Replik/scen som påverkat
I filmer sägs det ibland repliker som för alltid etsar sig fast i ens minne. Därför tänkte jag att vi skulle skriva vilken/vilka repliker eller scen från film/filmer som påverkat er.
Kan inte vänta på att ert midsommarfirande är över, så jag tar upp några själv.
Taxi Driver - Are You Talking To Me
Denna replik är nog mer bekant för er som ser reklam på TV. Valde den, för att den var en av de tidigare vuxenfilmerna jag såg och blev berörd av.
Apocalypse Now. Där han säger "I love the smell of napalm in the morning". Sjuk kommentar som visar det sjuka i hela kriget.
**Braveheart: Williams avrättning. **Detta är en film som gjort väldigt starkt intryck på mig. Scenen jag valde är i slutet, när William avrättas. Där det visar hur musik, skådespel, klippning med mera gör så att ett enda ord säger allt. Ni som inte sett filmen, gör det. Det spelar ingen roll om ni sett slutet, det kan jag lova. Kan meddela att min man kom när jag letade efter detta på youtube, och såg mina tårar, han undrade varför jag tittade där istället för på tv:n. Så nu när jag slutar att vara härinne, ska jag se filmen.
Nu hoppas jag läsa eller rent av se saker som påverkat er i film. Gärna med en liten förklaring. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag har Braveheart här hemma och jag gråter varje gång slutscenen kommer, men hela filmen är skitbra helt enkelt! Det är så gripande när Williams fru dör. Sorgen i Mels ansikte ser verkligen äkta ut…

Den är så bra Braveheart. En av de bästa jag sett, och jag har ändå sett och analyserat filmer länge. Du vet scenen när han rider in för att hämnas efter mordet på hans fru. Hur de använt sig av ljudet. Titta på den delen någon dag.
Till er alla andra, har ni inte sett den, gör det. Ni kommer att gå igenom de flesta känslor man kan känna. /Vanessa

Jo,den där musiken är otroligt eggande. Man sitter på helspänn och håller tummarna för att de ska lyckas få sin hämnd.
Ja, se den ni som inte sett den. Ni kommer inte att ångra er!

Del från Hajen, när skepparen berättar om USS Indianapolis. Där man plötsligt förstår hans avsky mot hajar, när man tidigare mer sätt honom som en kuf. /Vanessa
braveheart är super. hatar när han släpper näsduken i slutet.. allt svek och sorg. många filmer är fångande, men jag brukar mest kommer ihåg scener som är roliga

Fast jag gillar att den blivande kungen tar fram den på slutet, när han startar kriget mot engelsmännen. /Vanessa

Just nu kan jag inte komma på en enda replik som har fastnat på det sättet , för mig! Men vänta lite, kanske ändå! En av Jesusfilmerna, när Jesus hänger på koret och säger till Barabas: " Sannerligen säger jag dig att du kommer att vara med mig till tidens ände"!

I filmen som jag såg igår: Drömmarnas horisont, med Tom Cruise (Joseph) och Nicole Kidman (Shannon).
På slutet har dom hittat den markbit dom vill bygga sitt drömhus och han har precis fått en häst över sig.
Joseph ligger på kullen och säger: Jag tror att jag dör.
Sedan dör han och Shannon gråter från sitt hjärtas djup så hjärtskärande…
Då säger hon; Jag har älskat dig från första ögonblicket jag såg dig.
Då mirakulöst nog vaknar han.
Och då säger hon: Hur? Du dog ju…
Han säger tillbaks: Ja men jag gör det inte igen.
Kram!
P.s detta var nog inte ordagrant exakt men iaf D.s

You Can't Handle The Truth
Från filmen heder och Samvete. Älskar just den repliken, "You can't handle the truth". /Vanessa
En scen som etsat sig fast i mitt minne är från den senaste filmen jag sett: Arn - Riket vid vägens slut. Det som berörde mig så var när Arn själv tvingas avliva sin svårt sårade häst. 
Eftersom jag själv har hästar, och själv har tvingats ta det svåra beslutet att avliva två stycken (trots att de borde haft många långa år framför sig), så kunde jag mycket väl sätta mig in i situationen. Att sedan själv vara tvungen att utföra själva handlningen måste vara sju resor värre…
Jag har läst rätt så många recensioner av filmen och flera stycken nämner just att de blivit berörda av den här scenen. Därför förstår jag att även icke hästmänniskor blir berörda. Kanske inte så konstigt då att jag blir berörd.. 
Den replik som etsat sig fast i mitt minne är från Dirty Dancing: "Nobody puts Baby in a corner!"… fast det är nog mest för att det är en så otroligt fånig replik!

Jag gillar Cheech och Chong filmerna. Den första, när de två vännerna träffas för allra första gången, är klart bäst.
http://www.youtube.com/watch?v=2B1njOyuO34
http://www.youtube.com/watch?v=k2pXxHW1DHs
Hittade inte direkt det jag ville visa, men humorn finns där iallafall
Klart man måste se filmen för att förstå vad det roliga är 
Detta är min sorts humor, he he he

första gången mr darcy friar till elizabeth bennet i femtimmarsversionen av stolthet och fördom innehåller odödliga ordvändningar och starka känslor värda att minnas och citera.
http://www.imdb.com/title/tt0112130/quotes - så finns ett fint exempel längst ner. men hela citatsidan ör helt fantastisk enligt mig ;D