Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: utmaningar
Läst 4030 ggr
emsems
0

Tävling felskrivningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tävling startas nu och den går ut på just felskrivningar. Fota något som är felskrivet och lägg in i denna tråd så korar jag en vinnare som vinner ett fint pris!
Sista tävlingsdag: 1 oktober
Antal bidrag tillåtna: Obegränsat
Regler: Du måste ha fotat bilden själv (eller någon anann på uppdrag av dig, alltså inte ta en bild du hittar på tex internet). Det är även godkänt att skicka in ett mms. Bilden skall innehålla något roligt skrivfel, tex en särskrivning som blivit konstig, eller något som bara ser helt knasigt ut. Du lägger in bilden här nedan och sen 1 oktober koras en vinnare.
Pris:
1a pris: Välj en av dessa bäcker som du får hemskickat. Stegen till drömjobbet av Nina Holst och Marina Nilsson, Konsten att växa av Jill Bamburg, Så får du chefen att göra som du vill av Henrik Persson, Överlevnadshandbok för skilda föräldrar med gemensamma barn av Thomas Nilsson eller Vägen till ekonomisk frihet av Bobo Schäfer.
Eventuellt kan ett hederspris utgå till någon som på något sätt utmärkt sig i tävlingen.
Så, ut och kika efter konstigheter, och kom ihåg, ta med kameran!

Bilden är från Avigsidan.se, inlagd från THs.

LM
0

Jag sa någonting roligt på min dotters namngivningsdag! Jag sa att "skönheten ligger i det yttre", glömde inte.. det blev en del skratt. Har det på film…haha.. ganska rolig felsägning vid helt fel tillfälle. Jag ska hålla utkik efter roliga artiklar!

precis
0

Jag vet inte om jag ska skriva mina tankar som väcktes när jag såg den här, utanför min "turk-livs" på hörnet…

Jag tyckte den var så charmig. Om någon religiös utövare hamnar i en knipa, och behöver stöd ifrån ovan, så kan man här köpa Böner, de är inga vanliga, de är shtoora… :)

jn84
0

vilken klockren-tråd!

Ska ut och kolla. Får väl gå i affärer, där gör de roligast tabbar :)

emsems
0

#1 haha låter roligt! Tyvärr måste det ju vara på bild, men kul ändå =)
#2 hahah! Ser det som det första bidraget i tråden.
#3, Ja ofta är det nog så. Jag såg något roligt häromdagen utanför en kiosk, ska se till att få den på bild.

guraknugen
0

En klassiker är ju annars den med spolarvätskan, som jag dock inte sett själv och kommer inte ens ihåg den ordagrant, men en sökning gav denna mening:

”På måndag kollar vi gratis lufttrycket och spolar vätska och olja på din bil”

Sen lär det finnas eller ha funnits en skylt utanför en korvkiosk någonstans i Finland, där ”hot dogs” har översatts till ett antal olika språk. På svenska stod det ”varm hund”.

Kiowa
0

Tror den nedre skylten sitter på fel stolpe.

SmulanSunny
0

Haha, lite som www.tjuvtittat.se :)

Jag och min syrra var och handla och såg den här lappen :p dåligkvalitet då jag fotade med min kamera. Ni kan hitta den på tjuvtittat då jag och min syrra skickade in den, hoppas det går bra endå!

SmulanSunny
0

Här är en annan, fast inte så rolig. :) Såg bilden på en arbetsplats.

Edit: Ska skicka in den till tjuvtittat, kan jag göra det utan att ni tror att jag snott den?

emsems
0

haha vilka bra bidrag!

Fler fler fleeeer!

emsems
0

putt

guraknugen
0

Hm… Utanför (fast inomhus) Botkyrka krog sitter en skylt där det står:

”Rök Förbud!
Rök Förbud!
Rök Förbud!”

Här är man så mån om rättigheten att få särskriva att man gjort det hela tre gånger i följd utan att rodna… Lägg också märke till att de använt versalt ”f” i ”Förbud”.

Jag vet, inget särskilt kul fel, men i alla fall ett litet bidrag. Brukar inte ha någon kamera med mig när ajg äter lunch där, så någon bild blir det inte heller, men det gör kanske inget; det är väl knappat någon risk att detta bidrag vunnit tävlingen i vilket fall…

Buuc
0

Meningen "Bra eller hur" stör jag mig enormt på, även om den egentligen kanske inte ens är felstavad. Jag skulle stava den som "Bra, eller hur?" istället. Men jag tycker inte att meningen passar in där överhuvudtaget, känns så oseriöst. xD

guraknugen
0

Dessutom, heter det inte ”hjärt- och kärlsjukdom” snarare än ”hjärt-kärlsjukdom”? Eller borde i alla fall heta, om jag ska sova lugnt om nätterna… ”Hjärt-kärlsjukdom” är i min värld bara knäppt. Är det en sjukdom som drabbar ens hjärt-kärl? Sedan undrar jag också i så fall vad ett hjärt-kärl är. Ett kärl i hjärtat?

Helt utanför ämnet:
Till sist tvivlar jag starkt på att ett lättmargarin skulle vara svaret på hälsofrågan, då margarin över huvud taget inte är särskilt lämpligt. Inte så mycket för fettets skull, utan mer när det gäller övriga tillsatser och vad de gjort för att margarinet inte ska rinna iväg, så att säga.

Nej, naturligt smör och rapsolja tror jag i så fall mer på. Samt att helt enkelt minska mängden.

vanessa
0

Då lägger jag in detta från Karolinska sjukhusets hiss. Det skapade en massa skratt för mamma och mig. Hon som skulle upp till lungkliniken och bli omhändertagen, som tur är så är de klart bättre på vård än stavning. 

När jag berättade det för dem, så skämdes de :-). Skyltarna hade suttit uppe i över ett halvår och ingen hade sett det. /Vanessa  

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

hahahah! så värdelöst!

jn84
0

#14 Men jag fattar inte? Även om de skulle ha stavat rätt så är det ju ändå helt oförståerligt? Vad är det för nån som gör hisskyltar egentligen?!

guraknugen
0

#16 Precis. Inte bara felstavat, utan även särskrivet med mer. Vad menar de? Lung- och allergikliniken? I så fall har de:

• Stavat fel till "lung"
  • Glömt ett "-"
  • Särskrivit "allergikliniken"
  • Felaktigt inlett ordet "allergi" med versal

Sedan undrar jag också varför "- behandling" har fetstil medan"- forskning" inte har det.

Till min stora förvåning har samma klåpare lyckats med att få orden "Syrgasenhet" och PAH-mottagning" helt rätt utan särskrivningar. Hade ju kanske varit FÖR mycket om det hade stått "Syr gas enhet" och "PAH mot tagning", exempelvis…

Edit: Stavade själv fel i hastigheten… Två gånger dessutom! ;P

guraknugen
0

Eller finns det något som heter "Lungallergikliniken"? I så fall är det ju väldigt fel i alla fall, men inte exakt samma fel som jag nyss beskrev.

vanessa
0

Googlade och det finns tydligen något som heter Lungallergikliniken på Karolinska Universitetssjukhuset. Så fel är det oavsett.

Presenterar nu en ny skylt. Inget stavfel, men vad menar de ;-). /Vanessa 

emsems
0

haha =)

Några dagar kvar nu!

vanessa
0

Idag plåtade jag en bra sak i en annons. Men orkar inte ladda ner den just nu. TAr en annan sak så länge. Detta är reklam på tunnelbanan för universitet med mera. Med ett stavfel, vilket inte skulle motivera mig att söka dit. /Vanessa

jn84
0

#21 Du kanske inte vill söka dit, men om du bakar en deg kanske den vill? ;)

Ser ut som att en dansk har försökt sig på svenska?

vanessa
0

Lite andra saker jag sett i veckan som gick. En är väldigt suddig, då jag åkte på tunnelbanan så det rörde sig.

Den andra är i lokaltidningen. Låter er själva hitta felen. /Vanessa

emsems
0

Haha! Jag läste dessa exempel i VK häromdagen:
- Några invandrare har blivit nekade till att stanna i Sverige och då gick de runt med skyltar där det stod "Det är inte rätt vist att vi inte får vara kvar" eller något liknande. Det är alltså inte rätt vist? Det mycket vist? Lite vist?
- "Död man kanske mördad" Hur mördar man en död man?
- Det var lokalannonser från privatpersoner i tidningen, varpå en annons gällde en bortsprungen katt. Över hela annonsen var det sedan en stor röd blaffa med ordet "SÅLD!". Har dom sålt en bortsprungen katt? Måste man inte hitta den först?
Haha

guraknugen
0

#23 Antar att du menar ”skon-samma” i första, eller så missade jag det helt. Fast det är inte FEL att skriva skon-samma. Det är exempelvis inte en särskrivning eftersom det finns ett bindestreck. Dock är bindestrecket väldigt onödigt och man kanske inte rekommenderar att det används i det fallet, då det inte tjänar något till.

#24 Personligen har jag förståelse för om invandrare gör ett och annat språkligt misstag ibland, i alla fall på svenska. Jag har ju pratat svenska i över 40 år så jag borde kunna, de kanske hade försökt lära sig svenska i några månader (gissning från min sida; jag kan ju knappast ha någon aning).

vanessa
0

#25. Det var skonsamma. Tror att AD/originalare först hade delen av "skon" på raden ovan, sedan petade ner den. Och lät då bindestrecken vara kvar för de korrläste inte det hela.

#24 Själv tycker jag att de skrev väldigt bra. Värre att ha gått i skolan i 9 år här, ha svenska som modersmål och ändå göra pinsamma särskrivningar. Själv vägrar jag att skriva på något annat språk och lägga ut utan att ha det korrat av det med någon som kan språket. /Vanessa

emsems
0

#25,26 Givetvis menade jag inte att de skulle kunna svenska bättre eller något i den stilen, utan snarare att det bara blev ett så roligt fel =)

emsems
0

Nu är det den 1/10 och tävlingen är avslutad.
Jag startar en röstning för att få en korad vinnare!

Inlägget är låst för nya kommentarer