Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettspråkdiskussioner
Läst 1369 ggr
emsems
0

Designer..

Designer. Designers. Men om jag ska säga "dom här designerna?" Designerna?Det blir väl som att det är föremålet, inte själva formgivaren? Om jag har nämnt ett antal designers, och sedan skall åternämna dem, säger man då "designerna"? Det känns väldigt fel. Någon som kan hjälpa mig? Jag ha nu gjort en nödlösning och kallat dem "formgivarna" men det känns trist att inte kunna använda det ord jag vill… Någon som kan?

precis
0

Kör på nödlösningen formgivarna. Eller kreatörerna. Jag har hört av nån språk-forskare att man kan använda singularisformen Designer på plural och andra sätt också.

det går väl också att använda andra ord? beror kanske på vilken bransch designern är i. Bara det inte blir nåt krystat, urtöntigt: design-ners-arna

vimes
0

Ja, det är alltid struligt med lånord som inte fungerar i det svenska böjningssystemet. Förutom att använda ett annat ord (vilket ju inte är helt oproblematiskt det heller: designer är ju det ord som verkar gälla) är att helt enkelt undvika att skriva meningar där du behöver använda designer-pluralis-bestämd from.

vimes
0

Eller vänta! Som vanligt har Språkrådet bra förslag:

_

fråga
Hur böjer man designer i plural?

svar
Vi rekommenderar designer, designern, flera designer, designerna, om man nu inte tycker att det blir enklare att använda formgivare.

Importerade engelska ord bör ges svensk pluralform. Ord på -er bör om möjligt få plural på -ar. Då förvinner grundformens e, som i t.ex. server, servern, servrar, servrarna. Jämför med åker, åkern, åkrar, åkrarna. Det mönstret är sedan länge etablerat i ord som revolvrar, jumprar och containrar.

Om en sådan böjning inte är möjlig av uttalsmässiga eller stavningsmässiga skäl, kan oböjd pluralform användas, såsom i musiker, musikern, flera musiker, musikerna eller copywriter, copywritern, flera copywriter, copywriterna. Den böjningen är lämplig även för designer.

_

http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950 

[

](http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950)

emsems
0

Så rätt blev alltså designerna? Hm.. känns väldigt skumt.