Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1520 ggr
vimes
0

Publicerad igår!

Hej (här kommer ett dunka-mig-i-ryggen-inlägg)!

Igår blev jag publicerad "på riktigt"* för första gången. Fick med ett kåseri (som e.m.å. var jävligt roligt) i VLT (Västmanlands Läns Tidning). Otroligt kul!

/Vimes

*Med "på riktigt" menas här att det var i en etablerad tidning med stor läskrets och att det inte var en insändare.

mommo
0

GrattisSkrattande

[Spanaren]
0

Grattis och jag känner igen smaken av stolhet så sträck på dig.

/kram Bappi

bjarvamor
0

Grattis Vimes! Du kan väl lägga ut den här så vi får läsa om du vill! Och grattis till Bappi som också fått sin julnovell intagen på en dagstidnings hemsida! Glad

[Spanaren]
0

# Men bjarvamorGlad tack, tack / kram Bappi

jn84
0

Grattis både vimes och bappi!!

[Spanaren]
0

#5 Tack/ kram Bappi

mommo
0

Grattis bappiGlad

[Spanaren]
0

#7 Nu blir jag generad men tack ändåGlad

/kram Bappi

vimes
0

#3: Okej, here goes:

JULGRANSPLUNDRING

Jag undrar ofta hur man kan undgå att fascineras av Felis silvestris catus? Autonoma jägare, med mer social personlighet än en hel flock hundar. Kapabla till stillastående tvåmetershopp rakt upp i luften. De balanserar med grace på hyllorna; och om en blomkruka av någon anledning skulle ramla ner, så kan det ju inte varit den nyss passerande katten, för hon sitter ju och tvättar sig, lika oskyldig som hennes tassar är vita som nyfallen snö.

Ja, katter är verkligen något att hänga i julgranen. Eller rättare sagt: katter hänger i julgranen. De river ned glittret och välter hela kreationen till golvet, till allas - utom den håriga marodörens - förtvivlan. Under en period lät vi vår julgran ligga kvar på golvet. Man skulle väl kunna säga att vi resignerade inför kattgudarnas destruktiva krafter. För av någon anledning är en liggande, redan förstörd julgran mycket mindre lockande för en katts förfinade smak för förstörelse. En oborstad hund skulle möjligen finna nöje i att riva runt i en redan liggande gran, men inte en katt inte.

I den kattiska sporten julgransdestruering är det alltså stående julgranar som räknas. Julgranen skall vara i upprättstående läge, glittret skall vara omsorgsfullt draperat kring dess grenar av husse eller matte, och julgranskulorna skall vara utplacerade med eftertanke och i enlighet med vedertagen god smak. När dessa förberedelser är vederbörligt utförda står det fritt för alla närvarande tävlande att vid valfritt tillfälle när ingen ser på försöka klättra i granen och således orsaka dess totala kollaps och förstörelse.

Som efterspel till julgransdestrueringen följer katternas paradgren "Gömma julgranskulan". Det är ju nästan alltid så, att minst en julgranskula (i år har vi blåa) försvinner efter att julgranen välts över ända. De är verkligen försvunna, som uppslukade av monstret som bor under hemmets alla möbler. Samma monster som äter pennor, mobiltelefoner, småpengar, stora pengar, viktiga papper och strumpor (monstret verkar älska strumpor).

Men så under natten - då de där tvåbenta, stora och tröga kli- och mateleverantörerna sover - plockar små kattassar fram de blänkande kloten från sina gömmor. Snön lyser vit på taken, endast kissen är vaken. Här ska det rasslas över golven, och väsnas natten lång!

När morgonen kommer är julgranskulorna borta igen. Lika försvunna som nattsömnen.

Ja, katter är verkligen ett stort glädjeämne. Inte minst i juletid.

(C)

bjarvamor
0

KyssHahaha! Jättebra kåseri! GladDet där känner man igen, kattägare som man är!

[Spanaren]
0

Ja, jag minns än när våran första katt spelade pingis med julgranskulorna så att dessa gick i svängning och sen i kras mm. Julgranen låg ofta på sniskan när man kom hem Glad

Tacka vet jag min hund som inte ska kallas för oborstad *gapskratt* för han gör andra små busiga saker.

Grattis igen till din publicering/ kram Bappi

emsems
0

Grattis! Och en jättebra text! Jag gillar den skarpt, och känner igen lite av det, då jag har katter själv. Däremot är min katt jag har nu, en pärla och gör faktiskt inget dumt alls (förutom när hon glömt bort att hon är kissnädig, kutar med full fart in i badrummet, glidstoppade i sanden och hinner inte sätta sig, utan står (!!!) och kissar. Alla med lite anatomikunskaper inser nu att kisset sprutar rakt bak utanför kattlådan…).

Jätteroligt! Efter denna kommer du säkert att få in fler texter. Kämpa vidare!

mommo
0

#9: Så bra skrivet!

Man förstår verkligen att det blev publicerat. Säger som föregående: Du kommer säkert att få in fler texter, man vill ju bara läsa meraGlad

vimes
0

Tack för de fina kommentarerna!

Ja, jag för väl fortsätta knåpa ihop lite kåserier och se om de blir antagna också.

skogstrolletbarbro
0

Grattis till både vimes och bappi. Så roligt att ni har lyckats!

och - "vimes", vilken bra text!