skriva ihop/särskrivning
Om ni blir osäkra, hur löser ni det då? skriver ni ihop eller särskriver ni?
Ett ex: Flytta-ifrån-varandra-tips? Flyttaifrånvarandratips? Flytta ifrån varandra-tips? eller väl några egna ord som är knepiga… =)

Sådant där, när det börjar bli en länga ord som skall hållas ihop, är svårt. "Flytta ifrån varandra"-tips kanske jag skulle skriva, eller Flytta ifrån varandra-tips. Inget av de andra alternativen :). Eller försöka komma bort från det hela genom en omskrivning. Tips till de som skall flytta ifrån varandra.
Det beror nog lite på hur "formellt" det är jag skriver ;). Om det är något som skall stå i en standard i några år, så hade jag nog kollat upp regler för svenskan lite bättre.

Nån som vet någon bra sida på internet där man tar upp särskrivningar och så?
Jag pluggar journalistik och borde verkligen kunna det här men jag får inte in det i huvudet. Det blir särskrivning i vilket fall som hellst ;)
Hej! Ett tips är att ladda hem TT-språket! Den hjälper mig ibland när jag är osäker.
Filen som jag bifogat är lite utanför ämnet, så vänta med den. Återkommer till den sist.
I de flesta fall är det ganska självklart hur man skriver, men i några enstaka fall kan det bli klurigt, som exempelvis i exemplet du nämner. Vad jag har förstått, eftersom det snarare är en hel mening som ska skrivas ihop med ett ord, att man skriver sin mening och bider sedan ihop meningens sista ord med ordet med hjälp av ett bindestreck: Flytta ifrån varandra-tips, alltså. Tipset om omskrivning är nog det jag själv skulle göra om möjligt, exempelvis om utrymmet medger detta. Ibland vill man ju vara kortfattad, som exempelvis i rubriker och i ämnesrader.