Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: journalistik
Läst 1170 ggr
mondeo
0

Kreativ av blått

Blått är en bra färg på väggarna om du vill vara kreativ.

En kanadensisk studie har tittat på hur olika färger påverkar oss och kommit fram till det, skriver Göteborgsposten.
Studien visar också att rött är en bra färg på väggarna om man vill komma ihåg detaljer i det man sysslar med.

Rött fungerar också som en bra färg att plugga till och en färg som passar den som ska läsa texter och hitta korrekturfel.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
0

Intressant…

Grönt sägs sprida lugn och kanske därför finner vi ofta denna färg inom vården??!!

För oss som ibland bär det fullständigt onödiga plagget(?) slips indikerar en röd sådan tydligen makt. jag har ingen röd…

jag blir kluven till svart…

Vad betyder den??

FunkyShrimp
0

rött och gult är stressande färger ihop.

Alla känner väl till McDonald's?^^

Köpa mat, stressa stressa äta, gå.
Det är helt enkelt för att folk ska äta snabbt och lämna för att göra plats åt nya matgäster. Därav färgen rött och gult tillsammans^^

Ritchie
0

Hmmm…det förklara varför systembolagets skylt är grön….

Aviendha
0

#1 Att den är inom vården så som operationsområdet beror inte på det faktiskt, utan på att det är en bra komplementsfärg till rött, för det blir ju väldigt rött när du skär i en människa ;)

Det är för att minska störningar hos ögat, som du kan få när du stirrar på något länge och tittar upp så ser du fläckar. Tack vare komplementsfärgen så får du inte dessa störningar.

Men det är ju en positiv bieffekt om läkaren lugnas av det, även om det inte är tanken från början.

vimes
0

Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på sådan här studier. Hur färger upplevs, vilka känslor de frammanar, varierar mellan olika kulturer. På en del platser är exempelvis vitt sorgefärgen.

Buuc
0

Blått har alltid varit min favoritfärg! Glad Och även om mamma och pappa tyckte att jag var dum som ville måla mitt rum blått så var jag envis. Resultatet? Alla vill ha mitt rum nu och känner sig så lugna och avslappnade när de går in i det!

#5 Jag har hört att lila är sorgens färg, t.ex. prästen i vår kyrka bär en sån där "halsduk" eller vad man ska säga och den är alltid lila vid påsken, den dagen Jesus dör.

Otroligt vad färger kan påverka oss!

Ritchie
0

# 4

Stort tack !!

Alltid lär man sig något.

vad man kan konstatera är dock betydelsen av färger. De skapar stora symboler!