ordet åsso, vilket jag tror betyder också.
Envishet och drömmar

#1: "Vi bah kollade när de bah gjorde det här bah." Går utmärkt att byta ut "bah" mot "asså"."
Hur skulle du kunna byta ut asså bot bah?
"Vi asså kollade när de asså gjorde det här asså." Det går ju inte. Man kan ju inte byta ut alltså mot bara :O
Därimot kan man säga såhär: "Asså vi bah kollade…" osv.
// Frida
This is the story of a girl

#5 - jag skriver också alltid asså när jag chattar/smsar lr vad jag nu gör, det har blivit ngt slags chattspråk som gör det mkt enklare att skiva fort - som typ:
omg - oh my god
brb - be right back
lr - eller
mkt - mycket
ngt - något
kmr - kommer
asså - alltså
oxå - också
irl - in real life
ba(h) - bara
(L) - hjärta (blir ett hjärta på msn)
<3 - också ett hjärta
(K) - pussmun
lskling - älskling
bby - baby
och mååånga fler :D det blir mkt enklare så ^^
// Frida

Jaha. Först förkortar man så mycket som möjligt och sedan fyller man ut med onödor. Logik typ, alltså va? 
#8: Nä, du har rätt. Det var ett dåligt exempel. Men visst är det så att "asså" använder man helst i början eller slutet av en mening? "Bah" slänger man in lite varstans, t.ex. innan subjektet.
Eller?
#10: Nej. Först fyller man ut med "onödor" (detta sker redan i talspråket), sedan förkortar man så mycket som möjligt i syfte att kunna kommunicera med samma hastighet som när man talar. Det är asså väldigt logiskt.

#11, det kan nog stämma… tänker inte så mycket på hur jag pratar - dert blir som det blir helt enkelt. När alla prata så vänjer man sig. Men jag tror nog det är som du säger…
// Frida
Sedan finns det:
Lol, n00b, wtf, lajv mm XD
-' Rebecca Johansson
#13: Jag tycker det är kul att man använder "lol" fortfarande. När jag var fjorton (för typ 10 år sedan) körde man mycket på "lol", inte minst på ICQ (föregångare till MSN). Så det här med msn-språk är ju inte bara helt nytt.
Vad menar du när du skriver "lajv"?
Det bettyder ungefär tönt x)
-' Rebecca Johansson

hahahha, lol är ett hilma ballt ord ;)
// Frida
Yes xD Lol är fränt (:
-' Rebecca Johansson

Japp ^^
// Frida
Fattar nada

Väl mött, Tatsja
Jag sa förr Assså till Alltså.
Nu är Asså Jasså för mig :P
Så om nån säger nåt intressant t.ex. så kan jag säga "asså?"
#20: Det var en intressant iakttagelse. Intoneringen är väl helt annorlunda dock, vilket kan vara ett problem vid datorn.
#21 hehe jo. Vid datorn skriver jag jasså till jasså och alltså till alltså dock^^ det är bara när jag pratar som jag säger asså till jasså.
Jag råkade ta efter det efter en vistelse i gbg hos min kompis för några år sedan :P

Ok nu kom ett pucko in…
What is lol
och ^^
och XD
och n00b
och vtf
#23: Man lär sig inget om man inte frågar, det är snarare puckat att inte fråga.
"lol" = laughing out loud
^^ = Är tydligen två stängda glada ögon, från anime.
XD = Tror jag är en garavande munn med hårt stängda ögon.
n00b = Egentligen newbie, d.v.s. nybörjare, används väl närmast synonymt med "tönt", ungefär.
vtf = Egentligen "wtf", "What the fuck?", vad i helvete?
Någon av sajtens experter får gärna gå in och korrigera mig, för övrigt.
Förresten: Wikipedias utmärkta artikel om internetslang, för den nyfikne.

Åh tack Vimes/ Joline
#24 Ja så är det, ^^ och XD används dock mest på msn.
-' Rebecca Johansson
#23 hahaha. jag har ju skrivit precis över dig o så såg jag din kommenterar: "Ok nu kom ett pucko in…"
hahah xD trodde du menade mig först. Var tvungen att läsa om det några ggr för att hajja haha.
Något jag märkt som även rapporterna på teve säger. Äe E. De e så at, Iställer för det är så att.
Vart har svenska språket egentligen tagit vägen. Ord som mig, dig sig, blir mej dej, sej,.
annat tog'na istället för tog henne. Varför denna inskrivning av ord.
Jag envisas med att det finns ett talspråk och ett annat skriftspråk och vi ska värna om dem.
Dagens ungdom får lära sig skrifspräk i skolan, men lyssnar med på kamraterna.'
Väl mött, Tatsja
Jag klarar inte av att skriva tex dej eller mej, jag väljer att skriva dig eller mig.
Men nu har jag upptäckt ett nytt ord, Skeet, det betyder snyggt.
-' Rebecca Johansson

#27 Du e rolig! Tänk hur det kan bli… / Puckot=)
#30 hahaha ja eller hur :P!
fast lät ju väldigt kul dock^^

men stop!
Vem har sagt att vi skriver skolarbeten/noveller/dikter m.m som vi chattar med varandra och snackar alldeles vardagligt?? O.o
============================================================================================================================================
// Frida
ingen aning :P
Jag skiver jämt asså och inte alltså. Vet inte varför men har bara blitt så..
Blitt = BLivit
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

sry att texten blev stor, datorn hackade xD
// Frida
Som jag sagt tusentals gånger på andra forum, läs mina texter och svenska arbeten så tvivlar jag på att ni har så mycket att klaga på. Men när jag chattar pratar jag men vis internet. Då använder jag slang, tillläggsord och förkortningar.