Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: journalistik
Läst 990 ggr
parsley
0

Ska kändisintervjuer vara snälla?

Den senaste tiden har jag  läst en del intervjuer i dagspress, hört samma person uttala sig på radio och i TV. Personen, en musiker, har i princip fått prata fritt och de som intervjuat har varit artiga och trevliga. Med tanke på personens bakgrund hade man säkert kunnat pressa honom en del och ställa en del obehagliga frågor. Är det värt att vara tuff  när man intervjuar en känd person?

Ska man vara tuff mot en författare eller musiker som kommer tillbaka efter 10 års tystnad? Kommer man längst med vänlighet när man ska intervjua en hal kommunpolitiker?

Det finns en del exempel på Bob Dylan-intervjuer där han pressas av journalister och i princip bara svarar "Mm, yes" på deras välformulerade frågor.

emelie92
0

Så klart att man ska respektera alla människor, kändisar och privatpersoner. Om man får många privata och obehagliga frågor så tror jag att man sluter sig till sist.

Men sedan är det lite skillnad på en artist och politiker.

vimes
0

Frågan är väl vad syftet med samtalet är. Ibland kanske man som intervjuare (feltsavat? hjälp!) vill ställa någon till svars för något, och då är det kanske befogat att köra hårt. Ibland kanske man vill så att säga "stiga in i personens tankar", främst när man skriver biografier kan jag tänka mig, och då är givetvis respekt a och o.

Ibland vet man inte vad man vill, och då kan det bli knasigt. Såg ett klipp på YouTube där Nick Cave intervjuvades. Fritt citerat:

Reporter: "So, what has the ten last years been like, in your personal and musical life?"

Nick Cave: "I've written a few songs, and had a few kids."

R: "So, what do you want from the following ten years, personaly and musicaly?"

NC: "To be left alone… Have som more kids, and write some more songs."

vanessa
0

Det handlar helt om syftet med artikeln, reportaget. Tror att man många gånger bygger upp en relation med personen, så är man trevlig kan man gå djupare i eventuella kommande samtal. Ofta så får man si och så lång tid att prata, och ofta får man klara krav om vad som man får fråga. Detta framförallt i USA.

#2 :-).

/Kata

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.