Den handgripliga skrivprocessen
När ni ska skriva ett längre verk: hur går ni till väga med skrivprocessen. Vi antar här att den initiala idéprocessen är avslutad (ni vet alltså, i varje fall i stora drag, vad ni ska skriva om).
Skriver ni ett synopisis: hur pass ingående? Skissar ni upp huvudkaraktärerna innan ni inleder produktionen av manuset? Börjar ni producera text från början till slutet? Koncentrerar ni er på nyckelscener och sedan sammanlänkar dessa?
Kort sagt: hur gör ni?
Vil du veta hur jag gör? Jag är en sån här kass person som inte lever som jag lär. Jag hittar på från början till slut utan minsta förplanering eller eftertanke före. Jag kan som bäst kanske skriva rubriken i efterhand. Men då skirver jag ju sällan för nöjes skull, utan det mesta är arbete och då artiklar…

Och jag är en sådan som inte kan planera för mycket. Jag börjar med huvudpersonen och skriver upp i korta drag vem han är och hur han ser ut. Sedan bygger jag en värld (jag skriver fantasy) att sätta in honom i, där jag åtminstone har hyfsad koll på historiska händelser och geografi. Jag researchar teologi, medicin och annat som kan vara intressant för denna världen, och hur den skall fungera med samhällsklasser mm.
Sedan brukar jag ändra min ursprungshistoria ungefär 5-10 gånger och låter historien mogna i huvudet några månader eller år. Jag har oftast redan satt igång med prologen, men den får ändras lika mycket den, eller skrivas om helt och hållet.
När jag känner att jag har kläm på huvudelement i historien igen, då försöker jag få ner den i en kort Synopsis, och sedan (och här är jag nu) försöker jag få ut ett par meninger per kapitel. Under tiden fortsätter jag kolla runt på Wikipedia efter sådant som kan göra historien mer intressant, och skriver på den "från början". Det kan hända att jag hoppar i tid och rum och skriver sånt som kanske skulle kunna hända senare i historien, men dessa scener kan oftast inte användas på grund av mitt föränderliga beteende. :)
oj vad ambitiöst =)

Just nu försöker jag göra nåt av några rader som är 27 år gamla.Måste bygga upp en massa händelser omkring de raderna för att det ska bli helt.
Tror att det är olika från person till person, men någon form av Synopsis bör det bli.
Jag hade skrivit ett tiotal noveller som jag i princip sammanfogade och fyllde ut med ett par människors flykt från människor i andra länder och så en hel del påhittade saker som hände.
Man kan säga att genom boken hade varje person sin tråd som beskrev deras Karaktär som jag ville ha den.
Det största problemet jag stod inför var då jag samlat sex personer i en slags dialog…det var svårt och blev inte så väldigt lyckat kan jag tycka nu i efterhand.
Annars är Dialog ett sätt att snabba upp läsandet och med få ord få mycket uppmärksamhet.
Jag vill ha rapp handling utan alltför långa gestaltningar av personerna och miljön. Det måste vara flyt och inte för kompakta sidor för att jag skall läsa en bok.

#2: Håller med. Mycket ambitiöst.
Jag skriver och alla ord poppar fram ur intet ibland kanske bar och ibland mindre bra, men det är skrvandets stund som är skönt *fniss'
Tryckfelsnisses slavmaja har varit med här ovan, men hoppas att ni kan läsa vad jag menade ändå 

Det är ju lite olika beroende på vad jag skriver. Är det en tidningsartikel så skriver jag bara löpande och ser till att få med NÄR, VAR, VEM, HUR och VARFÖR.
Om jag skriver en kortare berättelse-novell, ändrar jag lite och börjar med VEM i stället. I noveller finns ju inte plats för en ingående personteckning, utan det blir endast plats för huvudpersonens yttre egenskaper.
Men jag gör alltid en plottplan och försöker hålla mig till den och så bestämmer jag mig för en känsla och ett tema.
Skriver jag längre alster gör jag dessutom ett Synopsis och en mer ingående personteckening.