Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: ot-utanför-ämnet
Läst 1152 ggr
Beea
0

Vad ska man skriva om?

Jag har ett litet problem, varje gång jag försöker mig på att skriva typ noveller, så har de en förmåga att bli väldigt ointressanta att läsa, tycker i alla fall jag! Kan det bero på att jag skriver om saker jag inte själv upplevt och inte har en aning om? Borde jag kanske rikta in mig på att skriva om mer overkliga saker? Fundersam Kanske svårt att svara på, men jag har verkligen problem!

emsems
0

Hmm… Svårt att svara på, men kanske har du bara inte riktigt hittat rätt ämne ännu?

vanessa
0

Du börjar med att skriva om det du känner till. Såg i ditt andra inlägg här att du håller på med hästar. Skriv om något som händer i hästvärlden eller med anknytning till den miljön. Det kan vara allt från en deckare, kärlek, eller kampen om att rädda en häst från en dålig sits eller något annat.

Sedan när du skriver en novell så ska du veta vad hostorien ska handla om. Början, mitten och slut så att säga. Då blir det lättare för dig själv att hålla ordning på tankarna.

Skriv berättelsen. Läs. Låt den vila. Sedan skriver du om den, och om den igen. Låt gärna någon du litar på läsa och kommentera. Lycka till. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Beea
0

Woah! Säg inte att jag ska skriva ännu fler hästnoveller än de jag redan skrivit! Är verkligen spyless på det Räcka ut tungan

emsems
0

Kanske har du något annat att skriva om som du kan bra?

Endroppeihavet
0

Jag håller med EmmaL, det är alltid bra att börja med någonting man kan väldigt väl.

Men det behöver ju för all del inte vara om dig själv eller din familj direkt, kan ju handla om en känsla du upplevt mycket, eller om en Karaktär som växt fram hos dig, kanske någon du fantiserade om att vara. För du känner ju den personen bäst av alla :)

Saker är också väldigt roligt att skriva om, dörren in till din skola etc. Vad har den upplevt, vad för scener har utspelats sig där?, vem har tagit i det handtaget?

*spelar upp mig själv* tror jag måste gå o skriva lite.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Beea
0

Faktum är att jag verkar dras till att skriva om okända saker Oskyldig Skolhandtaget är liksom redan upplevt, och jag vill skapa något nytt som inte redan skett Fundersam Jag har provat skriva om sådant jag kan bra, men i slutänden lägger jag alltid ner de berättelserna, tycker helt enkelt de blir för tråkiga! Hmm …

Endroppeihavet
0

Menar du okända som i fantasy genren eller bara fiction i allmänt?

Men skriv då om okända saker tycker jag! Jag har själv skrivit om personer i länder jag aldrig besökt, de gäller ju bara att man gör en research så det man skriver känns genuint och är korrekt.

Beea
0

Både och (: Okej! Bra idé!

lisas
0

Skriv om allt du tkr om.. kanske kan lösa det då! Hehe

Beea
0

Jag vill skriva om sånt jag inte tycker om Oskyldig

Fredde83
0

Försök skriva nånting om mobbing lr nåt?

lisas
0

#11 kanske det.. ? :S

Beea
0

Kanske var det en dum idé att fråga vad jag skulle skriva om, när det kommer till kritan gillar jag ändå mina egna förslag bäst Oskyldig Är väl bara att inse att bara för att jag är snart 17 år så vill jag inte skriva om saker som skolan, mobbing och hästar. Jag vill, även om jag kanske inte gör det bra, skriva om vuxna personer Räcka ut tungan Kanske beror på att jag själv aldrig läser några typiska ungdomsböcker? Känns naturligare att skriva om liknande det man läser i alla fall, och berättelser om hästar och ungdomar skrev jag fullt av i mellanstadiet, kan ju vara så att jag tröttnat?

mondeo
0

Snart 17 år då börjar väl en tjej att bli lite vuxen så visst kan du skriva vuxenprosa.
Men det verkar som du är lite nedåtstämd just nu därför vill du inte ta till dig några förslag verkar det som.

Jag förstår inte riktigt vad du menar att du vill skriva om: "Okända saker".
Det fungerar väl så när man är en skrivande person att plötsligt så är ideérna och uppslagen borta.

Låt dom då vara borta ett slag och försök inte tvinga fram något. Rätt var det är så har du tusen ideér igen.

Jag är ingen författare men skriver ändå en del, men är inte mitt jobb eller privatliv 100% bra då blir det inget mycket skrivit.
Jag lever ju heller inte på det.
Just nu är det värmen som gör min hjärna mosig. 25 grader i sovrummet när man ska försöka sova, Jo tack!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Beea
0

#14: Det där med nedstämd kan jag inte hålla med om, har bara inte varit så förtjust i förslagen jag fått. Skrivandet i övrigt är bättre än någonsin förr, tack vara skrivlust.ifokus :) När jag skrev att jag vill skriva om "okända saker" menade jag bara att jag ville skriva om sådant jag inte själv varit med om och som jag egentligen inte vet så mycket om (;

Endroppeihavet
0

kanske ditt inre som säger att du vill upptäcka och veta om nya saker ;)

Det e ju bara bra tycker jag! 

Själv sparar jag pengar för att åka till Indien just för en bok jag skriver, det e bara o sätta igång :)

Madde80
0

Om du vill skriva om sådant du inte vet så mycket om, gå in på Wikipedia och titta runt lite. Sök på något som du tycker är intressant, och gå vidare bland länkarna från den sidan till andra intressanta saker. Det är enkel research som brukar ge väldigt mycket ideér, inte minst om man vill skriva om andra folkslag och religioner, eller sagoväsen. Spinn vidare på en gammal myt eller liknande - gör en ny näcken/bäckahäst :).

Beea
0

#17: Äntligen lite vettiga förslag! Jag ska återskapa näcken, men en aning moderniserad! Skrattande

#16: Låter som en härlig idé att åka till Indien för att skriva! Jag tror att det blir en bra bok och jag hoppas man får läsa den någon gång. Lycka till! Oskyldig

bjarvamor
0

Tror att du skulle gilla utmaningen att skriva ett filmmanus! Du har bra flyt och känsla i dina texter, och du ser hur historien växer fram. Det är viktigt om man ska ge sig på detta. Börja med en kortfilm kanske? 

Om vad? Kanske ett möte med en människa som du träffar i stan. Kanske någon behöver din hjälp, akut! Vad händer?

Beea
0

#19: Eftersom att jag går på medieprogrammet har jag varit delaktig i att skriva en filmmanus en gång, och efter vad jag förstått är det väldigt stor skillnad motför att skriva noveller och sånt? Man ska väl rita ett bildmanus (eller vad det nu heter) till också, och det gillar jag verkligen inte Räcka ut tungan Visst har tanken slagit mig också, men det vete tusan om jag har tålamod till att skapa ett filmmanus!

Nu satte du igång min fantasi! Det kanske jag skriver om! Skrattande

bjarvamor
0

Du måste inte rita storyboarden själv! Be någon kompis som gillar att teckna att göra det om du tycker att det känns bättre att skriva då!  Då kan ni jobba tillsammans och det är ju både roligt och väcker skaparlusten ytterligare ett plan.Glad

Beea
0

Det tål att tänkas på i och för sig. Det är mycket jag skrivit som jag tänkt att "det hade kunnat bli film!", så ;)