Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettpoesi-och-dikter
Läst 1321 ggr
Skabbilusk
0

Dikt

Hej!
Jag har aldrig varit så mycket för det här med skrivande egentligen. Jag tycks aldrig få ner några ord på det sättet som jag hade tänkt mig.
Men nu har jag iallafall satt mig ner och skrivit en dikt.

Jag skulle gärna vilja ha lite komentare om den, bara för att se vad folk tycker. Det skulle uppskattas. :)

Så här har ni den :

Att se dig le är precis som att titta in i solen för länge.
Man blir bländad och ser inget mera än det starka ljuset.
Hur mycket du än försöker att urskilja något så finns där bara ljus.
När du vänder dig bort ifån solen finns ljuset fortfarande där.
Du blundar men kvar finns ljuset.
Du gnuggar dig i ögonen, men det finns fortfarande där.
Du har för alltid en skugga av ljus kvar i ditt inre.

TrollTwix
0

Så roligt att du ger dig på ett försök! Du är duktig, tycker jag. En vacker dikt, med ett vackert tema. Man skulle ju inte ha något emot att vara inspirationen till den dikten Flört. Tycker speciellt om det sista "alltid en skugga av ljus kvar i ditt inre" Fortsätt skriv! Jag tror att mycket bra kan komma ur det! :)

Lill-Kisse
0

Tre kommentarer:

Håll isär du och jag. Byt alltså till "jag" eller "man" när du menar det.

Testa att ta bort några ord eller använda kortare former där det går. Då tänker jag på möjligheten att utesluta "precis" och skriva "se" i stället för "titta" liksom "ännu" i stället för "fortfarande". Byt mera till mer och ifrån till från. Det är ju mycket att testa, men ganska kul att känna hur en dikt kan utvecklas med sådana medel.

Suveränt budskap i "skugga av ljus". Mycket tänkvärt. Bravo!

Skabbilusk
0

Tack så jätte mycket.
Jag tror inte att ni förstår hur mycket det värmde att den inte blev helt ratad.
Jag ändrade lite på orden som du sa och det blev mycket bättre.
Tack så mycket igen!

bjarvamor
0

Det var en fin dikt Skabbilusk! Jag skulle precis skriva ungefär samma kommentar som Lill-Kisse, men nu behövde jag inte det! " I en skugga av ljus" är en jättefin fras. Varför inte kalla din dikt för just "En skugga av ljus"?

Skriv om den igen efter ändringen och om du vill? Jag kan ändra namnet på din tråd och skriva "Skabbilusk texter" så kan du lägga in fler där om du har lust!

Bjarvamor

Skabbilusk
0

Tack så mycket!
Jag har skrivit om den så jag kan lägga upp den igen.
Men jag vet inte om jag kommer att skriva mycket mera just nu.
Jag har ganska svårt att få insperation till att skriva något bra..
Men jag lägger upp det jag har skrivit om nu så kan ni läsa den.

Att se dig le är som att se in i solen för länge.

Jag blir bländad och ser inget mer än det starka ljuset.

Hur mycket jag än försöker att urskilja något så finns där bara ljus.

När jag vänder mig bort från solen finns ljuset ännu där.

Jag blundar med det kvarstår.

Jag gnuggar mig i ögonen men det finns ännu där.

Jag har för alltid en skugga av ljus i mitt inre.

Jag är ganska nöjd med den, det är bara en mening som jag skulle vilja ändra på men kommer inte riktigt på något och det är " Jag gnuggar mig i ögonen men det finns ännu där.
Jag kommer inte riktigt på något bra ord att använda ett något annat sätt att formulera mig på. Men jag ska jobba på det!

bjarvamor
0

Okay! Men om du vill skriva fler Dikter så lägg de i egen tråd, så kan du fylla på efter hand, när du känner för det.

Jag tycker inte det är något fel på meningen "Jag gnuggar mig i ögonen!" Det visar bara på en bit realism, som pasar in i texten.

Låt dig inte hämmas av att försöka hitta ord eller meningar som ska vara "fulländade"! Då blir du för stor kritiker av dig själv och kanske lägger ner ditt skrivande. Bara skriv, och du kommer att utvecklas i den takt som följer med din mognad och ålder! Kyss

Kram/Bjarvamor