Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivlust
Läst 1786 ggr
emsems
0

Enkät!

Jag tänkte göra en liten enkät som ni gärna får svara på!
Vad heter du?
Vad skriver du mest?
Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv?
Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande?
Vad önskar du att du uppnått inom en livstid?
Vad önskar du att du vore bättre på?
Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande?

vimes
0

Vad heter du? Jag föredrar att vara hemlig. Glad

Vad skriver du mest? Anteckningar. Dessa är ofta till sådant jag gör i skolan, uppsatser och liknande. Det skrivande jag gör på fritiden är alltid prosa, och för det mesta novell, även om det ligger ett antal påbörjade romaner i den digitala skrivbordslådan.

Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? Min c-uppsats i historia. Alternativt novellen "Vägen vidare" (publicerad här på skrivlust).

Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Det är olika. I skolan skriver jag ju en hel del, medan fritidsskrivandet går i perioder.

Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Ett författarskap, respekterat av dem jag respekterar.

Vad önskar du att du vore bättre på? Att fullfölja idéer.

Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Får man svara att läsa? Glad Annars är jag intresserad av spel (brädspel och rollspel, och visst: tv-spel).

Tatsja
0

_Vad heter du?
_Jag kallar mig Tatsja.

_Vad skriver du mest?
_Dikter och små berättelser om verkliga livet.

_Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv?
_Min bok. Berättelsen om Anna

_Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande?
_Det är olika. Skriver när jag får något i huvuder. Det kan vara bara en vers. Sen kommer jag på mer och mer.

_Vad önskar du att du uppnått inom en livstid?
_Ett rikt liv. Men har upplevt det mesta. Att lägga tråkigheterna bakom mig.

_Vad önskar du att du vore bättre på?
_Att kunna gå utan rollator.

_Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande?
_Frimärken, min familj, min hund, läsning och handarbete

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emsems
0

Jag får väl svara själv också kanske då..
Vad heter du? Emma
Vad skriver du mest? Genom jobbet, dvs Journalistik.
Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? Det blir nya hela tiden, det jag gjorde för en månad sedan hatar jag nu, så oftast är det de allra senaste verken som jag gillar bäst.
Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Få se nu… 8 timmar om dagen, 40 timmar i veckan är ju heltidsjobbet, sedan skriver jag ju en del på fritiden, extrajobb m.m. Samtidigt så skriver jag ju inte hela tiden på jobbet, är ju en del planerande, intervjuande m.m… Men Låt oss avrunda till ca 40 timmar i veckan.
Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Journalistpriset.
Vad önskar du att du vore bättre på? Det skulle väl vara allmänbildningen. Det vore bra att ha all kunskap som finns om allt, alla och allting, i bakhuvudet hela tiden. Det är lite trist när man skriver om företag som man knappt hört talas om, och så råkar det tio år innan ha varit väldigt omtalat, då känns det lite trist.
Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Karln, hästar, lägenheten, shoppa, vänner, träna.

Eminza
0

Vad heter du? Emelie

Vad skriver du mest? Anteckningar i skolan. Skriver gärna noveller om jag får någon snilleblixt. Och så skriver jag dagligen på min blogg.

Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? En novell jag skrev i början av tvåan.. (på gymnasiet).

Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Är rätt olika.. men minst 5 timmar.. troligen mer.

Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Att ge ut en bok kanske. Tungan ute

Vad önskar du att du vore bättre på? Att våga satsa på mina drömmar.

Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Att Sjunga (något jag gör jämt!), träffa vänner, läsa och se på film.

LM
0

Vad heter du?

Linda-Marie

Vad skriver du mest?

Dikter

Oj, vad svårt! Måste jag välja tar jag en dikt jag skrivit "smärtsamma verklighet"

Jag skriver nog bara ett par gånger i månaden

Startat ett eget företag, som givetvis går med tillräcklig vinst för att kunna leva på.

Alldeles för mycket saker

Photoshoppa, fota, läsa, måla, min fina dotter Viola och familjen.

[Vargnatt-]
0

Vad heter du? Victoria, men kallas oftast Vicky eller Vic

Vad skriver du mest? Dikter blir det mest för mig

Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? Haha oj vilken svår fråga.. Jag vet faktiskt inte.

Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Det är ingen speciell tid så, jag skriver när jag får rätt ord i tankarna.

Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Öppna ett hundpensionat eller starta en kennel.

Vad önskar du att du vore bättre på? Sjunga :)

Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Djur och foto :)

bjarvamor
0

Vad heter du? Salome är mitt andra namn.

Vad skriver du mest? Sista tiden har jag mest skrivit på min kursplan för skrivarkurser.

Vilket är ditt än så länge bästa verk? Det är nog ett reportage jag skrev för flera år sedan om en "solovårare"!

Hur mycket tid lägger du ned på skrivandet? För närvarande skriver jag från förmiddag till mitt i natten, haha, varje dag.

Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Önskar att jag får tid och inspiration till att fortsätta med mitt filmmanus, som har rönt ett visst intresse i USA.

Vad önskar du att du vore bättre på? Spela gitarr.

Vad är ditt främsta intresse utom skrivandet? Mitt konstnärliga skapande, och naturen.

Kiowa
0

**Vad heter du?
**Benny

Vad skriver du mest?Så kallade dikter

**
**Gåtan hos Döden och eller Insiktens timma

**Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande?
**Ett par timmar om dagen, i brist på annat att göra

**Vad önskar du att du uppnått inom en livstid?
**Önskar att jag funnit de svar jag söker

**Vad önskar du att du vore bättre på?
**Tålamod

**Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande?
**Det andliga, ockulta, religioner, mytologier, läror och annat som man inte ska tala högt om enligt de så kallat lärde

skogstrolletbarbro
0

Vad heter du?                                                                 Barbro.

Vad skriver du mest? Bloggar och annars på mitt nästa projekt om en en flicka från en nybyggarfamilj i Norrlands väglösa inland, i slutet av 1800-talet.

Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? Pintorparhäxans elev.

Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Så mycket jag hinner.

Vad önskar du att du uppnått inom en livstid?                           Att kunna lämna något lite av Norrlands kulturhistoria till senare generationer.

Vad önskar du att du vore bättre på?                              Att kunna ta mig tid, för allt som jag vill göra.

Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande?Gå i skogen, fotografera, att fiska, springa och att bara finnas till. Jag hoppas att det aldrig blir så varmt att det inte går att åka skidor, i framtiden. Det är så otroligt avstressande.

Creation
0

Vad heter du?
Jag heter Louise, jag. ;)
**Vad skriver du mest?
**Tja, dagbok är det jag håller på med allra mest. Skriver i den i princip varje dag. Annars skriver jag Dikter väldigt mycket också. Och skolan tvingar mig att skriva uppsatser. :P Har skrivit introt till en bok jag har i hjärnan, men har svårt att finna orden så det har inte blivit så mycket av det.. jag vet inte vart jag ska börja?
Det finns flera Dikter jag är ganska stolt över, faktiskt(bland andra, Fåordigt avsked, Eternal Sleep och Guldglimmande fantasia). :) Några av mina gamla berättelser är ganska okej också.
Den senaste tiden har det mest bara varit dagboksskrivande jag ägnat mig åt någon timme om dagen, men jag har tänkt börja skriva mer igen nu. :)
När det kommer till skrivandet, så önskar jag att jag ska få åtminstone ett verk utsläppt.
Att sätta ord på saker. Jag har en bild framför mig och ser den så klart, men när jag ska skriva det vet jag inte hur jag kan förklara det.
Djur och att uttrycka min kreativitet på andra sätt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Beea
0

Vad heter du?

Bea kallas jag för.

Vad skriver du mest? Mest skriver jag blogginlägg, men annars är skriver jag en del på en såkallad "bok" som jag börjat på för evigheter sedan (känns det som).

Har aldrig hittils blivit riktigt nöjd med något, håller nu på med en grej som kanske blir mitt bästa verk hittils men det är för tidigt att avgöra ännu.

Det varierar väldigt mycket beroende på hur mycket inspiration jag har till att skriva.

Jag vill ha skrivit minst en bok, men helst vill jag kunna försörja mig på att skriva böcker (omöjlig dröm, men ändå).

**
Vad önskar du att du vore bättre på?**
Att beskriva saker och ting med målande och att avsluta det jag börjat på.

Ridning och hästar.

Laxbox
0

Vad heter du? Sandra
Vad skriver du mest? Är en amatör och skriver som en hobby, skriver mest noveller.
Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? En novell om mobbing där titeln redan var vald (ett skolarbete). Heter "Har Det Någonsin Varit Så Grymt"
Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Det är ju lite nu och då eftersom det är på fritiden så jag vet inte exakt.
Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Jag vill ge ut en bok  som blir en riktig hit.
Vad önskar du att du vore bättre på? Beskriva mera så karaktärerna och miljön blir levande .
Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Kompisar, djuren, baka. m.m

SusanneStromstedt
0

Vad heter du? _Susanne
_Vad skriver du mest? _Dikter och noveller
_Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? _En påbörjad ungdomsroman som hittills består av fyra kapitel
_Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? _Ganska mycket, några timmar/dag
_Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Att mina barn får en bättre tillvaro och blir ekonomiskt oberoende
Vad önskar du att du vore bättre på? _Psykologi
_Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Djur och natur

Sehvrin
0

Vad heter du? JohannaVad skriver du mest? Fantasy och science fiction (skulle även kunna svara "noveller som aldrig blir klara")

Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? Mitt bästa färdiga verk är nog en vetenskaplig text om harlekinnyckelpigan som jag skrev i våras som ett skolarbete. Det som känns som det skulle kunna vara mitt bästa verk, men som inte är färdigt ännu är Sagan om Sjösnyffeln.

Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Det varierar väldigt mycket, oftast inte mer än en timme rent skrivande men däremot seglar alla mina historier runt i huvudet på mig nästan konstant så jag tänker på dem mycket.

Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Oj, svår fråga… Jag har nog inget specifikt just nu, utan mina framtidsplaner går inte mycket längre än att bli klar med mina studier. Men ut i världen och se en massa olika miljöer och natur vore väl en dröm.

Vad önskar du att du vore bättre på? Att ta tag i saker och följa de scheman jag sätter upp.

Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Djur och natur, kendo, samt bra historier i alla dess former (till exempel film, serier och böcker)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

emsems
0

#11, ingentng är väl omöjligt så länge man är beredd att kämpa för det?

Beea
0

#15: Vad hjälper det att kämpa om man saknar det där lilla extra som behövs för att skriva en bra bok? Om vem som helst kunde göra det skulle ju världen svämma över av lysande författare.

emsems
0

#16, så kan du ju inte se det. Om man saknar svenskakunskaper så läser man mer svenska och lär sig. Om man har svårt för att ta sig i kragen och göra den så får man se till att göra det. Om man inte har någon känsla får man ju kämpa för att hitta den. Inget kommer givetvis att komma serverat på ett silverfat.

h00jff
0

Vad heter du?
Jeanette

Vad skriver du mest?
Kod. Jag jobbar som systemutvecklare… Annars skriver jag mest mail och på sådana här forum!

Jag skrev en artikel till hundtidningen Canis som jag är väldigt nöjd med. Annar så tycker jag att det är kul att jag faktiskt fått ihop en hel roman (ej inskickad till Förlag och såklart ej utgiven), fast jag tror att jag kan bättre!

Varierar väldigt mycket. Ibland massor av tid, ibland inget alls!

Att jag gett ut minst en roman!

Bedöma mitt eget skrivande.

Hästar, hundar och träning av dessa. Dessa intressen är nog faktiskt större än mitt skrivande!

Beea
0

#17: Så kan man väl visst se det! Det räcker ju inte med att ha goda svenskakunskaper om fantasin brister ;)

Saqin
0

Vad heter du? Josefin
Vad skriver du mest? Fantasy, fast det är inte mycket som blir färdigt.
Vilket är ditt än så länge bästa verk enligt dig själv? _The Journey, min historia på engelska, som för övrigt är långt ifrån färdig.
_Hur mycket tid i veckan lägger du på ditt skrivande? Så mycket som möjligt, ibland blir det dock mindre, pga idebrist och skola.
Vad önskar du att du uppnått inom en livstid? Publicerat åtminstonde en bok.
Vad önskar du att du vore bättre på? Att få in känslan och framföra karaktärerna bättre.
Vad är ditt främsta intresse utanför skrivande? Att rita, jag försöker ofta göra illustrationer till historierna.

emsems
0

#17… Haha är det där det ligger… Hm.. kanske hitta dig en musa?

emsems
0

Vad roligt att så många vill ge ut böcker!