Att ta en text
Vad gäller egentligen..?
Jag brukar alltid göra mina egna texter, men nu ramlade jag över ett problem. Jag hittade en text (liknande ett pressmeddelande) som är skriven av en skribent på en tidning. Denna text tänkte jag använda mig av i min tidning. Vad gäller riktigt?
Den är inte så lång, utan ca ett halvt a4. Kan jag ta hela och skriva under "Källa: Skribent, tidningen" eller måste jag skriva om hela artikeln från början? Någon som vet vad som gäller? Eller bara kapa den till hälften och ange källan?

Jag skulle nog skriva den själv tror jag, är det en artikel ska den väl annars köpas in? Men det är väl annorlunda med pressmeddelande, ett pressmeddelande via newsdesk exempelvis skriver man ju oftast bara om.
Men jag skriver också enbart mina egna saker så jag har inte riktigt koll.

Om det är ett pressmeddelande kan du skriva om den utan att ange källan. Men om det är någon annan typ av text så bör du uppge källan till den! Det hjälper inte att kapa texten!

Upphovsrätten gäller oavsett var texten publicerats. Man har ändå rätt att citera någon under förutsättning att man uppger att det är ett citat och anger källan. Ett citat ska vara synnerligen kort, ett par meningar eller så, absolut inte en hel artikel.
Det bästa är att ta kontakt med skribenten och be om tillstånd att få använda atikeln, när man vill använda hela eller stora delar av den.
Hm… knepigt det där. Jag tror att jag ska göra om den från grunden, kändes lättast så! Tack för era svar!
En sak som är lite knepigt är bara att företagets hemsidan har artikeln under sina "nyhetssidor" men när jag letade vidare hittade jag det i en tidning alltså med skribent. Lite klantigt av företaget i så fall att inte skriva ut källan antar jag?