Gör egen talbok
Fick reda på Ifokussajten "synskadad" att det nu finns ett tilläggsprogram till Word som gör att man själv kan producera en egen ljudbok. Programmet kostar tydligen runt 500 kronor och säljs av ett företag som heter polarprint. Bra både för synskadade samt för de som hellre lyssnar än läser ibland. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Hur funkar det? Talar man in eller läser den det som står eller…?

Jag köpte hela officepaketet med den nya datorn. Där finns så du kan lägga tal till det du skriver…Fast jag fattar inte hur man gör än. Ska undersöka, det är ju skitmycket i det där programmet
Program för att på ett enkelt och effektivt sätt framställa Daisy-böcker från en text med hjälp av talsyntes. Omvandlar enkelt, direkt från Word, en text till en Daisy-bok med Struktur. Kräver ingen speciell kompetens, utan kan användas av alla. Ju bättre Struktur Wordfilen har ju bättre Struktur får Daisy-boken.
Ett enda musklick är det enda som behövs för att göra en Daisy-bok! Easy Producer lägger in ett verktygsfält med tydliga ikoner i Word varifrån man med ett musklick kan producera Daisy-boken som sedan kan läsas med det läsprogram, EasyReader, som medföljer. Med ett annat musklick på verktygsfältet kan sedan Daisy-boken brännas på en CD-skiva. Enklare kan det inte bli! Ett utmärkt sätt att läsa långa texter, vid datorn eller var som helst med hjälp av en portabel Daisyspelare.
Talsyntesen Ingrid på svenska levereras med, men kan kompletteras med annan svensk talsyntes (SAPI 5) såsom Infovox talsynteser (Erik, Emma, Ingmar eller Ann-Marie).
Med EasyProducer kan text läsas direkt i Word med hjälp av talsyntes utan att först göra en Daisybok, vilket gör det till ett komplett program för läshandikappade. Textfärgen och färgen på den markering som används för att visa vilket ord som talsyntesen just nu läser kan ställas in.
Observera!
För att sprida Daisy-böcker man producerat med hjälp av andra talsynteser än den medföljande till andra än den som äger talsynteslicensen kan det vara nödvändigt att betala en särskild avgift till talsyntesproducenten.
http://www.polarprint.se/produkt?ID=2356
Produktnummer: M0601
Produktkategori: Daisy
Pris: 4 900 kr
(6 125 kr inkl moms
SvenA//Sajtvärd Synskadade
Bra att det finns ett program som gör om text till tal finns. Det är nog rätt så många som hellre lyssnar på en bok än läser den.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
De där hjälpmedlen finns inbyggda i nya Apple-datorer. (6.000:- lät som att de bara utnyttjar handikappade bara för att de kan)
Sen går det precis lika bra med en gammal kassettbandspelare också. Att läsa in sagor och text på alltså. Man behöver hjälp av nån som kan läsa innantill ur boken man vill ha in i hörlurarna, men klart mycket smidigare än daisybooks och polarprint…
Sen får man ju se vad man kan förhandla med när man köper ny data
Väl mött, Tatsja
#6 jag förstår inte vad du menar?
Är det priset på datorn du syftar på, så kan jag berätta att min nya Apple kostade ca 5.500. Vad kostar den billigaste Dell-datorn på nätet? ungefär lika lite…
#7 Nej, om man köper en ny dator så kanske man kan förhandla sig till att få programmet som #2 o # 3pratar om. Om det inte redan finns i datan. Det är ju olika på var man köper den och med vilka program.
Väl mött, Tatsja
#5 Fördelen med det jag visade är att det omvandlar den skrivna texten till en ljudfil och får den färdig det är ingen extra arbete med att läsain texten det är bara att bränna CD skivan
Texten och ljudformatet får du av en talsyntes
Men blir det inte en sån här jobbig GPS röst då? Hackigt och dant?
Nej det låter precis som vanligt och det gör våra skärnläsare också
Man kan välja olika röster kvinliga och manliga