Roman: Eleonoras kärlek
(Detta står på baksidan av boken! :) )
(Eleonoras kärlek är en bok som utspelar sig i 1600-talet.)
Eleonora är 32 år gammal och hon har syndat.
Hon var nunna, men sedan så började hon känna kärlek för Martelius som var en bonde. Helt plötsligt, så fick Martelius reda på att Eleonora var kär i honom.
Och då blev prästen Adolf arg, och Eleonora blev piskad i 1 timme på grund av att hon inte älskade gud längre.
Nästa dag så skulle hon ordna gudstjänsten.
När gudstjänsten var slut så skulle dem ner till Drottningskällan.
Och där var musikanterna som spelade. Eleonora frågade Martelius om han ville dansa. Och Martelius sa "Ja".
Hon viskade följande ord till Martelius "Möt mig i Ruinerna"
Sedan så far hon iväg till källan.
Och då så kysste Martelius den Unga Eleonora.
Men, den unga Eleonora, visade sig vara en bedragerska!
Eleonora anklagade Martelius.
(Jag vet, min bok är dåålig! =/
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

Varför lägger du in material om du anser att din bok är dålig? Vad anser du själv är dåligt med din bok?
#1 Jag skrev att den var dålig därför att då kan ju dem andra säga varför den är dålig och vad dem tycker
Hälsningar,
Carlo

Om man ska skriva en berättelse som utspelas i historisk tid så vill läsaren gärna att den ska vara eller åtminstone kännas historisk korrekt. Har man ingen möjlighet att kolla fakta, så är det kanske bättre att hitta på en fantasivärld och göra den trovärdig.
Tänk dig att du skriver en berättelse som utspelas bland vanliga tonåringar i nutid. Då vill du och dina läsare att de ska ha rätt kläder och lyssna på rätt sorts musik. Inte klä sig i midjekorta kavajer med axelvaddar och lyssna på låtar som låg på Trackslistan 1986.
I Sverige fick de flesta kloster lägga ner på 1500-talet när Gustav Vasa var kung.
Kloster är vanligtvis avsedda antingen för nunnor eller munkar. I nunneklostret bestämmer en kvinnlig abedissa över nunnorna. I munkklostret bestämmer en manlig abott över munkarna. Präster tjänstgör i kyrkor, inte i kloster.
Är man ung när man är 32 år? Frågar du en 15-åring så säger den förmodligen att en 32-åring är uråldrig. En 70-åring kanske är av en annan åsikt.
Vill du fortsätta att arbeta med den historien du skissat på så föreslår jag att du gör en sk Synopsis och skriver några stolpar om vad som ska hända i varje kapitel. Utifrån dessa stolpar skapar du sedan varje kapitel. Skriv gärna ner lite fakta om vilka personer som är med i berättelsen och vad de har för egenskaper.
Det sista klostret i Sverige (Vadstena) stängdes ner 1595, så historien är förvisso orimlig om den utspelar sig på 1600-talet och i Sverige.
Fast skit i det Carlo, och skriv ändå! Så länge du skriver desto bättre blir du på just skrivandet. Flytta bak historien något århundrade då. Eller förlägg den till någon alternativ värld. Men skriv, det är det viktigaste.

Håller med #4. Det viktigaste är att du skriver.
#4 & 5
Tack så mycket ;)
Hälsningar,
Carlo

Ett tips eftersom du inte är så gammal: Låtsas att du leker när du skriver, eller skriv som du lekar. Fakta och sådant kan man alltid kolla i efterhand, om man vill. Är det bara korrekta fakta man är ute efter kan man lika gärna skriva av skolans SO-bok. :)
o;)
Hälsningar,
Carlo