Komentera
JAg skriver då lite ibland och har börjat på en bok i långa delar, den handlar om Zhen ett oäkta barn född av en kvinna som tillfredställer mäns behag på ett litet lust hus i en stad under det mongoliska kriget i Kina.
Jag sprang med lätta fötter över den iskalla stenen i den lilla fiskestadens hamn. Den kalla vinden blåste med sig salt havs och fisk lukt. fart vinden som slog mig i ansiktet då jag rusade fram drog undan mitt tjocka, svarta hår och den vita, förkorta bomulls tunikan. Under armen höll jag en flätad korg till varorna som husmor räknat upp för mig då jag rent av kastats ut ur huset.
Min färd fortsatte ner längst hamnen tills kajen slutade med ett tvärt stup ner i det svarta vattnet där vågorna fick dom gamla skeppen att gunga och utstöta knarrande, stönande ljud. Där kajen slutade tog jag av in mot torget i ett lugnare tempo. Jag hastade inte fram på grund av två anledningar.
Den första var att den kalla havs vinden inte blåste lika stark här inne bland dom täta husen och den andra anledningen var därför att nu var jag i dom finare kvarteren, närmare staden mitt.
Jag såg mig förundrat omkring, jag stod nu på torget med många människor skrikandes om bra köp och rabatt.
Det jag såg på var det förnämsta huset i hela den lilla fiske
Tzin var självaste kejsarens broder och ägde den lilla fiskestaden. han ägde faktiskt många andra städer men han hade sitt vinter hus i den lilla hamn staden. Huset sjöd nu av aktivitet. Hushållerskor hällde ut smutsigt vatten i rännstenen och förnäma tjänare gav order med pompa och ståt åt dom som inte hade någon uppgift.
Jag såg inte på all aktivitet, jag såg upp mot själva huset. Det var otroligt vackert med välvt, lacksvart tak och jade gröna pelare. Vid den svarta dörren med guldinslag vaktade två ,likaså, jade gröna drakar med guldtänder och ögon. Den svarta dörren öppnades och ut steg Kejsarens brorsdotter Fan Lao Mao. Hon skred i en vackert näckros rosa klänning nerför den svarta trappan. Klänningen var till och med vackrare en huset. den hade ett vitt kimono liv med broderade guldblommor och ärmarna släpade vackert i marken. Hennes sneda, svarta ögon var svagt stängda och det vita ansiktet hade rosiga kinder och röda läppar. Håret var uppsatt med ett guldspänne med en konstgjord näckros.
Näckrosen var det vackraste jag någonsin sett. Den var i samma färg som klänningen och längst in på kronbladen satt vackra diamanter. Bladen var smaragd klädda och visade en stark, vacker kontrast mot den svarta hårfärgen.
Hon stod nu vid slutet av trappan och liksom alla andra böjde jag på huvudet och sneglade upp på kvinnan.
Lao stegade vidare mot tyg och smyckes affärerna där bara dom rika herrarna hade tillträde.
Jag märkte hur hela det aktiva vimlet av människor runt mig startade igen men jag stod drömskt kvar, jag drömde om det mjuka sidenet och dom rosiga kinderna. Jag drömde om hur det skulle kännas att äga något.
Jag glömmer tankarna då en liten höna rusar i panik framför mina fötter. Jag hoppar skrämt bakåt och drar några djupa andetag.
Allt runt omkring mig fångar mitt intresse. Jag letar upp den billigaste ägghandlaren. Den glada, runda mannen hade en vit jacka, fodrad med fjädrar och det börjar rycka komiskt i hans långa mustasch då han upphetsat öppnar munnen
- Ahhh, så den unga damen letar efter bra ägg? Då har hon kommit rätt!
Mustasch-mannen börjar uppspelt gestikulera med händer och armar när han fortsätter.
- Mina ägg är dom bästa och billigaste som finns på hela marknaden!
Jag tittar noggrant på dom runda , vita äggen. Egentligen var dom inte så vita. Baksidan som var riktad bort från solen var en aning lila och blå. Framsidan var lite härligt ljummen gul och toppen rosa skimrande.
- Hur mycket?
- Tio per ägg.
- Du får tre.
Det är en sida av novellen jag håller på att skriva.
Josefin
Medarbetare på Glamour I Fokus!

Bra! Jag hittar bara några stavfel, och då är det mest att du glömmer stor bokstav i början av en ny mening eller mellanslag där det inte borde vara det. Men du skriver bra, språket är målande och man förstår allt som sägs. Jag tycker historien har potensial.
Men du borde bestämma dig för vad du vill ha för tecken när någon pratar, en blandning ser aldrig bra ut.
Jag ser fram emot fortsättningen!

När utspelas det mongoliska kriget? Nyfiken.
Poetiskt, flytande språk och spännande handling.
Fram till kommunisternas maktövertagande så brukade flickornas fötter snöras om de tillhörde förmögna familjer. Benen i fötterna slogs sönder och fötterna bandagerades hårt. Små fötter ansågs vackert och kvinnorna som fått sina fötter snörda kunde knappast gå. Om brorsdottern levde under en tidsperiod när förmögna kvinnors fötter snördes så får du hitta på en förklaring till varför hon inte har fått sina fötter förstörda. Eftersom dessa kvinnor inte kunde gå var det bärstol som gällde om de skulle utanför hemmets väggar.
Skriv fortsättningen i samma tråd istället för att starta en ny tråd, så blir det lättare för oss att läsa.

I kina, under ming dynastin då dom isolerade sig från omvärlden och alltså inte var påverkade av seden från väst. Om ni vill fortsätta så kolla på lite mer från novellen jade draken
Josefin
Mycket bra :D
-' Rebecca Johansson

Jag hade gärna läst någon form av faktamässig inledning om mongoliska kriget, när det utspelades, varför kriget inleddes och vad det ledde till. Komplettera gärna om du vill. Du kan förmodligen betydligt mer om Kina än vad jag kan och jag vill gärna veta mer om Kina. Din text väcker nyfikenhet.

Jag ska fortsätta skriva på den och skicka det första avsnittet snart så ska jag skriva lite fakta i början åt dig Parsley
Josefin