Ramsor
Satt och löste korsord och kom ihåg ramsor man fick lära sig i skolan.
Laga - Ni - Äta - Vi
hallands åar. Vet ni vilka de är?
Sen orden alltid och aldrig
Alltid stavas alltid med två ll, aldrig stavas aldrig med 2 ll.
Kan ni fler.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Vet inte vad du menade med de översta, det är inget jag har hört talas om tidigare. Däremot alltid och aldrig har jag hört i skolan när man var liten. Det är nog allt… Eller kanske den här:
Verb är saker man kan göra,
äta, sova, se och höra
Laga- Ni- Äta -Vi är Hallands floder. Lagan, Nissan, Ätran och Viskan. Så fick vi lära oss dem. Det sitter än idag.
Väl mött, Tatsja
Haha det har jag aldrig hört. Kanske för att jag bor en bit ifrån Halland 
En variant.
Hallands floder:
Vi ska Äta - Ni ska Laga
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"
Telefoner:
Idag trådlöst - igår morse
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"
i det militära finns massor av akronymer och ramsor för att värnpliktiga ska komma ihåg utrustningen o vilken ordning man monterade alla delarna i sitt vapen osv… Bössa, mössa, mask! mage, tarm, task! uppvärmningen varje morgon kallades för BRAK, för man stretchade o mjukade upp Ben, Rygg, Axlar, Knän.
De verkade inte fungera nå bra, för jag har glömt om mage eller nåt annat är med i första ramsan (som jag kan förklara utförligt, om nån är nyfiken), och jag blev osäker på Brak om det inte är armar på A och så var det ju kanske mage också, för man gjorde lite situps o grejer också…
"Tretti dagar har november, April, juni å september. Februari tju-åtta allén, alla de övriga trettioén". (uttalas lite gammeldags för att rimma)
Den var lite före min tid, tror min mormor lärde mig den.
#3 Jag då, som är från Solna.
#6 Månadsramsan fick jag lära mig i skolan.
Känner mig som din mormor nu. 
Väl mött, Tatsja