Män som hatar kvinnor
Stieg Larssons bok "Män som hatar kvinnor" var inte bara en succé i Sverige.
När topplistor över de mest sålda böckerna i Europa nu samlats ihop så visar det sig att boken var den mest sålda boken förra året.
Den toppade listorna i fem länder, däribland Frankrike.
Är det någon som läst den?
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Jag skulle gärna vilja se filmen som det blir premiär på snart, men jag har ingen aning om det är en bra film för en 15-åring.

Min åsikt: En bladvändare. Stieg hade kul när han skrev den. Han lyckas snickra ihop en intressant, någorlunda trovärdig historia, frossar i sina datakunskaper, skapar en suverän liten superhjälte i form av Lisbeth Salander och kryddar med sex och våld.
Har inte läst den själv.
Det var en intressant recension och nu blir jag tveksam om jag ska läsa den.
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"
Min åsikt: om man vill läsa en kriminalroman som verkligen ska kännas modern ska man istället läsa Snabba Cash, den är både trovärdigare och stilistiskt snyggare.

Jag ger mig in i diskussionen med ett citat från en vän gällande "män som hatar kvinnor"
- Det blir en klump i magen av spänning i varje kapitels avslutande meningar.
Så är det med den boken. När det gäller "snabba cash" så tycker jag den är bra men når absolut inte "män som hatar kvinnor"
Läser just nu den rosade norska deckaren "snömannen" och konstaterar att norrmänn är bra på skidåkning.
Förstår inte varför den rosats så mycket…
Ja, gillar man att bli skedmatad med snabb spänning är ju Män som hatar kvinnor givetvis helt rätt.
Med detta vill jag inte säga något ont, egentligen. Jag kan tycka att det känns befriande att ibland läsa en bok som erbjuder samma motstånd som en Hollywood-film.

I genren, som jag inte läser så mkt längre, är den i särklass.
#7: Ja det kan jag delvis hålla med om. Den är i varje fall i särklass i Sverige. (Jag menar alltså att Män som hatar kvinnor och Snabba cash inte riktigt är samma gerne).
Skitbra enligt mig! Har läst alla tre, tvåan och trean hänger mer ihop, och ettan är mer fristående. Jag tycker inte att snabba cash av Jens Lapidus var alls lika bra! Synd att det inte blir några fler Stieg Larsson-böcker…

Min kompis har läst den 3 ½ gånger. Alltså hon höll på att läsa den en fjärde gång men jag fick låna den! så jag ska börja läsa den snart. Den verkar intressant. Ska se om jag ska titta på filmen med henne sedan.
Jag hatar skräck i alla dess former! Läser gör jag för att må bra, inte för att drömma mardrömmar ^^. Hur ser ni andra på det, varför läser ni skräck/tittar på det? Syftar på tex. Män som hatar kvinnor osv. Skulle aldrig våga se den.

Migoff,
När jag var yngre såg jag varenda skräckfilm man kunde se.
Idag avskyr jag dem och stänger genast av om det blir läskigt. När det gäller böcker i allmänhet så väljer jag bort dem som kan vara av den ovanstående genren.
När det gäller Män som hatar kvinnor så är boken SPÄNNANDE men jag upplever inte det som skräck. Filmen är nog ett gränsfall för mig men jag får stålsätta mig…
Älskar kriminalromaner, vet inte varför… Antalgligen för att de är väldigt spännande. Har dock svårt för böcker som ingående beskriver att barn blir misshandlade eller har det svårt.

#11 Den är väl inte så mycket skräck? Det är mer av en kriminaldeckare tror jag.. Dessutom så kollar jag på skräck eftersom jag älskar den där spänningen. Men jag hatar dåliga skräckfilmer med dålig handling, utan vill ha lite mer bättre med bra handling och att man måste tänka lite.
Har läst alla tre böckerna i triologin och tycker de var otroligt bra! Omöjliga att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa, ska och se filmen nu på söndag :D
Har läst alla tre böcker i serien och tycker att dem var väldigt bra. Slukade alla tre väldigt snabbt, men av hela serien så var nog Flickan som lekte med elden den jag gillade minst. Tyckte nog att början var lite seg. Men som sagt, jag tyckte att alla böckerna var väldigt bra och spännande. Har inte bestämt mig än om jag ska gå och se filmen. Jag brukar inte tycka om filmer som baseras på böcker.
/Matilda

Var sak har sin tid och ibland måste jag läsa spännande böcker. Då passar de tre Stieg larsson böckerna alldeles utmärkt!
Därefter kan jag återgå till romaner…
De hade verkligen lyckats med filmen måste jag säga! Nu var det något år sedan jag läste böckerna, så alla detaljer minns jag inte, men det var väldigt lite i filmen som saknades/var felaktigit i jämförelse med boken. En av de bästa filmerna jag sett på länge! Kan verkligen rekomenderas… om man gillar thriller (lite våldsam är den såklart, eftersom böckerna också är det)!
Är boken bra?