Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 1224 ggr
alskadeida
0

Vad tycker ni?

Hej.

Jag är en tjej som sedan flera år tillbaka har skrivit många berättelser och mindre noveller mfl.

Jag har väldigt lätt för att skriva och ser hur allt är som en film spelas upp i huvudet.

Jag kan skriva både lite mera skräck, fantasy samt barnberättelser.

Men saken är att jag inte gör dem färdiga, kan börja men sedan inte mer än ca 10 sidor fast jag har nästan allt klart för mig.

Många i min omgivning frågar varför jag inte lämnar in dessa och får någon kanske till en bok?

Jag tycker själv att jag är bra men vill inte bli mätt med alla andra författare.

Vad tycker ni?

Vad skall man göra?

Skrev för några år sedan om spöken som hemsökte en familj, den blev riktigt bra.

Jag menar jag har lika bra och påhittig fantasi som det med Harry Potter, kan mätas upp med henne i berättelser osv.

Hör av er.

SimsBrooke
0

jag är som du, jag får upp en "film" i huvudet och har klart för mig bland några kapitel hur de ska vara.

Sen tar jag det som det kommer, jag tkr du ska skicka in dem. Om du verkligen vill det. man måste vilja, om man inte vill vara författare och ha böcker ute i butik ska man låta bli. det är min åsikt.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

parsley
0

Många skiver för att de har en dröm att bli publicerade. Blir man publicerad så blir man bekräftad, det man skriver och därmed en själv duger, är tillräckligt bra, man kan tjäna pengar på sitt skrivande, kanske behöver man inte jobba med något annat än att skriva.

Tycker du ska svara på frågan. Varför vill jag inte bli publicerad? Varför vill jag inte skicka in material till ett bokförlag? Vad händer om jag blir refuserad?

Du behöver inte svara här i tråden om du vill, men fundera på dina svar. Har du dålig självkänsla?

Visst måste man få skriva för sitt eget nöje, för det är roligt, för att man mår bra av det, det tycker jag. "Allt i hemmet" kommer inte hem till mig bara för jag har satt upp nya gardiner, även om tyget är snyggt. Det kanske känns lättare att skriva om inte "någon" hänger över axeln på dig och väser?

Sitter du med mycket oavslutat material? Varför har du inte fått det färdigt? Tröttnar du berättelsen? Är det något i handlingen som gör att det är svårt att komma vidare? Är det vardagen som stör, måste städa, handla, trösta, kolla mailen, TV:n?

Ritchie
0

Kan det vara så att du är lite yngre och gillar att ha mycket aktivitet runt dig? Skrivandet är för mig en källa till glädje och lärande. När det gäller ev publiceringen så kommer det i andra hand.

Disciplin är viktigt när man skriver och det låter lite oroväckande att du sällan fullföljer  de berättelser du påbörjat. Försök att lägga mer kraft i att göra det. Funkar det inte är skrivandet inget för dig.

Men ge det en ärlig chans för det är det värt!!!

Lycka till!!!

Beea
0

Så dramatisk du låter Ritchie! Skrivandet är väl ändå något för alla, även om man nu kanske aldrig lär bli författare om man aldrig fullföljer något man skriver. Men enligt min åsikt kan alla skriva en bok, det handlar bara om att måla upp en berättelse som man känner så strakt för att man får orken att fullfölja den också. Trodde själv aldrig jag skulle skriva en 150 sidor lång berättelse och precis som "Alskadeida" var jag också sådan att jag aldrig fullföljde något jag skrev förut. Men helt plötsligt bara händer det, när den rätta berättelsen uppenbarar sig framför en. Det får ta sin tid, men sedan måste man ge sig sjutton på att det ska bli klart också, annars blir man ju ingen riktig författare.

Men fortsätt kämpa på med skrivandet "Alskadeida". Har du den talang du påstår dig ha är det klart att du ska utnytja den. Ge inte upp, och när du väl skrivit ihop en hel bok hoppas jag verkligen att du bestämmer dig för att försöka få den publicerad också! Du ska inte se det som att du blir "jämförd" med andra författare utan istället fokusera på att ge läsarna en intressant upplevelse, för det är ju trots allt det som skrivandet egentligen handlar om. Så var inte rädd för att försöka, för hur mycket kritik du än får kommer det alltid finnas de som gillar det du skrivit. Och då är det banne mig värt det! ;)

Ritchie
0

Beea,

Jag har nog uttryckt mig oklart! Skrivandet är definitivt en sak för alla och jag uppmanar alla att skriva. Vad jag menade var att det krävs en stor insats för att klara en hel bok och att man inte skall sätta press på sig själv. Som du så riktigt uttrycker det så lossnar det en vacker dag.

När det gäller publicering så är det en oerhörd konkurrens vilket gör det jättesvårt att få ett kontrakt. Därmed skall man inte bli besviken om man inte får det på en gång. Det är oerhört många författare som blivit refuserad. Strindberg tex!!!

Nej. skriv på så länge glädjen finns och skriv om ämnen som berör dig. Skicka artiklar eller inlägg till din lokala tidning. Ta kontakt med gratistidningar och erbjud dem någon novell eller artikel du skrivit. Bok är bara en form av publicering. Vill di bli bedömd av andra med skrivarambitioner kan kanske Kaptiel1. se vara något för dig.

Lycka till!!