Hur skriver man ett manus?
Hejsan.
När jag var 10 år fastnade jag totalt för tv-serien OC. Då var det mest "åhh, tänk att ha ett pool hus" och "gud vad kul att gå på fester och cocktail-partys varje kväll". Då var min dröm att få vara inne i familjen Cohens hus. Sen en dag så var det rea på tv-serie boxan. Bl.a One Tree Hill säsong 1. Hade aldrig hört talas om den serien förut och jag stod länge och tvekade. Ska jag köpa den eller inte?
Tillslut bestämde jag mig för att ta med den hem. Jag såg några avsnitt men var ändå fast besluten om att OC alltid skulle vara min favorit serie. Det blev bara 4 säsonger av OC och snart så blev jag väldigt trött på att inte få se något nytt någon gång. Så jag började intresera mig mer och mer för One Tree Hill. Köpte andra, tredje och fjärde säsongen men redan i slutet av den första så var jag besatt! Den här serien hade något mer än OC, verklighet. Man lever inte ett sånt liv som ungdomarna i OC gjorde. Och om man gjorde det så var man nog i slutändan inte så lycklig. Men det var något annat i One Tree Hill. Det hade hjärta. Det var inte lyx och glamour och livet var långt ifrån perfekt. Man fick kämpa för att få vad man ville ha, inget var gratis men framför allt så var dom lyckliga. Inte lyckliga som Marissa då hon för 1000 gången åker limosin eller dricker en cocktail utan lycka som då Lucas får boken "There is a Tide in the affairs of men" det går inte att beskriva. De sitter där. Haley, Karen och Lucas och de är lyckliga.
Serien nådde mig och jag har lärt mig så otroligt mycket om livet! Hur man inte ska göra och vad man ska göra. Att det går upp och ner i livet men så länge man är med vänner och familj så är allt bra. Och jag sitter ofta och funderar på hur jag själv skulle kunna nå ut till en tvsoffa fylld med ungdomar som söker svar och som verkligen får dem. Genom mig.
Så hur skriver man ett manus? Till en film, tv-serie. Ja, nu fattar. Hur skriver man det. Jag menar om man vill att en Karaktär ska dra ett bloss på sin cigg och sen fimpa den, skriver man det i manuset? Och hur ser det ut?
Hoppas ni har fattat. (Bjöd även på en liten historia. Enjoy)

Hejsan, ledsen att jag inte svarat tidigare. Puttade upp lite artiklar som jag skrivit. Får återkomma med svar på din specifika fråga, när jag sovit, låtit det nya året ringa in och så. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hej, nu har det nya året ringt in och jag är tillbaka. En bra sida för att kolla frågor om manus är på Voodo. Sedan till din fråga. Tänk på att manuset du skriver ska utmynna i en film/tv, Påvägen är det en massa människor som tar tag i manuset. Skriver man varenda sak en skådespelare ska göra, som att röka och fimpa så dödar man skådespelaren och regissören. Däremot om det är viktigt för manuset, för att handlingen ska drivas framåt så ska man skriva det.
Manus skrivs på ett mycket speciellt sätt. Som du kan läsa i länken jag gav dig ovan. Har du en idé för något skriv först en Synopsis, en sammanfattning av vad som kommer att ske och rollerna. Har du en hel serie, skriv då tre avsnitt. De första två brukar vara lätta, men sedan efter dem är det svårare.
Läs gärna manus till serierna som du fastnat för, så du lär dig av dem. One Tree Hill kan du bland annat hitta här, men det finns säkert bättre platser. Läs manus överlag, efter att du sett filmen, serien eller vad det nu må vara. Då lovar jag att du ser förändringen och utvecklingen. Lycka till. /Vanessa

Den här frågan har vi haft uppe tidigare och jag vet att Vanessa har lagt upp en liten bit av en manussida i någon tråd här, men nu kan jag inte hitta den! Men jag ska försöka svara på din fråga även om det är ett stort ämne och man kan inte gå in på allt, i en tråd så här!
Jag antar att du vill veta hur man skriver ett manus från grunden, och inte bara hur man lägger upp den tekniska biten av manusskrivandet! Först måste du ha hela handlingen klar för dig.
Sedan skriver du ett Synopsis, vilket innebär att du delar upp din berättelse i olika delar, där varje del i sig ska vara en egen berättelse med minst en spännande handling och en dramatisk slutscen som tar sin början i nästa del. Detta är viktigt speciellt om du tänker dig en serie.
Om du fått ihop minst sex fristående avsnitt inom ramen för din berättelse som kan "stå på egna ben" kan det bli ett filmmanus till långfilm eller en serie. Varje avsnitt i ditt Synopsis ska helst inte vara längre än att du kan förklara innehållet med fyra meningar på ett A4.
Du börjar först med en bakgrund för din historia, sedan en överblick över hur du har tänkt dig filmen. Sedan en biografi över alla personer som är inblandade. Hur de ser ut och vilken bakgrund de har, ålder, hur de går klädda, temperament, social status osv.
Sedan skriver du replikerna och allt som personerna ska göra, även tända en sigarett och dra ett bloss som du skrev. Ja, som du förstår så är det lite speciellt att skriva ett manus, mycket mer än jag tog upp här.
Du måste tänka i bilder och inte i bokform! Börja träna på en kort liten historia innan du börjar på ett större arbete, eftersom det är lite mer komplicerat än man tror. Det ska ju även vara sidplottar, eller underplottar i filmen och de ska vävas ihop på slutet.
Hoppas att du blev lite nöjd med svaret, ska se om jag hinner i morgon eller en annan dag med att lägga upp en manussida här så får du se hur den kan se ut. Eller om du letar här så kanske du har större tur och hittar den gamla tråden!

Först och främst bör du skriva en disposition, en sammanfattning om hela manuset och gärna lite notisar om speciella händelser som ska hända så du inte ska glömma dom. "Lär känna" karaktärerna, planera allt i förväg. Som om du ska skriva en kort historia om själva manuset eller hur jag ska förklara. Sedan, tänk dig hur serien/filmen ska börja, hur personerna ska ge uttryck och prata, och börja skriva ner det, varenda detalj.
Ja, det här har kanske dom ovanför skrivit. Men jaja. :P

Tack #3 och #4. Det ni säger stämmer så bra. Är själv i arbetet att göra en presentation av dokumentäridé, utöver resten av livet… Så min koncetration är inte den bästa. Som om den brukar vara det…
Funderar du över något mer, Emilllia? /Vanessa
putt
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"