letar ord...
Jag söker ett ord. Det känns naturligt att säga, men inte att skriva. Ordet är säkert inte ett riktigt ord, men något man ofta hör i alla fall. Eller är det ett ord? Ordet jag söker låter så här: Kirtch..? Kich? Kirch?
Någon? Det brukar användas inom design och liknande ämnen.. "det är väldigt kirtch?" Ser skumt ut.
Jag vill sätta det i denna mening:
Vet inte om jag börjar bli sentimental på äldre (?) dar eller om jag helt enkelt bara uppskattar saker som nyss kändes så otroligt ute, att det blir inne. Jag fortsätter önskelistan med ett broderi. Fuldesign är designgruppen som återinfört handarbeten. Själv satte jag under semestern med dessa korsstygn, förvånandsvärt underhållande och framförallt väldigt XXX.
Någon som är mer hipp än mig och kan hjälpa mig?

Menar du " Kitschigt" ? Samma som käckt och fräscht väl?
Det trodde jag var utdött. det säger dotra min att det är iallafall
/ Kram
Ja men typ! Kirtsh (enligt wikipedia).
Kirtsh… Tror jag gillar ordet!
klatschigt kanske?? Brukade min spanskalärare säga att hon tyckte jag va. Fri tolkning kanske! Står inte med i ordboken.
Nädå Kirtsh är rätt ord =) Klatschigt är en anan sak, det brukade man säga när jag bodde hemma.. =) Men Kirtsh är rätt ord. Blev bara lite osäker. 
Hittade denna sida om ordet kirtsch. http://www.inred.se/manufacturers.php?manufacturerid=491
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Kirsch kallar vi även vissa gardinstänger.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Kitsch är ordet du söker. Mycket går under det ordet, men om du tänker på otrendiga saker, så är de när de är så otrendiga att de plötsligt blir trendiga. Kommer från tyska och jiddish. Betyder konst/hantverk av undermåtlig Karaktär.
Utöver det så är det retro, där gamla moden dammas av. En klassig kitsch affär är denna i Stockholm. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Min åsikt är att en enstaka "fulsnygg" otrendig prydnadssak kan vara helt fantastisk och cool. På rätt plats eller ifrån en viss tidsålder. Nostalgiskt eller läckert.
Det är snarare när någon samlar på äckligt fula trädgårdstomtar eller har porslinsänglar i flera hundratal överallt. eller mixar för våldsamt mellan alla möjliga och omöjliga stilar i sin inredningssmak.
Ah typ som korsstygnstavlor då. Det känns som att jag hittat rätt ord =)

#9 Håller med dig, enstaka sådana saker förgyller hemmet en del. Fast just nu när jag tittar runt kan jag inte hitta något här hemma. Fast fulsnygga saker finns det massor av, dock inte retroartat.
Jag har dock en dröm som kommer från de rosa flamingorna som folk har i trädgårdar och så. Jag vill ha en gam, som sitter i en vanlig gam position. Som är gjord i samma material som flamingon. Den vill jag ha på balkongräcket :-). Speciellt tidigare när jag hade en knarkande granne två våningar ner som gjorde mig irriterad och förstörde hela området. Den ville jag ha som en pik från min sida :-). Har någon ett tips om hur man gör en eller var man kan beställa så pip gärna till. Ni uppfyller då en av alla knäppa saker jag vill ha.
Här är förresten länken till Fuldesign. /Vanessa
#11 Papier mache? hönsnät, ståltråd, tidningar, tapetklister. och sen målar du den med vattenfast, permanent lack. Jag och en systerdotter byggde en 125cm hög struts i somras, som inte blivit målad ännu. Det var helt o hållet ett politiskt projekt emot fula trädgårdsstatyer.
Jag kan faktiskt tänka mig en asgam sitta på mitt balkongräcke också. som i Djungelboken, eller de där som springer med båren i fotbollsmatchen i den där konstiga filmen "kvastskaft och sängknoppar" eller vad den heter.

Okej, tack för tipset. Det ska jag lägga på minnet. Vill du ha en gam då också? Går gärna med i ert projekt :-). /Vanessa