Skrivteknik
Hej alla här på Skrivlust. I denna tid håller jag på att författa en resandes biografi, som jag tänkte ge ut som en debutbok. Som ni förstår så är jag helt grön på just skrivteknikens under.
Dock har jag läst lite info. Och jag använder Arial som font i den råkopia som jag håller på skriva. Men har mina funderingar på hur bokförlagen gör, då jag förstår att texten beskärs så att den får ett bokformat.
Som sagt Word använder ju inte marginaler alla gånger, så jag undrar om vad för olika marginal format man kan använda för att underlätta processen under skrivandets gång. Givetvis är alla böcker ute olika format, men finns det något standardformat på marginalerna.
Det vanliga marginalformatet använder 0 till 17 på den linjal som finns i övre word fönstret. Men har dragit in texten till 2 på vänster sida och 15 på höger. Samt att jag använder marginaljustering.
Fick ett flyt i skrivandet igår vilket var rätt så skönt men ansträngande. Så jag skrev 23 sidor igårkväll.
Nåja, många frågor att få svar på.
/Keiran
Mitt råd till Dig är att kolla upp bokförlagen via nätet. Jag vet att det finns de som har egna mallar till hur man skriver och de talar också om i vilket format man vill ha manus.
Själv har jag tryckt via Print on demand med hjälp av förlagets mall där mitt manus skickades in som en PDF-fil.
Men som skrivits, mitt stalltips är att kolla upp förlagen och står det inget på nätet så mejla och fråga.
Lycka till!

Ett ordbehandlingsdokument kan man ändra i efterhand. Skriv som du tycker och fixa det praktiska i efterhand.