att hålla tal..
.. är en konst.
Sitter här och försöker förbereda mitt tal som jag ska hålla för niorna på deras sista lunch på skolan, bl.a så ska jag önska dem lycka till och prata om framtiden. men just nu står det helt stilla i mitt huvud, har just nu inga idéer alls om vad jag kan säga..
har ni några tips och idéer?

För lite inspration kan du läsa denna text som handlar om talare av världsklass. Ska äta och fundera. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Här har jag börjat lite smått, har aldrig hållt ett tal förut, men har inget större krav på mig heller. Har svårt att få ihop texten på ett bra sätt och tycker även att formuleringarna/sättet det är skrivet på är lite konstigt.. känns som om det blir upprepningar av ord och meningar. Efter första stycket fattas det massor med ord som ska få det att passa in med nästa stycke, dem kanske helt och hållet ska byta plats. Jag vet inte alls just nu, men så blir det ju ofta om man skriver för länge. Så nu är jag här för att byta tankar och idéer. :)
Som ni säkert kommer märka i texten heter skolan (friskolan) Asken.
Det som talet egentligen ska innehålla är några ord om framtiden, vad vi kommer sakna när dem lämnar oss samt önska dem lycka till.
Jag önskar er all lycka till för eran framtid och att ni kommer ta med er vad ni har gjort här på Asken. Ni kommer att lämna ett stort tomrum efter er och precis som när andra nior har slutat här hos oss. Det kommer att kännas konstigt i höst när vi andra som är kvar på skolan ses igen, men då är det inte längre ni som är äldst utan nuvarande åttondeklassare har tagit ett steg högre upp, för att gå det sista året på den här skolan. Ni har förgyllt skolan med musik både i korridorer och på scenen i matsalen, något som vi som är kvar här på Asken kommer att sakna. Alla har vi våra olika egenskaper men det man märker i era klasser är den musikaliska begåvningen som verkligen syns. Jag hoppas att ni kommer att fortsätta att förgylla vardagen med musik, även om vi på Asken inte längre får njuta av den.
Alla vet vi att man inte kan se vad som kommer hända i framtiden, men alla ska vi försöka göra det bästa av situationen, göra allt för att skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag hoppas att ni kommer ta del av det ni har lärt er på Asken och att ni kommer skapa så bra förutsättningar som möjligt.

Lite snabbt innan jag tar tag i det hela. Skulle gärna se att du direkt knyter an till något personligt som du upplevt med dem eller någon.
Skulle inte skriva om nior som slutat tidigare, för det är ointressant för dem. Nu är det ju bara de som gäller. Men ska läsa igenom allt ordentligt. /Vanessa

Detta är väldigt snabbt gjort, så jag har inte hunnit läsa igenom det ordentligt. Försöker använda lite samma ord som portar, dörrar. /Vanessa
"Snart ringer skolklockan ut för sista gången.
När ni kliver ut genom portarna lämnar ni ett stort tomrum efter er. Tysnaden utan er musik i korridorer och matsal kommer att bli påtaglig.
Ni har en musikalisk begåvning som verkligen syns. Stolt vet vi att när portarna slår igen bakom er öppnas dörrarna till framtiden. Med er på resan har ni ryggsäcken full med kunskaper ni fått här. Tillsammans med er uppenbara talang så kommer ni kunna förgylla vardagen för andra.
Därför vill jag ni avsluta med att säga - öppna dörrarna och gå stolt ut i framtiden. Fortsätt att njuta, leva, kämpa och sprida glädje. Samma glädje ni gett oss.
Tack för tiden."
#3 & #4 tack så enormt mycket! det var precis vad jag behövde!

Behöver du mer hjälp så säg till. Är nog inne ett tag till. Förresten, när ska du hålla talet? Imorgon? /Vanessa

#4 jag blir ju alldeles rörd! :)
Jag har svårt att kommentera innehållet ett tal känner jag. Men jag är bra på att ge goda råd inför själva hållandet, dvs vad man bör tänka på när man förbereder och håller talet.
Säg till om du vill ha lite tips!

Något att skriva en artikel om, speciellt i tider som dessa med avslutningar, bröllop och sådant.
Tack för berömmet förresten.
Hoppas att ditt arbete med talet går bra. Nu loggar jag ut. /Vanessa
Jag kommer bara på den där låten, med en man som talar i ett avslutningstal till musik? Någon som minns den?
#9 Jo, den minns vi. Den var en bra sammanfattning av råd, eller hur? Use SunScreen? Av Baz Luhrman?
http://www.robertbody.com/zforeign_sources/collections/sunscreen.html
#2 o #4 Jag tycker ni fått till bra tal här ovan. Ett tips till andra: börja aldrig ett tal med att nedvärdera er själv, "Jag är ju ingen talare" eller att dra gamla klyschor som :"Redan de gamla grekerna".
Kör hellre på nåt kort, enkelt, ärligt, snällt o vänligt… och tala långsamt och tyrdligt så räcker det gott med två-tre väl sagda meningar.
Stavfelet var avsiktligt ;)
Det roligaste tal jag hållit fick jag hålla helt oförberett. En vän lurade oss alla inbjudna. Vi trodde det var en vanlig fest, men det var ett bröllop. Så här gjorde jag (efter ca 5 minuter förberedelsetänkande…):
Jag letade upp en papperslapp, som jag rev i bitar och stoppade i olika fickor i kavajen. När jag ställde mig upp sa jag ju att jag var helt chockad och oförberedd, men att jag haft denna kavaj på andra bröllop. Kanske fanns något gammalt tal jag kunde återanvända… och så rotade jag i fickorna.
Sedan började jag tala om hur väl de passade ihop astrologiskt, vilket de ju inte gjorde så jag fick kasta den lappen och leta fram en ny…
Då började jag prata om hur bra det var att de ju jobbade med nästan samma sak och hade det gemensamt. Fast deras yrken var mer traditionella "fiender" så den lappen fick också slängas…
Sista lappen låtsade jag bara att jag läste på en stund innan jag kastade också den - stort skratt!
Så vände jag mig till brudparet - utan lapp - och bad alla göra samma. Sen räckte det med det uppenbara. Låta alla titta på dem, se så vackra och härliga de var och hur uppenbart det var att de var skapta för varandra, och så en skål. Succé!
Mycket bra idé. Förstår att det blev en succé. Bra gjort.

Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#11, så smart!
#12 o 13 - Tack!
Kanske *norpar* det nästa gång jag ska hålla tal. *fniss*
Väl mött, Tatsja
#15 Varsågod! ;-)
Tack

Väl mött, Tatsja

Anders, det var ett väldigt bra sätt att hålla tal. Den kommer jag att låna. Helt, helt underbart. /Vanessa
#18 :-)
roligt med nya ideér. Att hålla tal är inte lätt och oftast blir det långrandigt och tråkigt. Men så som du gjorde, blir det lättsamt.
Väl mött, Tatsja