Hjälp!!!
Jag har ett stort problem. Jag skriver "jag" för mycket i ina texter. Typ
Jag gick och hämtade en korv
Jag åt en macka.
Någon som vet hur man kan börja mningar som tex:
Jag sadlade mig häst
Jag red till en stuga
Jag hoppade studsmatta
Kan man börja dom med något annat än "jag"? Måste träna bort det där….. har skrivit en novell på 29 A4 och märkte inte förrens efteråt att jag hade väldigt mnycket "jag"
Tacksam för svar
Nu skriver jag inte mycket alls, men testa att bygga ut meningarna, lek med beskrivande ord.
Ex. Hästen stod inte stilla när jag skulle sadla men efter en stunds trilskande så lyckades jag (..) Ridturen förde oss till en stuga (..) Senare på eftermiddagen så (..)
Jobbar du med beskrivningarna runt händelserna så kan det komma av sig självt, blir ett väldigt uppstaplat språk (som en punktlista) när man skriver "jag" konstant, speciellt när man inte beskriver händelserna. Det gäller mig i vilket fall.
Kanske det kan hjälpa dig på traven?
Paulina
Alltså jag skriver inte "jag" hela tiden men glider lätt in på det spåret hela tiden. Kan sitta typ i en halvtimma och fundera hur kag ska göra för att inte börja med jag 
Så tänkte att ni kunde ge mig lite tips :P
#1 tack för tipset :D

Fortsätt och skriv som du gör, även om det blir många meningar som börjar med "Jag". Anledningen är att du skriver med flyt och får fart och fläkt i din berättelse när du inte stannar och grubblar på en sådan detalj.
När du är klar med några sidor och behöver en paus, kan du gå tillbaka, läsa igenom vad du skrivit och rätta felen. Du behöver kanske binda ihop ett par meningar, fylla ut några, vända på ordföljden, skriva stor begynnelsebokstav och sätta punkt på rätt ställen. Du har ju lite såna saker att fila på också. Då ska du se att några inledande "Jag" får flytta på sig. Stirra dig inte blind på en detalj så där, utan se på det som en av flera små skönhetsfel bara.
#3 Tack för tipset :D jo när jag väl skriver så ryker nästan tangent bordet men nu så sitter jag och grubblar i typ 5 minuter på om varje mening blir bra 
Men ska börja rätta nu efteråt istället :P

Se till att du för flyt i skrivandet. Du kan börja varenda mening med jag eller sen om du vill och gå tillbaka och korrigera sedan. Försök se bilder framför dig när du skriver och beskriv de bilderna du får. Har du läst någon bra hästbok? Hur beskrivs stallsysslorna där? Försök att härma. Lägg in känslor i texten istället för bara händelseförlopp.
"Dörren till sadelkammaren stod på glänt, trots att vi istallet bestämt att den alltid skulle vara stängd."
Meningen ovan är ett exempel på en mening som du kan utveckla och använda i handlingen. Varför står dörren på glänt? Är Lisa därinne för att hämta sin sadel? Har det varit tjuvar istallet och stulit de dyra hopp- och dressyrsadlarna, men lämnat ponnysadlarna kvar? Är det helt enkelt någon som varit slarvig, förmodligen Siv, som du alltid brukar irritera dig på eftersom…
#5 tack för tipset 

Detta är antagligen ett av de vanligaste, störande fel man gör när en text skall skrivas. Ovan står ett antal bra exempel så träna!!!
Jag brukar träna på att beskriva saker när jag är ute och går.
Om jag ser en björk brukar jag beskriva den på så utförligt sätt som möjligt och det frigör många ord och sammansättningar som du gömt längst in i hjärnans dolda rum…
lycka till!!