Bokförsäljningen rasar!
Bokförsäljningen rasar just nu. Enligt statistik från Svenska Förläggareföreningen så har försäljningen minskat med 13 procent hittills i år.
Framförallt är det bokförsäljningen på varuhus som rasar. 25 procent har försäljningen minskat där i år. Förläggareföreningens ordförande Kjell Bohlund är inte orolig:
- Hade det varit ett verkligt ras i försäljningen hade vi hört fler larmrapporter från bokhandeln. Men det är en varningssignal om att den är på väg ned, säger han till branschtidningen Svensk bokhandel.
Det kan väl inte vara så att vi på Skrivlust är medskyldiga till att bokförsäljningen går ner?
Vi sitter ju mest vid datorn så vi hinner väl inte läsa några böcker eller?
När jag kommer hem från jobbet så sätter jag mig vid datorn en bra stund efter det blir lite häng vid TVn.
Mitt bokläsande blir när jag har gått och lagt mig, hur länge beror på hur trött jag är.
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Jag köper böcker på cdon. Ofta har jag rabatt där eftersom jag varit kund så länge. Den senaste boken inhandlades där för nästan exakt 3 veckor sedan =))

Är med i tre bokklubbar, men har inte köpt några på sista tiden. Har inte hittat något som känts som att "den måste jag läsa"!
Brukar låna på "bibblan" också emellanåt. Mellan varven läser jag väldigt mycket. Kan bli 5-6 böcker i månaden och ibland mer.
Jag läser massor, men jag får ju mina böcker gratis skickade till mig på jobbet för att recensera…. Så jag köper knappt böcker alls. Kan dock börja tipsa om böcker här framöver!

Köper böcker i massor, men ger bort de flesta. Så jag är oskyldig till minskningen av försäljningen :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Min syrra läser maaassor i alla fall 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Förut läste jag massor men jag skriver en hel del och har då märkt att mitt läsande går ner. Jag vill gärna röra på mig, istället, när jag kan.
Ändå kan jag inte släppa det där med böcker. Jag har nu, i skrivande stund säkert ett 10-tal olästa pocketböcker som jag hoppas få tid att läsa. En del i alla fall, i sommar!
# 3. Väldigt bra förslag! 
Jag köpte en bok så tidigt som i Fredags. Människohamn. Den borde komma på posten idag.
Jag köper från internet den bokklubb jag är med i, blir sällan från affärer nu för tiden
Tycker att det här känns väldigt bra det verkar inte vara vi på Skrivlust som fått bokförsäljningen att rasa.
Det spelar ju ingen roll om man köper böcker på bokklubbar, nätet eller i bokhandeln huvudsaken är ju att man köper böcker.
Eftersom mitt stora intresse är gammal svensk film så jag hittar inte så mycket nya böcker utan jag går gärna till antikvariaten och köper gamla böcker, undra om det räknas?
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Det borde det göra, men tror inte att det räknas tyvärr. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
När jag köper böcker brukar det oftast vara från cdon… eller ibland tillsammans med min syrra i bokhandeln. ;) Så jag bidrar väl lite då, trots att det bara blir kanske en bok varje månad i snitt. Oftast brukar jag dock ha "bokslukar-perioder" då jag läser kanske 10 böcker samma månad istället. :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

jag har inte köpt några böcker i år om jag ska vara ärlig. fick typ 20-30 böcker av syrran som jag har kvar & läsa innan ;P - (typ 6-7 lästa av dom..) och sedan får jag böcker lite då & då - så jag bidrar inte, men min familj gör åt mig ;). haha.
//Wizy
Jag är vad mina barn kallar mig. Läsoman. Har alltid en eller två böcker liggande så jag bara kan ta den och läsa. Sitter även vid datan ibland.
Har skrivit en bok om mitt liv som jag hoppas kunna publicera. Vi får se vad som händer.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Jag köper aldrig böcker förutom när jag ska fixa present till någon kompis. Missbrukar däremot bibliotek X) Så jag är nog lite skyldig till minskningen..