Hjälp med manus!
Hej!
Jag har en skoluppgift som skall in idag. (Deadline 23:59)
MEN! Jag har ett problem :P Jag har skrivit en Synopsis, ett manus och ska rita ett storyboard.
Men manuset är inte helt riktigt än, då jag måste ha med fler beskrivande delar.
Såhär står det om manusuppgiften:
"Manus
Manuset beskriver i detalj hur hela filmen ska utformas och är indelat och numrerat i scener. Följande information måste framgå av varje scen i manuskriptet: scennummer, kort platsbeskrivning för den aktuella scenen, interiör eller exteriör, tid på dygnet, bildutsnitt, eventuella kamerarörelser och zoomningar, regianvisningar och hur objekt och personer i bild rör sig samt eventuell Dialog. Tänk på att alla i ett filmteam ska få ungefär samma bild av filmen efter att ha läst manus."
Manus kan ju se ut på olika sätt, men det är liknande denna jag ska gå efter (bifogade filen -->).
ex.
SCEN: 1 INT - VARDAGSRUMMET - NATT
Så har jag skrivit inför varje scen.
Men i uppgiften står det ju även (utöver det jag har med redan):
"Följande information måste framgå av varje scen i manuskriptet: bildutsnitt, eventuella kamerarörelser och zoomningar, regianvisningar och hur objekt och personer i bild rör sig samt eventuell Dialog."
Dialog vet jag hur man skriver för. Men resten? :O
Hur och Vart ska man skriva bildutsnitt, kamerarörelser, zoomningar, regianvisningar (regel?) och hur objekt och personer i bild rör sig.
Som ni ser på den bifogade filen så finns ju inte detta med, och jag har letat efter olika typer av manus, men hittar inte alls nåt som har allt detta medskrivet.
Snälla nån som vet?! :P Hjälp mig!
Ska man skriva det under eller bredvid "SCEN: 1 INT" (etc) eller ska man skriva det under (innan scenen börjar), eller mitt i scenen eller hur? ;O
Jag är förvirrad! :) help?
Mvh
Jacqueline
Putt!
Jag behöver verkligen hjälp snabbt! =/
Nån härinne borde ju veta.
Puttade upp en tråd som heter "Hur skriver man ett manus". Hoppas att svaren i den tråden kan hjälpa dig.
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"
Jo jag har redan läst den, men det står inget om det jag söker efter tyvärr