skriva ihop/särskrivning
Om ni blir osäkra, hur löser ni det då? skriver ni ihop eller särskriver ni?
Ett ex: Flytta-ifrån-varandra-tips? Flyttaifrånvarandratips? Flytta ifrån varandra-tips? eller väl några egna ord som är knepiga… =)

Sådant där, när det börjar bli en länga ord som skall hållas ihop, är svårt. "Flytta ifrån varandra"-tips kanske jag skulle skriva, eller Flytta ifrån varandra-tips. Inget av de andra alternativen :). Eller försöka komma bort från det hela genom en omskrivning. Tips till de som skall flytta ifrån varandra.
Det beror nog lite på hur "formellt" det är jag skriver ;). Om det är något som skall stå i en standard i några år, så hade jag nog kollat upp regler för svenskan lite bättre.

Nån som vet någon bra sida på internet där man tar upp särskrivningar och så?
Jag pluggar journalistik och borde verkligen kunna det här men jag får inte in det i huvudet. Det blir särskrivning i vilket fall som hellst ;)
Hej! Ett tips är att ladda hem TT-språket! Den hjälper mig ibland när jag är osäker.
Filen som jag bifogat är lite utanför ämnet, så vänta med den. Återkommer till den sist.
I de flesta fall är det ganska självklart hur man skriver, men i några enstaka fall kan det bli klurigt, som exempelvis i exemplet du nämner. Vad jag har förstått, eftersom det snarare är en hel mening som ska skrivas ihop med ett ord, att man skriver sin mening och bider sedan ihop meningens sista ord med ordet med hjälp av ett bindestreck: Flytta ifrån varandra-tips, alltså. Tipset om omskrivning är nog det jag själv skulle göra om möjligt, exempelvis om utrymmet medger detta. Ibland vill man ju vara kortfattad, som exempelvis i rubriker och i ämnesrader.
Ett klassiskt exempel är berg och dalbana. Där har jag skrivit ihop dal med bana utan bindestreck. Här är jag själv osäker på regeln, i och med att detta är ett begrepp, men skulle jag följa regler för uppräkning så skulle jag skriva berg- och dalbana. Precis som man gör i exempel som hög- och lågsäsong, där strecket visar att ordet är en del av ett sammansatt ord och att andra halvan kommer sist i uppräkningen. Kan man tillämpa detta på berg- och dalbana (vilket en del tycker att man INTE kan) så borde man också kunna skriva ”bergbana och dalbana”, precis som man kan skriva ”lågsäsong och högsäsong”.
Tog en titt på TT-språkets sida och klickade på ”Sammanskrivning?”. Såg en detalj där som jag tycker är vilseledande. De rekommenderar att man skriver isär ”efter hand”, men det beror ju på hur man menar. Både är ju rätt och fel, beroende på vad man menar, och här kommer en mening som visar exakt vad just jag menar:
”I efterhand kan man tycka att det blev bättre efter hand”.
Följande hade ju varit dubbelt fel:
”I efter hand kan man tycka att det blev bätte efterhand”.
Kanske skulle skriva en rad eller två till dem.
Ni som är språkintresserade kanske skulle uppskatta att lyssna på Vetenskapsradion - Språket i P1. Jag har laddat ner alla program sedan mitten av 2004 eller så, och jag försöker här bifoga ett kort utsnitt som handlar om ord som Engleskan lånat av oss (inte tvärt om). När programmet sändes, laddade man ner filerna i Real Audio-format och jag hittade inget program att Redigera sådana filer i (gratis) så jag konverterade till wma (hade bara Windows på den tiden) och redigerade sedan, därav den usla ljudkvaliteten. Var tvungen att göra en zip-fil av den för wma var inte tillåtet.
Så där, nu har jag epostat tt-språket angående detta synnerligen viktiga ärende…
Vad härligt att du verkligen på allvar svarar på tråden! Och att du dessutom mailat TT, så brukar jag också göra, maila och fråga om jag undrar något. Det är bra. Om man inget frågar får man inget veta. Jag brukar själv kolla upp sådana här saker i TT, men ibland kan det bli svårt att få svar ändå.
Tyvärr kan jag inte lyssna på ditt program då jag itne har ljud på jobbet på datorn, men när sänds programmet du pratar om?
#6 Tisdagar i P1 klockan 13:20 har jag för mig. Repriser onsdag 19:03, söndat 18:35.
Hemsida här.
Den medsittande språkprofessorn Lars-Gunnar Andersson på Göteborgs universitet har tydligen skrivit några språkliga läroböcker, inte enbart koncentrerade på just svenska. En av dessa böcker hittade jag i min frus lilla hög med läroböcker. Den var ganska intressant.
Klippet jag bigfogade handlar om ord som vi exporterat till engelskan. De man brukar nämna är ju ombudsman, smörgåsbord (smorgasbord) och ibland även moped, men för ca 1000 år sedan var det mängder med ord som spred sig från oss till dem. Detta har jag redan nämntpå en annan tråd, så jag ska inte dra det igen. Jag skriver strax tillbaka när jag kollat upp det… Under tiden kan jag dra några ord som från början var svenska (eller snarare fornnordiska): flat, gap, club, window (vindöga på svenska en gång i tiden, vindue på norska och vindu på danska, osäker på stavningen dock), husband (husbonde), steak. En sak som jag missade i den andra tråden är världens mest använda ord, det har också nordiskt ursprung, även det sedan tusen år tillbaka eller så: ”Fuck”. Det finns fortfarande kvar i vissa dialekter. Det kan heta fucka eller focka, lite beroende på dialekt, och betyder helt enkelt ha samlag…
Här var mitt inlägg om svenska ord som lånats ut till engelskan. #31 letar man då lämpligen efter.
Det kanske inte står så där jättemycket mer där än det jag skrev ovan i och för sig.
Jag har hört
Fucka, något som rör sig fram och tillbaka (typ samlag kanske)
Focka, liknande och kan användas när någon får sparken.
#4: Berg och dalbana är ju ett stående begrepp. Det vill säga: det är inte en bergbana och en dalbana (A och B) utan banan har både berg och dalar (AB). Alltså blir det vansinningt att skriva "berg- och dalbana", vilket ju som du skrev innebär att man kan skriva "en bergbana och en dalbana".
Angående bindestreck gäller ju att de sätts ut när begreppet inte är riktigt etablerat, exvis "Flytta ifrån varandra-tips", men i fallet berg och dalbana vet vi alla vad det är. Vi skriver ju inte "dörr-handtag"!
Dock är frågan om man borde skriva "bergochdalbana" eller "berg och dalbana"? Jag är inte helt säker på vad jag föredrar…
#10, nu hängde jag inte med i början här, varför fick man inte skriva berg- och dalbana? Det är ju en bana med både berg och dal? Typ som för- och eftermiddag. Förklara gärna igen =)
#10 Man kanske kunde betrakta det som ett nytt ord: Bergodalbana… det är ju så det låter när man säger det… ;)
Jag vet att det debatterats tidigare på något ställe, undrar om det inte var skrivihop.nu, och jag har för mig att det var berg och dalbana som ansågs rätt av flest.
#11: Jo, skriver jag "berg- och dalbana" skriver jag egentligen "bergbana och dalbana", bindestrecket ersätter "bana" i det här fallet. Och det blir ju jättekonstigt.
"Vad har du gjort i helgen?"
"Åkt bergbana och dalbana. Bergbana i lördags och dalbana i söndags!"
#12: Vad säger Svenska skrivregler, då?
Jo, i fallet med berg och dalbanan: eftersom att vi har att göra med en flerordig sammansättning (fler än två ord) kan man göra på flera sätt:
bergochdalbana (som du skrev)
berg-och-dal-bana
berg och dal-bana
Det vill säga: man bör tydliggöra att det är en sammansättning. Och inte skriva som jag menade - "berg och dalbana" - då det inte framstår som en sammansättning. Jag tycker nog att det är rimligt.
Ah nu hänger jag med. Knepigt ord!
Kanske dags att hitta ett nytt ord för det hela istället. Vi som alltid är så pigga på att försvenska engelska ord, kanske kunde utgå från ”roller coaster” istället. Sen är frågan vad man kan få ut för intressant ord av det…
Konstaterar att roller kan betyda papiljott (exempelvis) och coaster kan betyda underlägg, så där har vi svaret: Papiljottunderlägg! 
Den vill jag åka 
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Roller för mig är en klädroller som rullar upp katthåret från mina kläder när katten ansett att det är hennes sovplats… =)