Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 951 ggr
Abico
0

Abicos texter

Vi jobbar just nu med noveller i skolan och jag har sån sjuk skrivlust dygnet runt ^^ Resultaten:

Flytten av Hanna Johansson, 080903
Med långsamma steg går jag för sista gången ett varv i den lilla lägenheten. Min blick sveper över väggar och golv och fastnar vid det centimeter stora hålet i golvet framför fönstret.
Med en dov duns faller jag på knä ner på golvet och stryker med fingret längsmed hålets ojämna kanter.
Jag kan tydligt minnas hur jag flyttade fram soffan över hålet, för att det inte skulle synas. Det var en skönhetsfläck i den vackra lägenheten men jag hade lyckats dölja den. Ett tag åtminstone. Sen hade de hittat det.
Tunga steg hörs i dörren, jag vänder mig om och ser de två biffiga poliserna stå där, i min vackra lägenhet.
"Dags att gå" säger en av dem och jag reser mig dröjande.

Innan jag går ut ur lägenheten slänger jag en blick på hålet. Straffet för mord är fängelse i flera år. Men sen kan jag återvända till min lägenhet.

Hanna 

Abico
0

Flytten II av Hanna Johansson, 080904
Jag står på gatan och ser på min gamla lägenhet. Så mycket kul jag haft i den, jag minns hur lilla Emil rusade runt, runt i vardagsrummet när han först kom till mig som liten valp. Hur hans öron stod rakt upp och vippade hit och dit när han satt och lyssnade efter steg i trappuppgången utanför den lila lägenhetsdörren. Jag minns till och med hur det luktade i köket när jag först flyttade in för tre år sedan: en stark doft av rök efter den tidigare kedjerökande familjen som också gjort all inredning lätt nikotingul. Efter ett år hade hela lägenheten gått över till att lukta svagt vanilj efter mitt ständiga bakande.

Jag står på gatan och ser på de ännu rykande, förkolnade resterna av mitt hem. Saknar min älskade Emil och ångrar bittert att jag inte kollade att jag stängt av ugnen en gång till innan jag åkte till jobbet.

Hanna 

skogstrolletbarbro
0

Jag är ovan att kommentera andra texter men min spontana reaktion är nyfikenhet.

Hålet där i golvet var tydligen något som som berörde den som berättar. Vad hade hänt? Vart blev huvudpersonen förd? och varför? Frågorna hopar sig och jag vill veta svaren!

Den andra texten är mer konstaterande, men jag kan inte skaka av mig tanken: Hade Emil levt om huvudpersonen hade stängt av ugnen?

Jag tycker du skriver bra och är mycket lättläst.

SusanneStromstedt
0

Jag vill också gärna höra mer om det där hålet =)

emsems
0

Intressant och bra! Men blev lite fundersam, det är väl olika hem det behandlar? Det var först en lägenhet dom var kvar, i det andra var det ett hus som brann. Intressant! Jag gillar när texten inte förklarar direkt utan man får själv förstå att det är en hund utifrån hur dne beskrivs. Det är härligt så länge det är tillräckligt lätt att förstå.