Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 2932 ggr
MangoPeperoniOwner
0

Berättelse: Bami & Zorias

Hej! Detta är min lilla berättelse om en gorilla, Bami och en lemur, Zorias. Hoppas jag placerat denna under rätt kategori.  Denna berättelse finns i 2 delar. Jag skriver första här.

Bami & Zorias

Han ska bort! ropade zoochefen. Vi kan inte ha honom kvar! Men, han kommer inte trivas i en naturlig miljö, det förstår du väl! försökte en av djurskötarna. Du gör som jag säger, okej?! ropade zoochefen högt. Ingen av djurskötarna vågade protestera efter den dagen. Den unga gorillan Bami skulle få åka till en okänd djungel.

Anledningen var att den högsta gorillan i ranget pucklade på Bami. Zoochefen kunde inte hitta någon annan lösning än djugeln.  Det enda han var lite orolig för var hur allmänheten skulle tycka om deras behandling, inte tänkte han på den lilla gorillan.

Båten avgick. I lastutrymmet satt Bami en stålbur bland frukter, kläder och drycker. Det skakade då och då, och det hjälpte inte Bami's rädsla.

I flera dagar fick gorillan leva på endast bananer och endel kvistar. Han hittade en spindel att slänga i sig då och då.

Tillslut kom båten fram. En sjöman släppte ut Bami.  Bami blev förundrad var han var och satt kvar vid den minimala hamnen. En lång brygga var det enda som fanns.   Efter en lång fundering gick han in i djungeln. Han försökte söka någon att fråga om var han var. Det är inte så konstigt att den första han såg var en skrämd lemur. Bami som inte visste bättre sprang efter lemuren. Lemuren blev räddare och räddare ju närmre Bami kom. Tillslut stannade lemuren och kollade med stora ögon på den hittils okända gorillan.

Varför följer du efter mig?! sa han upprört.               

J-jag skulle bara fråga vart jag är, sa Bami blygt.

Vad tror du? Ser det här ut som en strand eller något? försökte lemuren vitsigt.

Men Bami förstod inte det skämtet alls och sa: Nej, vad är en strand?

Då förstod lemuren att han inte var ifrån kontinenten. Jaha.. ja du är i en djungel, sa han lite blygt.

Vad heter du? frågade Bami nyfiket.

Zorias, vad heter du?

Bami smakade på namnet. Zorias.. Men så kom han på att Zorias faktiskt frågat honom en sak. Jag kallas Bami, sa gorillan.

Zorias visade gorillan runt. Bami undrade mycket, var fanns den bästa maten, vart sover man.

Den kvällen var båda trötta och de sov uppe i ett träd. Det var dagen som påbörjade en livslång vänskap mellan en gorilla och en lemur.

Skrivet av Elin

Kommentera gärna! Glad

MangoPeperoniOwner
0

putt. Ingen som vill kommentera? Glad

Hamstersr2cute
0

Du kanske ska använda talestreck när det är någon som pratar. :)

parsley
0

Söt liten historia av Disney-typ, med talande djur som blir vänner och oförstående människor. Det ska bli spännande att läsa fortsättningen.

Visar med några rader ur din berättelse hur man gör när man använder talstreck.

-Han ska bort! ropade zoochefen. Vi kan inte ha honom kvar!

-Men, han kommer inte trivas i en naturlig miljö, det förstår du väl! försökte en av djurskötarna.

-Du gör som jag säger, okej?! ropade zoochefen högt.

MangoPeperoniOwner
0

#2 Ja, jag tänkte visst inte på det Glad

#3 Tack så mycket!  Ja jag ska ta med talstreck i nästa del. Glad

MangoPeperoniOwner
0

Andra delen kommer nu. Hoppas ni tycker om den!

Bami & Zorias + Charlie

Bami och Zorias var på väg mot vattenhålet. Bami skulle få möta Zorias familj. Alla lemurer samlades i en stor träff varje år, vid vattenhålet.  Zorias visste inte direkt hur hans familj skulle reagera på att han skaffat en gorilla som kompis.

- Är du säker på att dom kommer gilla mig? undrade Bami som såg Zorias oro.

- Jadå, det tror jag nog, småljög Zorias.

De fortsatte promenaden i tystnad.

MangoPeperoniOwner
0

Andra delen kommer nu. Hoppas ni tycker om den!

Bami & Zorias + Charlie

Bami och Zorias var på väg mot vattenhålet. Bami skulle få möta Zorias familj. Alla lemurer samlades i en stor träff varje år, vid vattenhålet.  Zorias visste inte direkt hur hans familj skulle reagera på att han skaffat en gorilla som kompis.

- Är du säker på att dom kommer gilla mig? undrade Bami som såg Zorias oro.

- Jadå, det tror jag nog, småljög Zorias.

De fortsatte promenaden i tystnad. Efter en stund kom de fram till ett högt berg. De såg hur bergsvarg blev jagad av ett lejon.

- Vi måste hjälpa honom! utbrast Zorias.

- Men det är ju farligt! skrek Bami.

Men det sistnämnda hörde inte Zorias så han satte fart mot den lilla vargungen. Bami bara såg på medans hans kompis räddade bergsvargen.  Efter några minuter var Zorias tillbaks med den nu utmattade vargen.

- Det här är lilla Charlie, sa han mjukt till Bami.

- Hej Charlie, sa Bami.

Och åter igen hade Zorias skaffat sig en till liten kompis. Bami och Charlie blev också bästisar.

Skrivet av Elin.

Ni får gärna kommentera!Glad

MangoPeperoniOwner
0

putt. Ingen som vill kommentera? :)

MangoPeperoniOwner
0

putt :)

Beea
0

Blir alla bästisar med varandra? Känns lite så ;) Men gullig historia i alla fall, som förmodligen främst har sin målgrupp hos yngre barn egentligen ;)

MangoPeperoniOwner
0

#9 Ja, det blir dom :) Haha ja Tungan ute

Beea
0

Kul! Lycka till med fortsättningen i alla fall! :)

MangoPeperoniOwner
0

#11 fortsättningen? Glad

Beea
0

Jaha, den var slut? Hade säkert gått att fortsätta på den annars och göra en hel liten bok ;)