Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettjournalistik
Läst 1425 ggr
emsems
2008-09-02 17:34
0

Behöver lite tips..

Jag skall skriva en intervju med några olika världsskända designers som utsprungligen kommer från Norrland. Jag har totalt fastnat. Har ni fler frågor som jag kan fråga dem?
Målgrupp: Flygresenärer som flyger till/från Norrland. Nöje/design.

Detta är vad jag än så länge kommit på:

Namn:
Född (plats):
Bosatt:
Designar:
Mest känd för:

Du är från Norrland och designer. Hur har Norrland påverkat och inspirerat dig?

Hur kan man se det norrländska i din design?

Hur tycker du att Norrland är på design i överlag?

Vad skulle du ändra på om du fick ändra vad du ville i Norrland?

Har du något smultronställe som ligger dig varmt om hjärtat? 

Fem snabba:
Fjälltopp eller sjö?
Ipod eller radio?
Vintage eller nytt?
Renskav eller skagen?
Krusiduller eller avskalat?

Känns som att det saknas några större mer viktiga frågor, men det är helt stilla i mitt huvud. Någon som är mer påhittig?

precis
2008-09-02 19:23
0

om de nu är världskända, och säljer produkter i många länder, kan du kanske fråga vad de tror att deras kunder har för åsikter, fördomar eller erfaranheter av norrländska naturen, norrsken, midnattssol, osv…

att prata samer (ursprungsinvånare) är måhända lite för politiskt? eller? Tänker på den aktuella filmen Kautokeino-upproret.

LM
2008-09-02 19:57
0

Hur tycker du att människorna klär sig i Norrland? Glad

Tatsja
2008-09-03 10:06
0

Hur känner kunderna att det just är inspiration från norrland som de bär? Syns det i kläderna?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emsems
2008-09-03 11:13
0

Förlåt, skulle kanske säga att det var möbeldesigners!
Jag spinner vidare på era idéer, och tar gärna emot fler. Detbehöver inte nödvändigtvis ha med Norrland att göra, utan kan ju handla om dem eller deras jobb också.

vanessa
2008-09-05 05:25
0

Jag skulle för det första läsa på en otrolig massa på vad de gör idag. Vad marknaden därute faller för hos dem, hur de nått sina mål där världen blivit deras scen och inte Norrland, vad som skiljer dem från andra möbeldesigners, sedan ta och väva in Norrlandsfrågorna i det hela. Vad som inspirerar dem.

Så att säga blanda livet därute med Norrland. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
2008-09-05 10:53
0

Tack Vanessa, jättebra förslag!

bjarvamor
2008-09-06 01:50
0

Kanske, om de har eller haft någon vansinnig idé som de inte vågat eller kunnat sätta i verket?

emsems
2008-09-08 17:46
0

Ah, det kan vara en kul fråga!

vanessa
2008-11-16 04:54
0

Hur gick det förresten? Nyfiken i en strut undrar. /Vanessa

emsems
2008-11-16 17:41
0

Ah, det gick bra! Ni kan läsa tidningen här (4 08): LÄNK

vanessa
2008-11-17 02:05
0

Skönt att det gick bra, men länken fungerade inte för mig. /Vanessa

Tatsja
2008-11-17 08:37
0

Inte för mig heller

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emsems
2008-11-17 10:26
0

Nu då? http://mediakontakt.com/un/ som sagt: 4 08

vanessa
2008-11-18 02:30
0

Det fungerade klart bättre. Nu var det bara min dator som bråkade. /Vanessa

skogstrolletbarbro
2008-11-19 01:31
0

Häftigt Emma! Så det är där jag ska vara med?

Borde nog ha haft lite andra kläder på mig, tänker jag - om man ser till Jutisalmenackan, så klart. Jag skulle ha släppt av lite, natuligtvis säljer det mer böcker. Det har Jutis-karlarna förstått.

Vet du! De säljer sin almanacka i år också, med på den är den omtalade, numera pensionerade provinsialläkaren och hälsodebattören Bosse Henricson, Arjeplog. En personlig vän till oss. Som börjat ett jobb i Austalien nu, som flygande doktor där, ut i vildmarken. Han har kvar sitt hus i Arjeplog, tack och lov.

Han borde vara ett intervjuoffer för dig!

emsems
2008-11-19 14:51
0

#15, haha jo jag läste det. Jag har jutiskalendern hemma och på jobbet, köpte även en till mamma som hon har satt upp på sitt kontor på kommunen =) I år har jag dock lovat chefen att han skall få slippa ha en kalender med nakna halvfeta män i fikarummet.
Jag tycker din bild funkar bra, men som sagt får du absolut byta ut den om du vill!
Det låter intressant om ditt tips. Du får gärna maila mig lite info om saken och kontaktuppgifter till honom så ska jag kolla in saken!