Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 5304 ggr
EllaMary
0

Inspiration

hej

mitt första inlägg, så va inte för hårdaFlört ok?

"Varför?" Viskade jag. "Varför gör du så här mot mig?"

Han vände sig mot mig.

"För att du förtjänar det, Kate. Hur många hjärtan och liv har du inte krossat? Har du inte förtjänat att mista allt du älskar och håller kärt?"

"Nej! Säg inte så, säg att du inte menar det! Jag älskar dig och du älskar mig!"

En tyst snyftning undslapp mina hårt slutna läppar. Ljudet fick oss båda att rycka till, men hans hårda ögon mjuknade inte. En sorts hånfullhet trädde istället fram i hans en gång så vackra mörka ögon.

"Har jag lyckats med det alla vill, har jag lyckats bryta ner hårda hjärtlösa Kate utan ett enda ord?"

Ett hånfullt leende smög sig fram på hans läppar, hela han utstrålande nu bister hånfullhet.

"Sluta. Snälla du, sluta!" snyftade jag. "Har jag någonsin gjort dig illa?"

Jag kunde nu inte hålla tillbaka mina snyftningar längre utan snyftade hejdlöst. Tårarna steg i mina ögon och gjorde rummet runt mig otydligt.

"Skulle du aldrig ha gjort mig illa?!" röt han ursinnigt. "Övergav du mig inte för att flytta till dina älskvärda kusiner i London?!"

Han betonade ordet älskvärda ironiskt. Hans plötsliga ursinne skrämde mig, fast jag skulle aldrig avslöja det för någon. Trots rädslan kunde jag inte låta bli att sucka över hans ord.

"Men kära du", suckade jag. "Tror du verkligen att jag ville åka till Mary och James? Hur många gånger har jag inte sagt att jag älskar dig, men trots detta tror du fortfarande att jag ville ersätta ditt sällskap med deras?!"

"Vad menar du med det?  Vad du ville har väl mindre betydelse, jag tänkte mer på själva handlingen. Hur du alltid fjärmade kring Mary och James, detta eviga smicker och fnittrande! Det gjorde mig galen, galen av svartsjuka, att de som fina människor fick vara runt dig, se på dig, röra dig och prata med dig utan att behöva låtsas vara oberörd, utan att spela ett ändlöst spel. Att de fick charmeras av dig och tala om dig i fina ord. Allt detta stötte kniven i mitt hjärta djupare!"

"Vad!? Spelar du ett ändlöst spel med mig? Och skulle du ha blivit galen? Snarare kall, kallare ju längre tiden gick, kallare ju mer jag saknade dig. Vad är det för elakt spel du spelar där jag blir det svarta fåret?"

"Det är inget spel, det är verkligheten! Där du inte bryr dig om mig, jag som bara är en fattig pojke som har blivit barmhärtigt räddad av din far. En pojke som ska skatta sig lycklig att han ens får vistas i samma hus som Mr Greene och hans underbara dotter Miss Kate. En pojke som inte får visa sina känslor för Miss Kate, trots att han vet att de är besvarade! Besvarade till en sådan grad att inte ens Romeo och Julia kunde ha älskat varandra mer!"

"Åh Oliver. Hur skulle jag kunna veta vad du kände? Jag visste bara vad jag själv kände, och jag kunde knappt hålla blicken ifrån dig. Jag bryr mig visst om dig, du är det viktigaste i mitt liv men du försvann från mig. Jag trodde att du inte…"

"Du trodde! Du såg bara det du ville se, du fick dig själv att se att jag inte älskade dig längre. Då hade du ju ingenting kvar på Greenehouse Castle som höll dig kvar, du kunde lämna huset och flytta till London för att umgås i de riktiga kretsarna. Du är så egensinnig så det är nästan synd om dig Kate. Vet du det? Du lever i din egen värld där allt handlar om dig och dina fruktansvärda kval! Försvinn härifrån! Jag ville aldrig mera se din falska själ här igen! Jag hade fel när jag trodde att du kanske hade ändrat dig."

Med dessa fruktansvärda ord lämnade han salongen. Jag hörde hur stegen dog bort och hur hans skrek till hushållerskan att han inte ville ha någon kvällsmat och att hon skulle skicka efter Mrs Hills vagn så hon kunde ta sig hem. Omedelbart!

Jag kände hur någon försökte lyfta upp mig, omedvetet måste jag ha fallit ner på golvet för senast jag reagerande stod jag upp.

"Seså Mrs Hill, här kan ni inte ligga."

En mjuk stämma hördes bredvid mitt högra öra men jag kunde varken placera rösten eller röra på mig. Det var som jag hade frusit till is, som om hela jag hade gått förlorade i en långsam och ytterst plågsam död.

"Nej, nu måste ni verkligen ta och skärpa till er Mrs. Er vagn är redo att ta er hem till er nu. Seså!"

Ett par starkare armar tog tag i mig den här gången medans samma mjuka röst pratade uppmuntrande med mig samtidigt. Utan att riktigt veta hur så satt jag plötslig i min vagn och såg mitt barndomshem och nuvarande Mr Oliver Greenes hem försvinna längre och längre bort i skymningen.

Hoppas ni orkar läsa allt!

EllaMary

Beea
0

Självklart orkade jag läsa allt! Intressant läsning, intressant språk. Väldigt mycket Dialog, har inte bestämt mig riktigt vad jag tycker om det än. Men det var speciellt, tror faktiskt jag gillade det trots lite småfel här och där :)

vanessa
0

Okej, jag har läst, allt :-). Tycker den är helt okej. Jag skulle ändra från jagtext till tredje person. Sedan skulle jag använda talstreck och inte "". De använder man mer som citat, därav namnet citattecken (citationstecken).

Talstreck som man tyvärr inte kan göra här i iFokus är långa - streck. Det går att få i Word. För det man får här och på andra ställen är bindestreck.  Sorry för utvecklingen. Det visar att det är dags för mig att sova :-). 

Dags att sova. /Kata

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

EllaMary
0

tack så jättemycke för tipsen!

har funderat lite över de där med citattecken och talstreck innan men jag kommer aldrig fram till vad det är! o att kolla i böcker gör ju bara en ännu mera förvirrad:S

men då kör vi med talstreck i framtiden!

blev de för mycket Dialog? det kan ju bli lite jobbigt om de blir för mycke? tåls att fundera på….

Tack & sov gott!

Beea
0

Jadu Vanessa, det finns faktiskt väldigt många böcker där dialogerna faktiskt sker mellan citattecken. Klagar du på dem också? ;)

vanessa
0

Nej, det gör jag inte :-). Självklart är det upp till var och en.

Vi har diskuterat detta tidigare här:
Om citat.

Nej, det är inte för mycket Dialog, även om man alltid ska lägga ifrån sig saker en tid och sedan läsa igen och igen för att se vad som kan rensas bort. Skulle gärna få in kroppspråket i det hela, ögonen, rörelserna, kanske hur det ser ut med mera i allt. Då behövs inte alltid så mycket Dialog. Men som sagt, du ska göra det som känns rätt för dig.

Gör ett snabbt exempel nedan.

- Du trodde, du såg det du ville. Han tittade föraktfullt och det dunkla rummet gjorde att hans ögon såg svarta ut.

Det är indrag när man använder talstreck./Kata

Aviendha
0

Du gjorde mig nyfiken på mer med denna text. Dialogen tycker jag känns bra (men håll i minnet att jag inte har kunskaper alls i skrivande) men jag saknade det vanessa nämner i #4, dvs. att bygga ut det lite för att fånga stämning och leda in läsaren i "bilder".

Talstrecken tycker jag kan vara användbara, det blir enklare för ögonen att läsa texten. Mycket kan ju bero på att man är van vid den hanteringen från andra medier.

I övrigt tycker jag att det var riktigt bra för att vara första utlagda verk =)

Amatörernas amatör har talat ;)

vanessa
0

Fniss, nu har jag kollat upp det hela med "" och -. Vilket jag borde kommit ihåg, men jag lärde mig annat i skolan än det som används idag.

Används talstreck så ska det vara mellanslag mellan - och dialogens början. Problemet är att få in miljökänslan på samma sätt som i citattecken. Då ska dialogen inledas och avslutas med citattecknet. Det är lättare att få in miljö och annat i samma mening med citat"".

Så "Me bad". Ledsen om jag strulade till det hela för dig och er andra. Men båda är rätt, och det är bara att välja det som känns vettigast för en själv. /Kata som skrapar med foten.